برندهای خارجی

برند تسلا زیر فشار؛ افول ارزش سهام و ابهام در آینده روباتاکسی‌ها

رند تسلا، که زمانی پرچم‌دار خودروهای الکتریکی و وعده‌دهنده انقلابی در فناوری خودران بود، اکنون با سقوط ارزش سهام و رویارویی با رقابت فشرده در بازار روبه‌رو شده است. آیا ایلان ماسک می‌تواند این شرکت را از بحران فعلی عبور دهد؟

به گزارش توسعه برند، سهام برند تسلا طی سه ماه گذشته تقریباً نیمی از ارزش خود را از دست داده است. با این حال، همچنان میان سرمایه‌گذاران بحث بر سر این است که آیا شرکت خودروسازی الکتریکی ایلان ماسک همچنان بیش‌ازحد ارزش‌گذاری شده است یا خیر.

ارزش بازار تسلا ۴۵٪ کاهش یافته و از رکورد ۱.۵ تریلیون دلاری خود در ۱۷ دسامبر به میزان چشم‌گیری سقوط کرده است. این کاهش تقریباً تمام سود سهام تسلا را، که پس از حمایت ایلان ماسک از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا به دست آمده بود، از بین برده است.

با این وجود، تسلا (TSLA.O) هنوز هم از نظر ارزش‌گذاری، طبق معیارهای مالی رایج، بالاتر از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی و فناوری جهان قرار دارد. دلیل این امر آن است که اغلب سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران سخن ماسک را باور کرده‌اند؛ این‌که خودروساز ارزشمند جهان اساساً یک شرکت خودروسازی نیست، بلکه پیشتاز در هوش مصنوعی است و به‌زودی انقلابی در حوزه روباتاکسی‌ها و ربات‌های انسان‌نما ایجاد خواهد کرد.

بر اساس بررسی رویترز، کسب‌وکار خودروهای الکتریکی تسلا تقریباً تمام درآمد این شرکت را تأمین می‌کند، اما کمتر از یک‌چهارم ارزش بازار سهام آن را تشکیل می‌دهد. اکثر ارزش شرکت بر امیدهایی استوار است که به فناوری خودران و وعده‌های ماسک از سال ۲۰۱۶ مربوط می‌شوند؛ وعده‌هایی که هر سال می‌گفت خودروهای خودران تا سال آینده عرضه خواهند شد اما تاکنون محقق نشده‌اند.

روز دوشنبه، پس از انتشار این گزارش، سهام تسلا بیش از ۱۵٪ افت کرد و بیش از ۱۲۵ میلیارد دلار از ارزش بازار آن کاهش یافت. این افت پس از آن رخ داد که موسسه UBS پیش‌بینی فروش سه‌ماهه اول خودروساز را کاهش داد. این سقوط هم‌زمان با افت گسترده بازار و نگرانی‌ها درباره تعرفه‌ها و رکود اقتصادی بود؛ به‌طوری‌که شاخص نزدک ۴٪ و S&P 500 حدود ۲.۷٪ کاهش یافتند.

سرمایه‌گذاران مدت‌هاست که روی چشم‌انداز آینده تسلا و برنامه‌های ماسک سرمایه‌گذاری می‌کنند، نه بر سودآوری کنونی شرکت. اما فاصله در حال گسترش بین عملکرد واقعی شرکت و پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ای که برای محصولات آینده آن شده است، برخی را نگران کرده است.
رایان برینکمن، تحلیل‌گر JPMorgan، در ژانویه نوشت: “تا چه زمانی می‌توان سهام را از واقعیت‌های بنیادین آن جدا نگه داشت؟”

چالش خودران‌ها و روباتاکسی‌ها
ارزش اولیه تسلا در سال ۲۰۲۱ و به دلیل موفقیت‌های ملموسی مانند فروش فوق‌العاده مدل ۳ و مدل Y به بیش از ۱.۲ تریلیون دلار رسید. این موفقیت‌ها نشان داد که خودروهای الکتریکی می‌توانند به سودآوری در مقیاس انبوه دست یابند. ماسک در آن زمان وعده داد تسلا خودروهای ارزان‌تری تولید کرده و تا سال ۲۰۳۰، ۲۰ میلیون خودرو در سال بفروشد.

اما سال گذشته ماسک این هدف تولید انبوه را تغییر داد. در آوریل گزارش شد که تسلا تولید مدل اقتصادی ۲۵,۰۰۰ دلاری “مدل ۲” را که قرار بود موتور اصلی رشد شرکت باشد، کنار گذاشته و به سرمایه‌گذاری و بازاریابی روباتاکسی‌ها روی آورده است.

این تغییر مسیر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت و سهام تسلا از پایین‌ترین سطح خود در آوریل بیش از ۷۱٪ رشد کرد، حتی با وجود رکود در فروش خودروهای الکتریکی و کاهش درآمدها.

به گزارش رویترز، با این حال، برخی تحلیل‌گران و منتقدان معتقدند فناوری روباتاکسی تسلا هنوز قابل اتکا نیست و این شرکت بدون تجهیز به حسگرهایی مانند رادار و لیدار (LiDAR) نمی‌تواند ایمنی را در سطح مطلوب ارائه دهد.

رقابت فزاینده در بازار خودروهای الکتریکی
کسب‌وکار اصلی خودروهای الکتریکی تسلا با چالش روبه‌روست. این شرکت از سال ۲۰۲۰ تنها یک محصول جدید – پیکاپ سایبرتراک – عرضه کرده که فروش آن در سال گذشته به کمتر از پیش‌بینی‌ها رسیده است. تسلا همچنین مجبور به کاهش قیمت مدل‌های قدیمی ۳ و Y شده است، زیرا تقاضای خودروهای الکتریکی در بازارهای جهانی کند شده و رقابت به‌ویژه در چین افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا