برندهای خارجی

تسلا با روبوسی تاکسی دو نفره، صنعت خودرو را به چالش کشید

رونمایی تسلا از یک روبوسی تاکسی دو نفره و اسپرت به نام سایبرکب، که کاملاً برعکس تاکسی‌های معمولی با ظرفیت چند مسافر و فضای بار است، باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران شد.

به گزارش توسعه برند به نقل از رویترز، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، روز پنجشنبه در مراسمی پر سر و صدا در نزدیکی لس‌آنجلس، طراحی جذاب نمونه اولیه این روبوسی تاکسی را به نمایش گذاشت. به گفته او، تولید انبوه این خودروها از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود و قیمت هر دستگاه کمتر از ۳۰ هزار دلار خواهد بود.

با این حال، ماسک به سبک همیشگی خود، به این موضوع که یک روبوسی تاکسی دو نفره چگونه می‌تواند نیازهای خانواده‌ها را برای رفتن به رستوران یا فرودگاه برآورده کند، اشاره‌ای نکرد. همچنین مشخص نیست که آیا او انتظار دارد این خودروها تنها برای گروه خاصی از مشتریان جذابیت داشته باشند.

کاهش ۹ درصدی سهام تسلا در وال استریت روز جمعه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران از طراحی این خودرو و کمبود جزئیات مالی درباره آن، استقبال نکرده‌اند.

جاناتان الفالان، مدیر بخش تست خودرو در وب‌سایت Edmunds.com، در این باره گفت: «وقتی به تاکسی فکر می‌کنید، به چیزی فکر می‌کنید که بتواند بیش از دو نفر را جا دهد. ساخت یک خودروی دو نفره برای تاکسی، بسیار گیج‌کننده است.»

تسلا به درخواست ایمیل برای اظهارنظر در این باره پاسخی نداده است.

به گفته کارشناسان، بهترین طراحی برای روبوسی تاکسی‌ها، شباهت به تاکسی‌های معمولی با فضای کافی، ارتفاع بلند و درهای کشویی است. ماسک همچنین از یک ون (van) خودران آینده‌نگر رونمایی کرد که ظرفیت حمل ۲۰ نفر را دارد، اما نگفت چه زمانی این خودرو در دسترس خواهد بود.

ساندیپ رائو، پژوهشگر ارشد در شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری Leverage Shares که بخشی از سهام آن متعلق به تسلا است، می‌گوید بازار روبوسی تاکسی‌های دو در بسیار محدود خواهد بود.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیل J.D. Power، خودروهای دو در، به استثنای شاسی‌بلندها و وانت‌بارها، تنها ۲ درصد از فروش خودرو در ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

ماسک اعلام کرده است که می‌خواهد هزینه عملیاتی روبوسی تاکسی‌ها را از حمل‌ونقل عمومی ارزان‌تر کند و پیش‌بینی کرده است که هزینه عملیاتی سایبرکب به مرور زمان به ۲۰ سنت به ازای هر مایل برسد.

اما او نگفت که تسلا چقدر زود می‌تواند سایبرکب‌ها را به تولید انبوه برساند و مجوزهای لازم را دریافت کند، یا اینکه چگونه می‌تواند از Waymo، شرکت زیرمجموعه آلفابت که هم‌اکنون در برخی از شهرهای ایالات متحده روبوسی تاکسی‌ها را راه‌اندازی کرده است، پیشی بگیرد.

Waymo دارای حدود ۷۰۰ خودروی جگوار لندروور است که ظرفیت حمل چهار سرنشین را دارند، مشابه ظرفیت صندلی‌های روبوسی تاکسی‌های زوکس (Zoox) شرکت آمازون.

جان کرافسیک، مدیرعامل سابق Waymo، طراحی تسلا را «بیشتر بازیگوشانه تا جدی» توصیف کرد و گفت که پیکربندی دو در برای مسافران مسن و افراد دارای معلولیت چالش‌هایی ایجاد می‌کند.

بازار نوظهور و با مقررات سخت‌گیر

ارائه روبوسی تاکسی و تصاحب بخشی از این بازار نوظهور و با مقررات سخت‌گیر، برای تسلا حیاتی خواهد بود. ماسک امسال، در بحبوحه کاهش تقاضای خودروهای برقی، برنامه‌های خود برای ساخت یک خودروی کوچک‌تر و ارزان‌تر را کنار گذاشت و تمرکز خود را بر پیشبرد اهداف خودران تسلا معطوف کرد. او گفته است که تجارت روبوسی تاکسی می‌تواند ارزش سهام تسلا را از حدود ۷۰۰ میلیارد دلار فعلی به ۵ تریلیون دلار برساند.

سام فیورانی، معاون رئیس شرکت تحقیقاتی AutoForecast Solutions، گفت: «خودروهای دو نفره به مدت چند دهه به عنوان وسایل نقلیه رفت‌وآمد روزانه پیشنهاد شده‌اند. اما تاکنون رونق نگرفته‌اند.» او افزود که تسلا در نهایت به ساخت روبوسی تاکسی‌های بزرگ‌تر نیاز خواهد داشت.

بلیک اندرسون، تحلیلگر ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت Carson Group و یکی از سرمایه‌گذاران تسلا، گفت که اگر سایبرکب قرار است یک مدل ارزان‌تر و بازار انبوهی برای گسترش جذابیت تسلا باشد، طراحی دو نفره منطقی نیست.

او گفت: «احتمالاً این راهی است که آن‌ها می‌توانند چیزی را به سرعت به بازار معرفی کنند.»

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا