جمعه سیاه و برندگان و بازندگان بازار: کدام برندها درخشیدند و کدامها سقوط کردند؟
با آغاز جمعه سیاه و فصل خرید تعطیلات، عملکرد برندهای مختلف در بازار مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که برندهایی مانند والمارت و Costco با افزایش فروش مواجه شدهاند، برندهایی مانند Target و Dollar General با کاهش سهام روبرو هستند. کدام برندها میتوانند در این رقابت پیروز شوند؟
به گزارش توسعه برند، سلامت مصرفکنندگان و بخش خردهفروشی ایالات متحده در هفته پیش رو زیر ذرهبین خواهد بود. جمعه سیاه، آغازگر فصل خرید تعطیلات، نشان میدهد خریداران چگونه با قیمتهای بالاتر دست و پنجه نرم میکنند.
شاخص S&P 500 در هفته گذشته ۱.۷ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود نزدیک شد. این در حالی است که سرمایهگذاران پایان فصل گزارشهای سهماهه سوم شرکتها را بررسی و هضم میکنند. درآمدها در حال افزایش حدود ۹ درصدی نسبت به سال گذشته هستند.
اما درآمدهای اخیر دو خردهفروش بزرگ، چشماندازهای متفاوتی را نشان میدهد: والمارت روز سهشنبه برای سومین بار متوالی پیشبینی فروش و سود سالانه خود را افزایش داد، در حالی که سهام تارگت پس از پیشبینی فروش و سود سهماهه تعطیلات کمتر از حد انتظار در روز چهارشنبه سقوط کرد.
فصل خرید تعطیلات میتواند بینش بیشتری در مورد هزینههای مصرفکننده ارائه دهد که بیش از دو سوم فعالیت اقتصادی ایالات متحده را تشکیل میدهد. ابی روچ، تحلیلگر پورتفولیو در Allspring Global Investments، میگوید: حتی اگر نرخ تورم از اوج ۴۰ ساله خود که دو سال پیش به آن رسیده بود، کاهش یافته باشد، قیمتهای بالاتر همچنان مصرفکنندگان را به چالش میکشد.
روچ میگوید: «هیجانزده شدن در مورد کاهش تورم سال به سال آسان است، اما… مصرفکنندگان واقعاً هنوز تحت فشار هستند و من فکر میکنم این بزرگترین نقطه درد است. مصرفکنندگان همچنان احساس میکنند که دلارهایشان به اندازه گذشته ارزش ندارند.»
بر اساس نظرسنجی مورگان استنلی از حدود ۲۰۰۰ مصرفکننده که در اوایل این ماه منتشر شد، آمریکاییها چشمانداز خوشبینانهتری برای خرید تعطیلات نسبت به دو سال گذشته دارند، حدود ۳۵ درصد میگویند انتظار دارند در این فصل بیشتر از سال گذشته هزینه کنند.
تحلیلگران مورگان استنلی در این گزارش گفتند: «شرکتها میتوانند امسال کمی بیشتر شور و شوق تعطیلات را ببینند، اما بعید است که هزینهها در تمام دستهها افزایش یابد زیرا مصرفکنندگان همچنان انتخابی عمل میکنند.»
فصل خرید تعطیلات همچنین آزمایشی برای سهام خردهفروشان خواهد بود که در سال ۲۰۲۴ متفاوت بودهاند.
در میان بزرگترین بازیگران این صنعت بر اساس ارزش بازار، والمارت بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است، خردهفروش انبار Costco Wholesale 46 درصد افزایش یافته است، در حالی که غول آنلاین آمازون که دارای یک تجارت متنوع از جمله محاسبات ابری است، ۳۰ درصد افزایش یافته است.
منبع: رویترز