برندهای خارجی

برند بی‌وای‌دی در برزیل به دلیل قراردادهای کاری غیرانسانی تحت فشار قرار گرفت

مقامات برزیلی از شرایط غیرانسانی کارگران چینی در کارخانه بی‌وای‌دی پرده برداشته‌اند. این رسوایی می‌تواند موقعیت این برند در بزرگ‌ترین بازار خارجی‌اش را به خطر بیندازد.

به گزارش توسعه برند به نقل از رویترز، گروهی از کارگران چینی که برای ساخت کارخانه جدید بی‌وای‌دی (BYD) در شمال شرق برزیل مشغول به کار هستند، با قراردادهایی روبه‌رو شده‌اند که حاوی مفاد غیرانسانی و ناعادلانه است.

بر اساس بررسی‌های مقامات کارگری برزیل، این کارگران که توسط شرکت جینجیانگ (Jinjiang)، پیمانکار بی‌وای‌دی، استخدام شده‌اند، مجبور شده‌اند گذرنامه‌های خود را به کارفرما تحویل دهند، بخش زیادی از دستمزدشان را مستقیم به چین ارسال کنند و مبلغی نزدیک به ۹۰۰ دلار را به‌عنوان ضمانت نزد کارفرما بگذارند که تنها پس از شش ماه کار به آن‌ها بازگردانده می‌شود.

آرون هالگوا، وکیل و پژوهشگر دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک، در واکنش به این شرایط گفت که بسیاری از این مفاد نمونه‌های مشخصی از “برده‌داری مدرن” هستند. او تأکید کرد که نگه داشتن گذرنامه کارگران و دریافت ضمانت از آن‌ها، بر اساس قوانین چین نیز غیرقانونی است.

شرکت جینجیانگ که پروژه‌های ساخت کارخانه‌های بی‌وای‌دی را در چندین شهر چین بر عهده دارد، اتهامات مطرح‌شده را رد کرده و یافته‌های بازرسان کار برزیل را “برداشت نادرست ناشی از ترجمه‌های اشتباه” دانسته است.

در واکنش به این اتهامات، الکساندر بالدی، معاون ارشد بی‌وای‌دی برزیل، مدعی شد که این خودروساز از این تخلفات اطلاعی نداشته و پس از انتشار اولین گزارش‌های رسانه‌های برزیلی در نوامبر، با جینجیانگ تماس گرفته تا این موضوع را بررسی کند.

blank

شرایط نامناسب اسکان کارگران و ورود مقامات برزیلی

دو هفته پس از انتشار گزارش‌ها، مقامات کارگری برزیل به محل اسکان کارگران مراجعه کرده و مشاهده کردند که ۳۱ کارگر در یک خانه کوچک بدون تشک، با تنها یک سرویس بهداشتی و در شرایط غیرانسانی زندگی می‌کنند.

پس از این افشاگری‌ها، بی‌وای‌دی قرارداد خود را با جینجیانگ لغو کرد. با این حال، مقامات کارگری معتقدند که بی‌وای‌دی به‌عنوان کارفرمای اصلی، مسئولیت مستقیم دارد و نمی‌تواند تخلفات پیمانکار خود را نادیده بگیرد.

پروژه‌ای که به جای اشتغال‌زایی، به بحران تبدیل شد

بی‌وای‌دی در اواخر سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که در حال سرمایه‌گذاری گسترده برای راه‌اندازی خط تولید خودروهای برقی در منطقه‌ای است که پیش‌تر میزبان کارخانه شرکت فورد بود. فورد در سال ۲۰۲۱ از این منطقه خارج شد و حدود ۵۰۰۰ نفر از کارگران خود را اخراج کرد.

مقامات دولتی برزیل، از جمله رئیس‌جمهور لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، این سرمایه‌گذاری را گامی مثبت در جهت احیای اشتغال در این منطقه می‌دانستند. قرار بود بی‌وای‌دی دو برابر مشاغلی که فورد از بین برد، ایجاد کند. اما ورود کارگران چینی به پروژه ساخت کارخانه، انتقادات شدیدی را برانگیخت.

آنتونیو اوبیراجارا سانتوس سوزا، یکی از رهبران اتحادیه کارگری برزیل، در این خصوص گفت:
“وقتی بی‌وای‌دی برای ساخت کارخانه از پیمانکار چینی استفاده کرد، مشخص شد که قصد ندارد با کارگران برزیلی به‌طور عادلانه رفتار کند.”

تشدید بحران و واکنش دولت برزیل

در پی بررسی‌های بیشتر، ۱۰ قرارداد مشابه با مفاد غیرانسانی در میان مدارک کارگران پیدا شد. برخی از کارگران مدعی شدند که بدون امضای قرارداد رسمی، ماه‌ها در برزیل کار کرده‌اند.

بی‌وای‌دی و جینجیانگ به دلیل عدم همکاری در ارائه اطلاعات دقیق به مقامات برزیلی، ممکن است با جریمه‌های سنگین روبه‌رو شوند.

در حالی که بی‌وای‌دی تصاویری از محل‌های جدید اسکان و غذاخوری‌های کارگران منتشر کرده است، اتحادیه‌های کارگری تصمیم گرفته‌اند که از این شرکت و پیمانکارش شکایت کنند.

در همین حال، برخی سیاستمداران برزیلی نیز از تأثیر این رسوایی بر سایر پروژه‌های چین در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته آلان سانچس، یکی از نمایندگان پارلمان برزیل:
“ما نمی‌توانیم توسعه اقتصادی ایالت خود را به بهای کار اجباری و برده‌داری مدرن به دست آوریم.”

با این حال، خولیو بونفیم، رئیس اتحادیه کارگران فلزکاری، تهدید کرده که در صورت ادامه روند ناعادلانه اشتغال در بی‌وای‌دی، اولین اعتصاب این کارخانه پیش از شروع تولید رخ خواهد داد.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا