برندهای خارجی

برندهای بزرگ رستورانی، قربانی جدید ترس از رکود اقتصادی و کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده

برندهای مطرح رستورانی از جمله مک‌دونالد و چیپوتل به دلیل افت فروش و تهدیدهای اقتصادی در معاملات اخیر با کاهش ارزش سهام مواجه شدند.

به گزارش توسعه برند، سهام برندهای رستوران روز دوشنبه در معاملات صبحگاهی دچار افت شد. این کاهش تحت تأثیر ترس سرمایه‌گذاران از وقوع رکود اقتصادی بود.

شاخص‌های سهام آمریکا برای سه روز متوالی کاهش یافته‌اند. این افت پس از آن رخ داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، با اعمال تعرفه‌های سنگین بر کالاهای وارداتی از شرکای تجاری کلیدی، بازارها را شوکه کرد. گرچه تحلیلگران انتظار ندارند که این تعرفه‌ها مستقیماً شرکت‌های رستورانی را تحت تأثیر قرار دهند، اما تورم ناشی از این تصمیم فشار بیشتری بر بودجه خانوارها وارد کرده و می‌تواند باعث رکود اقتصادی شود.

دنیس گایگر، تحلیلگر UBS، در یادداشتی خطاب به مشتریان خود روز دوشنبه نوشت:

«ما تأثیر مستقیم تعرفه‌ها بر رستوران‌ها را قابل مدیریت می‌دانیم، با تمرکز بر هزینه‌های برخی کالاهای خاص، اما ریسک بزرگ‌تر مربوط به فشار مضاعف بر هزینه‌های مصرف‌کننده و کاهش تقاضای صنعت است.»

این نگرانی‌های سرمایه‌گذاران تأثیر منفی بر سهام برندهای رستورانی در تمام بخش‌ها گذاشته است.

سهام برند استارباکس با افت بیش از ۲ درصد مواجه شد، پس از اینکه مؤسسه Baird رتبه این برند را به “خنثی” کاهش داد و به دلایل چالش‌های اقتصادی در کوتاه‌مدت اشاره کرد. این برند که در تلاش برای بازسازی کسب‌وکار خود در ایالات متحده است، کاهش ۲۰ درصدی سهامش را از زمان اعلام تعرفه‌های جدید ترامپ تجربه کرده.

سارا سناتوره، تحلیلگر Bank of America Securities، در یادداشتی روز شنبه نوشت:

«دلایلی که شنیدیم برای این کاهش سهام عبارت بودند از افزایش هزینه‌های قهوه ناشی از تعرفه‌ها، رشد احساسات ضد آمریکایی و ریسک رکود اقتصادی

بیشتر قهوه جهان در منطقه‌ای موسوم به “کمربند قهوه” تولید می‌شود که شامل آمریکای لاتین، آسیا-اقیانوسیه و آفریقا است. هفته گذشته، ترامپ تعرفه‌های بالاتری را بر کشورهای صادرکننده اصلی قهوه مانند ویتنام، برزیل و سوئیس که دانه‌های قهوه در آن‌ها برشته می‌شوند، اعمال کرد. تولید قهوه، مانند موز و وانیل، به دلیل تقاضای داخلی بالا و محدودیت‌های اقلیمی به‌راحتی قابل انتقال به ایالات متحده نیست.

تنش‌های ناشی از تجارت همچنین فروش بین‌المللی برند استارباکس را با خطر مواجه کرده است. مصرف‌کنندگان در چین، که دومین بازار بزرگ این برند است، پیش از این به دلایل سیاسی برندهای غربی را تحریم کرده‌اند.

زنجیره‌های غذاخوری معمولی نیز کاهش ارزش سهام را تجربه کردند. سهام برند Dine Brands، مالک اپل‌بیز و IHOP، نزدیک به ۳ درصد کاهش یافت، در حالی که رقبا مانند Darden Restaurants و Texas Roadhouse کمتر از ۱ و ۲ درصد افت کردند.

سهام برندهای فست‌کژوال که اخیراً محبوب سرمایه‌گذاران بوده‌اند نیز کاهش یافتند. سهام چیپوتل نزدیک به ۲ درصد افت کرد، Sweetgreen بیش از ۱ درصد کاهش یافت و سهام Wingstop اندکی افت کرد.

حتی سهام برندهای فست‌فود نیز از کاهش روز دوشنبه در امان نماندند. سهام مک‌دونالد، Restaurant Brands International و Yum Brands در معاملات صبحگاهی کاهش یافت.

به‌صورت تاریخی، زنجیره‌های فست‌فود در زمان رکود اقتصادی عملکرد بهتری داشته‌اند، زیرا مشتریانی که به دنبال وعده‌های غذایی ارزان‌تر هستند، از غذاخوری‌های معمولی یا فست‌کژوال به برندهایی مانند مک‌دونالد یا تاکو بل تغییر رویه می‌دهند. اما کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده در سال گذشته باعث شد رستوران‌های فست‌فود نیز دچار افت شوند؛ مصرف‌کنندگان با درآمد پایین کمتر به این برندها مراجعه کردند و سفارش‌های خود را کاهش دادند، در حالی که مشتریان با درآمد بالا عادات خود را حفظ کردند. این روند منجر به کاهش فروش در شعبات مشابه فست‌فودها شد.

در میان برندهای رستورانی، تعداد کمی از سهام‌ها وضعیت مثبتی داشتند. سهام برند Dutch Bros، رقیب در حال رشد استارباکس، بیش از ۴ درصد رشد را در معاملات بعدازظهر تجربه کرد، پس از اینکه روز جمعه نزدیک به ۱۰ درصد افت کرده بود. برند Cava نیز بیش از ۶ درصد افزایش یافت.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا