برندهای خارجی

برندها در جدال سیاسی؛ سرمایه‌گذاری چینی‌ها در آلمان؛ چالشی برای دولت جدید

سرمایه‌گذاری احتمالی برندهای چینی در کارخانه‌های آلمانی، روابط سیاسی بین دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است. دولت جدید آلمان باید با حساسیت خاصی این موضوع را مدیریت کند.

به گزارش توسعه برند به نقل از رویترز، مقامات و خودروسازان چینی به کارخانه‌های آلمانی که قرار است تعطیل شوند، چشم دوخته‌اند و به ویژه به سایت‌های فولکس‌واگن علاقه مند هستند.

این فرد گفت خرید یک کارخانه به چین اجازه می‌دهد تا نفوذ خود را در صنعت خودروی ارزشمند آلمان، که خانه برخی از قدیمی‌ترین و معتبرترین برندهای خودرو است، ایجاد کند.

شرکت‌های چینی در طیف وسیعی از صنایع در آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا، از مخابرات تا رباتیک سرمایه گذاری کرده‌اند. اما با وجود اینکه مرسدس بنز دو سهامدار بزرگ چینی دارد، هنوز تولید سنتی خودرو در آنجا راه اندازی نکرده‌اند.

هر گونه اقدام این چنینی می‌تواند حساس‌ترین سرمایه گذاری سیاسی چین تاکنون باشد. فولکس‌واگن مدت‌هاست نمادی از توان صنعتی آلمان بوده است، که اکنون با رکود اقتصادی جهانی که بر تقاضا تأثیر می‌گذارد و گذار نامناسب به فناوری‌های سبز، تهدید می‌شود.

ساخت خودرو در آلمان برای فروش در اروپا به سازندگان خودروهای برقی چین اجازه می‌دهد تا از پرداخت تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی وارداتی از چین اجتناب کنند و می‌تواند تهدیدی بیشتر برای رقابت پذیری تولیدکنندگان اروپایی ایجاد کند.

در حالی که پیشنهادات می‌تواند از شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های دولتی یا سرمایه گذاری‌های مشترک با شرکت‌های خارجی باشد، مقامات چینی این حق را برای خود محفوظ می‌دانند که سرمایه گذاری‌های خاصی در خارج از کشور را تایید کنند و احتمالاً از همان ابتدا در هر پیشنهادی دخیل خواهند بود.

به گفته این فرد، تصمیمات سرمایه گذاری به موضع دولت جدید آلمان در قبال چین پس از انتخابات ماه فوریه بستگی دارد.

اقتصادهای دو کشور در طول ۱۶ سال تصدی آنگلا مرکل، با سرمایه گذاری‌ها و صادرات خودروسازان آلمانی به چین، به شدت در هم تنیده شده بود.

اما روابط به دلیل تلاش ائتلاف کنونی برای کاهش وابستگی به چین، سرد شده است. آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه، رئیس جمهور شی جین پینگ را “دیکتاتور” و چین را یک رقیب توصیف کرده است.

یک منبع از وزارت امور خارجه آلمان گفت که چین تکامل یافته و به یک رقیب سیستمی تبدیل شده است.

فولکس‌واگن در حال بررسی کاربردهای جایگزین برای کارخانه‌های خود در درسدن و اوسنابروک تحت یک برنامه کاهش هزینه برای کاهش فعالیت‌های خود در آلمان است. بزرگترین خودروساز اروپا، که مالک برندهایی از جمله پورشه، آئودی و اشکودا است، در بحبوحه افزایش رقابت از سوی شرکت‌های چینی، شاهد کاهش فروش بوده است.
blank
مدیران فولکس‌واگن می‌خواستند چندین کارخانه را تعطیل کنند، اما با مقاومت اتحادیه‌ها مواجه شدند. در توافقی که قبل از کریسمس حاصل شد، آنها موافقت کردند که تولید در درسدن، کارخانه‌ای با ۳۴۰ کارگر که خودروی برقی ID.3 را تولید می‌کند، از سال ۲۰۲۵ و اوسنابروک، جایی که ۲۳۰۰ کارمند T-Roc Cabrio را تولید می‌کنند، از سال ۲۰۲۷ پایان دهند.

به گفته فردی آشنا به تفکرات این شرکت به رویترز، فولکس‌واگن آماده است کارخانه اوسنابروک را به یک خریدار چینی بفروشد.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا