برند متا، در محاکمهای حساس؛ تهدید انحصارطلبی بر سر خرید اینستاگرام و واتساپ

برند متا در محاکمهای سرنوشتساز با اتهام ساخت یک انحصار غیرقانونی رسانه اجتماعی بر سر خریدهای میلیارد دلاری اینستاگرام و واتساپ مواجه است. این پرونده با درخواست FTC برای تجزیه بخشی از امپراتوری متا و شهادت مارک زاکربرگ در دادگاه به یکی از بزرگترین چالشهای تاریخ فناوری تبدیل شده است.
به گزارش توسعه برند، شرکت متا پلتفرمز (META.O)، مالک فیسبوک، از روز دوشنبه در واشنگتن وارد محاکمهای حساس و مهم خواهد شد؛ پروندهای که مدعی است این شرکت با صرف میلیاردها دلار برای خرید اینستاگرام و واتساپ، بهطور غیرقانونی یک انحصار رسانه اجتماعی ایجاد کرده است. در این دادگاه، ناظران ضدانحصار ایالات متحده بهدنبال بازگرداندن این معاملات و تجزیه بخشهایی از امپراتوری متا هستند.
کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) مدعی است که این خریدها که بیش از یک دهه پیش انجام شدهاند، تلاشی بوده است برای حذف رقبای نوظهوری که میتوانستند جایگاه فیسبوک را بهعنوان پلتفرم اصلی ارتباط کاربران با دوستان و خانواده تهدید کنند. این پرونده در سال ۲۰۲۰ و در دوره اول ریاستجمهوری دونالد ترامپ مطرح شد.
خواسته FTC و مخالفت متا
FTC خواستار آن است که متا بخشی از تجارت خود، از جمله اینستاگرام و واتساپ، را تجزیه یا به فروش برساند.
جنیفر نیواستد، مدیر ارشد حقوقی متا، این پرونده را “ضعیف” خطاب کرده و آن را مانعی برای سرمایهگذاری در صنعت فناوری دانسته است. وی در وبلاگی در روز یکشنبه نوشت:
“کاملاً مسخره است که FTC در تلاشی برای تجزیه یک شرکت بزرگ آمریکایی در حالی است که دولت همزمان به دنبال حفظ تیکتاک چینی است.”
تهدیدی بالقوه برای آینده برند متا
این پرونده تهدید وجودی برای برند متا محسوب میشود، چرا که برآوردها نشان میدهد حدود نیمی از درآمد تبلیغاتی این شرکت در ایالات متحده از طریق اینستاگرام تأمین میشود. پرونده فرصتی نیز برای ارزیابی چگونگی عملکرد وعدههای دولت جدید ترامپ در مقابله با قدرتهای بزرگ فناوری خواهد بود. متا در تلاش برای تعامل با دولت ترامپ، از جمله حذف سیاستهای نظارتی بر محتوایی که جمهوریخواهان آن را سانسور میدانند و همچنین کمک مالی یک میلیون دلاری به مراسم تحلیف ترامپ، اقدام کرده است.
شهادت مارک زاکربرگ
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، قرار است در طی محاکمه شهادت دهد. او با سوالاتی درباره ایمیلهایی مواجه خواهد شد که در آنها پیشنهاد خرید اینستاگرام بهعنوان راهی برای خنثی کردن یک رقیب احتمالی فیسبوک و نگرانی از رشد واتساپ به یک شبکه اجتماعی مطرح شده است.
متا در اسناد دادگاهی خود استدلال کرده است که خرید اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ و واتساپ در سال ۲۰۱۴ به نفع کاربران بوده و اظهارات گذشته زاکربرگ دیگر با وجود رقابت شدید با تیکتاک، یوتیوب و اپلیکیشن پیامرسان اپل ارتباطی ندارد.
نحوه استفاده کاربران از شبکههای اجتماعی و این که آیا خدمات آنها قابل جایگزینی هستند یا خیر، در مرکز این پرونده قرار دارد. متا بر افزایش ترافیک اینستاگرام و فیسبوک در زمان قطع موقت تیکتاک در ایالات متحده در ژانویه بهعنوان مدرکی از رقابت، اشاره خواهد کرد.
به گزارش رویترز، FTC ادعا میکند که متا بر پلتفرمهایی که برای اشتراکگذاری با دوستان و خانواده استفاده میشوند، سلطه دارد و رقبای اصلی آن در این زمینه در ایالات متحده شامل اسنپچت و اپلیکیشن کوچکتری به نام MeWe است که در سال ۲۰۱۶ با تمرکز بر روی حفظ حریم خصوصی راهاندازی شد. FTC مدعی است پلتفرمهایی که کاربران بر اساس علایق مشترک محتوا را برای غریبهها به اشتراک میگذارند، مانند تیکتاک، یوتیوب و ردیت، قابل جایگزینی با خدمات متا نیستند.