برند تسلا با سقوط سود ۷۱ درصدی: آیا سیاستها و بحران فروش آینده را تهدید میکند؟

برند تسلا با کاهش شدید سود و افت ۷۱ درصدی، وارد یکی از سختترین دورههای مالی خود شده است. در حالی که فروش محصولات این شرکت کاهش چشمگیری داشته، واکنشهای منفی به سیاستهای ایلان ماسک و مشکلات تعرفهای آمریکا، بحرانهایی جدی پیش روی این برند مطرح دنیای خودروهای برقی قرار داده است. آیا تسلا با تولید خودروهای ارزانقیمت میتواند از این چالش بزرگ عبور کند؟
به گزارش توسعه برند، افت محسوس فروش محصولات تسلا باعث شده این شرکت بیش از هر زمان دیگری در سالهای اخیر به مرز زیان نزدیک شود. بر اساس گزارش مالی منتشرشده در روز سهشنبه، این وضعیت بزرگترین مزیت تسلا نسبت به رقبا در بازار خودروهای الکتریکی را به خطر انداخته است.
تسلا در سهماهه اول سال جاری میلادی، گزارش درآمد ۱۹.۳ میلیارد دلاری و سود خالص ۴۰۹ میلیون دلاری را ارائه کرد. این رقم سود خالص به معنای کاهش ۷۱ درصدی نسبت به همین دوره در سال گذشته است.
این بدترین عملکرد در فروش خودروهای برقی تسلا طی بیش از دو سال اخیر محسوب میشود و پس از اولین کاهش سالانه میزان فروش این شرکت اتفاق افتاد. طبق گزارش مالی، سود تسلا تا حد زیادی تحت تأثیر فروش ۵۹۵ میلیون دلار اعتبار مالیاتی صفر آلایندگی بوده، وگرنه این شرکت با زیان مواجه میشد.
با این حال، سهام تسلا در معاملات بعد از ساعات کاری رشد کرد؛ زیرا سرمایهگذاران به برنامههای شرکت برای آغاز تولید خودروهای برقی ارزانقیمت در ماه ژوئن و اظهارات ایلان ماسک درباره تمرکز بیشتر بر تسلا اهمیت بیشتری دادند. ماسک در تماس تلفنی مربوط به گزارش درآمد اعلام کرد که نقش خود را در دپارتمان «کارایی دولتی» کاهش میدهد تا زمان بیشتری را صرف تسلا کند. با این حال، او تأکید کرد که تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری دونالد ترامپ، همچنان به فعالیت در این دپارتمان ادامه خواهد داد.
در تماس درآمد، ماسک نظرات بیشتری در مورد تعرفهها، روبوتاکسیها، هوش مصنوعی و خودروهای الکتریکی مطرح کرد که TechCrunch گزارشی جامع از این نظرات منتشر کرده است.
همچنین، تسلا به سهامداران در خصوص تأثیرات احتمالی جنگ تجاری بر کسبوکار این شرکت هشدار داد. این شرکت اعلام کرد که تعرفههای اعمالشده از سوی دولت ترامپ و «تغییرات در فضای سیاسی» میتواند «تأثیر قابلتوجهی بر تقاضا برای محصولات ما» بگذارد.
تسلا اضافه کرد که تعرفههای فعلی – که بیشتر آنها چین را هدف قرار دادهاند – بهطور نسبی تأثیر بیشتری بر بخش انرژی این شرکت خواهد داشت تا حوزه خودرو. شرکت همچنین اعلام کرد که اقدامات لازم برای تثبیت کسبوکار خود در بازه زمانی میانمدت و بلندمدت در حال انجام است، اما هشدار داد که نمیتواند تضمین کند میزان فروش خود را در سال جاری افزایش دهد.
تسلا به برنامههای بلندپروازانه خود برای ساخت خودروهای ارزانقیمت پایبند است و اعلام کرد که تولید این مدلها همچنان مطابق برنامه در نیمه اول سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد. ماسک همچنین در تماس درآمدی تأکید کرد که تولید این خودروها از ماه ژوئن شروع میشود.
این خودروهای جدید از برخی فناوریهای پلتفرم نسل بعد که روبوتاکسیها را پشتیبانی میکند بهره میبرند، اما همچنین از پلتفرم فعلی مدل Y و مدل ۳ استفاده خواهند کرد و تسلا اعلام کرد این خودروهای ارزانقیمت در همان خطوط تولید خودروهای فعلی تولید خواهند شد.
این موضوع برخلاف گزارش هفته گذشته رویترز است که ادعا کرده بود تولید این خودروهای جدید با تأخیر چندماهه روبهرو شده است.
فروش تسلا با چندین چالش جدی روبهرو است.
خط تولید خودروهای الکتریکی این شرکت در حال قدیمی شدن است (اگرچه سدانها و شاسیبلندهای آن اخیراً بازطراحی شدهاند) و جدیدترین محصول آن، یعنی سایبرتراک، به هیچ وجه موفقیتی که ایلان ماسک تصور میکرد را به دست نیاورده است. علاوه بر این، سیاستهای راستگرایانه ماسک و مشارکت او در دولت ترامپ باعث ایجاد واکنشهای منفی قابلتوجهی نسبت به برند تسلا شده است.
همزمان، ماسک تمرکز شرکت را به پروژههای روبوتاکسی و ربات Optimus معطوف کرده است. او وعده داده که نسخه اولیه سرویس روبوتاکسی را از ماه ژوئن در آستین آغاز کند و احتمالاً شهرهای دیگر نیز تا پایان سال به آن اضافه شوند، اما هنوز جزئیات دقیقی از نحوه عملکرد این سرویس ارائه نشده است.
ماسک هنوز ثابت نکرده که خودروهای تسلا میتوانند بدون دخالت انسانی حرکت کنند، با وجود سالها وعده درباره این موضوع. علاوه بر این، گزارش اخیر “The Information” نشان میدهد که تحلیل داخلی تسلا نشان داده است که برنامه روبوتاکسی این شرکت حتی اگر موفق باشد، برای مدت طولانی ضرر خواهد داشت.
سال گذشته نیز تسلا با وضعیت مالی مشابهی مواجه بود. در سهماهه نخست سال ۲۰۲۴ سود این شرکت ۵۵ درصد کاهش یافت و به ۱.۱۳ میلیارد دلار رسید، که از ۲۰۲۳ به دلیل کاهش شدید قیمت خودروها و چندین چالش پیشبینینشده بود.
به گزارش رویترز، تسلا تلاش کرد تا با افزایش سودآوری، این وضعیت را بهبود بخشد، اما فشارها ادامه یافت. در سهماهه دوم ۲۰۲۴، تسلا گزارش سود ۱.۵ میلیارد دلاری داد که نسبت به همین دوره در سال ۲۰۲۳ کاهش ۴۵ درصدی داشت. این سود تحت تأثیر هزینه ۶۲۲ میلیون دلاری بازسازی قرار گرفته بود، اگرچه اعتبار مالیاتی ۸۹۰ میلیون دلاری رکوردی ثبت کرد و به کمک این سود آمد.
این مقاله در ساعت ۱:۱۵ بعد از ظهر به وقت اقیانوس آرام منتشر شده و با نظرات ایلان ماسک و سایر مدیران تسلا در تماس درآمدی بهروزرسانی شده است.