برندسازی در بازار جهانی: گزارش نشست “ظرفیتهای صادراتی صنایع خلاق امارات”
در این نشست، به بررسی تجربیات و چالشهای حضور در نمایشگاهها و رویدادهای بینالمللی در حوزه صنایع خلاق، به ویژه در کشور امارات، پرداخته شد. این برنامه با همکاری خانواده فرهنگوهنر امید و رسانه توسعه برند با حضور، صادق ذوفن و مهدی نظری زاده، احمد طرفی و اصحاب رسانه در کارستان بهارستان برگزار شد.
به گزارش توسعه برند-محدثه مدنی، ابتدا به بررسی انگیزه و اهداف حضور در نمایشگاهها و رویدادهای بینالمللی در حوزه صنایع خلاق پرداخته شد. یکی از مهمترین اهداف، فروش و بازاریابی محصولات و خدمات در حوزه تعلیم و تربیت بود. همچنین، شناسایی ظرفیتهای صادراتی و تغییر نگاه به ایران در عرصه بینالمللی از دیگر اهداف مهم شرکتکنندگان بود.
در ادامه، به بررسی و ارزیابی نمایشگاه”گس” در دبی که با هدف آشنایی با تجربیات و فرصتهای صادراتی در حوزه صنایع خلاق برگزار شد، پرداخته شد. همچنین، به بررسی تجربیات و چالشهای حضور در رویدادهای بینالمللی در کشورهایی مانند قطر و روسیه اشاره شد. در این بخش، به برخی از مشکلات و موانع حضور ایران در رویدادهای بینالمللی، مانند مسائل سیاسی و تحریمها، نیز اشاره شد.
در بخش دیگری از این گفتگو، احمد طرفی، مدیر کارگروه عراق حوزه هنری، به اهمیت توجه به بازارهای مختلف جهان در جهت تقویت تولیدات و صادرات آنها اشاره کرد. وی همچنین بر وابستگی متقابل اقتصاد، سیاست، فرهنگ و اجتماع تاکید کرد و گفت: “بررسی بازارها برای تولیدات فرهنگی و تربیتی باید با در نظر گرفتن این ویژگیها باشد.”
بررسی وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور امارات و همچنین نوع نگاه و رویکرد آنها به موضوع “تربیت” پرداخته شد. در این بخش، به تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی ایران و امارات در زمینه آموزش و پرورش نیز اشاره شد. همچنین، به بررسی فرصتها و چالشهای صادرات فرهنگی به کشورهای عربی و همچنین ملاحظات و نکات مهم در این زمینه اشاره شد. در این بخش، بر ضرورت رعایت ملاحظات فرهنگی و سیاسی کشور مقصد در صادرات فرهنگی تاکید شد.
صادق ذوفن،بنیانگذار مارکو تربیت، نیز به مشکلات بازاریابی و فروش محصولات داخلی با وجود کیفیت مناسب آنها اشاره کرد. وی گفت: “۵۰ رویداد بینالمللی برای بررسی بازارها و ظرفیتهای صادرات محصولات حوزه کودک و نوجوان در دست بررسی است و ما به سمت این فضا رفتیم تا مشکلات ما در بحث بازاریابی و تولید شناسایی و بررسی شده و راهکارهای حل آنها نیز در دستور کار قرار گیرد.”
در بخش پایانی این گفتگو، مهدی نظریزاده، مدیرعامل همآپ مسئول میز ارزیابی ستاد تعلیم و تربیت، نیز در این نشست به اهمیت شناسایی تقاضای بازار جهانی و همچنین ویژگیهای مثبت نمایشگاه GESS دبی، مانند نظم و سادگی در برگزاری و استفاده از فناوری در ثبتنام و ارائه اطلاعات، اشاره کرد.
به بررسی نوع و کیفیت غرفههای مختلف در نمایشگاه و همچنین ابزارها و تکنولوژیهای مورد استفاده در حوزه آموزش و پرورش پرداخته شد. همچنین، به بررسی تجربیات و چالشهای ارتباط و تعامل با شرکتها و افراد از کشورهای مختلف مانند چین، هند و کشورهای اروپایی در نمایشگاه اشاره شد. در این بخش، به برخی از نکات مهم در زمینه بازاریابی و فروش محصولات و خدمات در بازارهای بینالمللی نیز اشاره شد.
در این نشست، علاوه بر مباحث فوق، به موضوعات دیگری مانند اهمیت برندسازی در بازارهای جهانی، نقش دولت در حمایت از صنایع خلاق، و همچنین چالشهای فرهنگی و سیاسی در صادرات محصولات فرهنگی نیز پرداخته شد.