برندهای خارجی

برند تسلا در دوراهی نوآوری و اعتبار؛ تولید مدل Y اقتصادی فعلاً متوقف شد

در شرایطی که برند تسلا با مشکلاتی چون افت فروش و کهنه شدن سبد محصولاتش دست و پنجه نرم می‌کند، تعویق در عرضه مدل Y ارزان‌قیمت می‌تواند اعتبار این برند را بیش از پیش تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش توسعه برند، برنامه مدت‌ها مورد انتظار برند تسلا برای عرضه خودروی برقی اقتصادی، شامل نسخه‌ای ارزان‌تر و ساخت آمریکا از شاسی‌بلند پرفروش این شرکت، مدل Y، با تاخیر مواجه شده است. سه منبع مطلع این موضوع را به رویترز اعلام کردند.

تسلا وعده داده بود خودروهای اقتصادی را از نیمه نخست سال راهی بازار کند تا به این ترتیب شاید بتواند به روند نزولی فروش خود پایان دهد. قرار بود تولید جهانی مدل Y ارزان‌تر که با کد داخلی E41 شناخته می‌شود، در آمریکا آغاز شود. با این حال منابع آگاه می‌گویند این تولید با چندین ماه تاخیر نسبت به برنامه‌های رسمی تسلا انجام خواهد شد و تاریخ‌های جدید، بازه‌ای از سه‌ماهه سوم امسال تا اوایل سال آینده را پیش‌بینی می‌کنند.

دلیل این تاخیر هنوز مشخص نیست.

دو نفر از منابع گفته‌اند برند تسلا برنامه‌ریزی کرده در سال ۲۰۲۶ حدود ۲۵۰ هزار دستگاه مدل Y ارزان‌تر را در آمریکا تولید کند. تولید این خودرو قرار است سپس به چین و اروپا نیز گسترش پیدا کند. این نخستین بار است که خبر تاخیر در تولید آمریکا و هدف تولید در این کشور اعلام می‌شود.

تسلا سه‌شنبه آینده نتایج مالی خود را منتشر خواهد کرد و برنامه مربوط به مدل‌های جدید، یکی از اصلی‌ترین پرسش‌ها در این گزارش خواهد بود.

خودروهای ارزان‌تر و پرتیراژ مدت‌هاست که از سوی طرفداران و سرمایه‌گذاران برند تسلا با انتظار فراوان پیگیری می‌شود. بسیاری امیدوارند این محصولات مشتریان جدیدی را جذب کند و افت اخیر فروش و کاهش سهم بازار را برای این برند جبران نماید. تسلا همچنین مدل Y فعلی را با تغییرات ظاهری و داخلی به‌روز کرده است. نسخه چهارچرخ محرک Long Range این خودرو در آمریکا حدود ۴۹ هزار دلار قیمت دارد که قبل از بهره‌مندی از اعتبار مالیاتی فدرال ۷۵۰۰ دلاری است.

در ماه گذشته، قرار است مدل ارزان‌تر E41 تسلا در چین نیز از سال ۲۰۲۶ روانه خط تولید شود. منابع آگاه برنامه‌های چین گفته‌اند این خودرو کوچک‌تر خواهد بود و هزینه تولید آن بیست درصد کمتر از مدل Y به‌روز شده فعلی است. زمان عرضه این مدل در اروپا هنوز روشن نیست.

تسلا همچنین قصد دارد نسخه پایه و ساده‌ای از مدل سدان کوچک خود، یعنی مدل ۳ را نیز ارائه کند.

تسلا تاکنون به درخواست اظهار نظر درباره تاخیر تولید مدل Y ارزان‌تر، اهداف تولید و سایر جزییات مطرح‌شده در این گزارش پاسخی نداده است.

به گزارش رویترز، این تولیدکننده خودروهای برقی، در دوم ژانویه از نخستین افت سالانه تحویل خود خبر داد و تحلیلگران انتظار دارند فروش آن امسال نیز به دلیل مسائل متعدد، کاهش پیدا کند؛ از جمله آسیب به اعتبار برند بر اثر همکاری نزدیک ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ و حمایت او از سیاستمداران راست افراطی اروپا. یکی دیگر از چالش‌های برند تسلا، پیری محصولاتش و نبود مدل‌های واقعاً اقتصادی و ارزان‌قیمت است.

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا