برند نایکی و نبرد برای بازگشت؛ کاهش فروش، موجودیهای قدیمی و چالش نوآوری

سهام برند نایکی پس از هشدار درباره کاهش درآمد، افت کرد. تحلیلگران میگویند که این برند برای بازگشت به مسیر رشد، باید استراتژی نوآورانهتری را اتخاذ کند.
به گزارش توسعه برند، سهام برند نایکی (Nike) روز جمعه در معاملات پیش از بازار نزدیک به ۶٪ کاهش یافت، پس از آنکه این غول صنعت پوشاک ورزشی هشدار داد که فروش آن در سهماهه چهارم نیز با افت بیشتری مواجه خواهد شد. این خبر باعث نگرانی سرمایهگذاران درباره سرعت روند احیای این برند تحت مدیریت الیوت هیل، مدیرعامل جدید نایکی شده است.
نایکی روز پنجشنبه پیشبینی کرد که کاهش درآمد در سهماهه چهارم بیش از حد انتظار خواهد بود. این شرکت همچنین گزارش داد که فروش سهماهه آن در چین با کاهش ۱۷٪ مواجه شده است، که ناشی از کاهش هزینههای اختیاری مصرفکنندگان در این کشور است.
الیوت هیل که از اکتبر سال گذشته هدایت نایکی را بر عهده گرفته، یک استراتژی جدید با عنوان «پیروزی سریع» (Win Now) را مطرح کرده است. این استراتژی شامل افزایش حضور میدانی در پنج شهر کلیدی از جمله شانگهای و پکن برای بازیابی سهم از دسترفته بازار است.
با این حال، شرکت تحلیل سرمایهگذاری Zacks اعلام کرد که هنوز برای اطمینان از موفقیت این برنامه زود است. شراز میان، مدیر تحقیقات این شرکت، اظهار داشت که تیم مدیریتی جدید نایکی به زمان نیاز دارد تا روابط با خردهفروشان را که بر اثر تمرکز شرکت بر فروش مستقیم از طریق فروشگاهها و وبسایت نایکی تضعیف شده است، بازسازی کند. علاوه بر این، این برند باید محصولات جدید و جذابتری را به بازار عرضه کند.
سهام نایکی از زمان اعلام مدیرعاملی هیل در سپتامبر تاکنون حدود ۱۱٪ کاهش یافته و تمام سودهای حاصل از انتصاب او از بین رفته است.
با این وجود، برخی از تصمیمات هیل تأثیر مثبتی داشتهاند. به عنوان مثال، عرضه سریعتر مدلهای کفش «پگاسوس پریمیوم» و «ومرو ۱۸» موجب افزایش فروش در سهماهه سوم شد. اما نایکی همچنان در تلاش است تا از اشتباهات مدیریتی گذشته که به کاهش نوآوری در خطوط تولید این برند منجر شده بود، عبور کند.
متیو فرند، مدیر مالی نایکی، اعلام کرد که این شرکت برای پاکسازی موجودیهای قدیمی خود به «چندین فصل» زمان نیاز دارد، که این فرآیند شامل ارائه تخفیفهایی خواهد شد که حاشیه سود را کاهش میدهد.
به گزارش رویترز، تحلیلگران بارکلیز نیز معتقدند که نایکی برای بازیابی موقعیت خود در بازار باید چندین فصل منتظر بماند و پیشبینی کردهاند که این برند تا نیمه دوم سال مالی خود که در ماه می ۲۰۲۶ به پایان میرسد، به روند احیای واقعی نخواهد رسید.