اقتصادی

اوج گرفتن سفرهای دریایی به اقتصاد جهان رونق داد

با افزایش بی‌سابقه سفرهای دریایی که بیشتر طیف جوانان آن را تشکیل می‌دهند، درآمد این بخش از اقتصاد جهان از پیش از کرونا هم پیشی گرفته است.


کلی کریگهد، رئیس و مدیرعامل انجمن بین‌المللی خطوط کروز (CLIA) اظهار کرد صنعت کشتیرانی در حال سوار شدن بر موجی از رشد است که عمدتا توسط مسافران جوان‌تر هدایت می‌شود. تغییر چشمگیر در جمعیت‌شناسی مسافران باعث افزایش تقاضا در این صنعت می‌شود و به آن کمک می‌کند تا از سطوح قبل از همه‌گیری ویروس کرونا پیشی بگیرد.

صعود سفرهای دریایی با مسافران جوان

کریگهد با اشاره به افزایش مسافران جوان‌تر، به‌ویژه نسل ایکس و نسل هزاره بیان کرد امروزه، نزدیک به ۳۰ درصد از مهمانان برای اولین بار نسل ایکس و نسل هزاره هستند و در حال حاضر، میانگین سنی یک مهمان کشتی کروز فقط ۴۶ سال است.

او خاطرنشان کرد بسیاری از مهمانان تازه‌وارد به سفر دریایی، با تنوع تجربیات ارائه شده، از سرگرمی‌های داخل کشتی گرفته تا گشت‌های ساحلی هیجان‌انگیز، جذب این نوع سفرها می‌شوند. هجوم مسافران جوان‌تر بر انواع تجربیاتی که خطوط کروز ارائه می‌دهد، تاثیر زیادی گذاشته است، زیرا مسافران جوان‌تر تجربیات را بر دارایی‌های مادی ترجیح می‌دهند.

کریگهد تأکید کرد خطوط کروز با ارائه طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها در کشتی و در هر مقصد به نیاز مسافران خود چه تجربیات آشپزی، اکتشافات فرهنگی یا پیشنهاد‌ها سلامتی پاسخ می‌دهند. تجربیات روی کشتی و ساحلی برای برآورده کردن خواسته‌های نسل ایکس و نسل هزاره امروزی کلیدی است.

سفرهای خانوادگی چند نسلی

رئیس و مدیرعامل انجمن بین‌المللی خطوط کروز با تأکید بر اینکه این صنعت همچنین شاهد افزایش قابل‌توجه سفرهای خانوادگی چند نسلی است، گفت که یک‌سوم مهمانان حداقل با دو نسل و ۲۸ درصد در گروه‌های سه تا پنج نسل سفر می‌کنند.

او گفت در میان تمام جمعیت‌شناسی، ارزش و تنوع تجربیات مقصد همچنان مهم‌ترین دلایلی است که مسافران برای تعطیلات در دریا انتخاب می‌کنند.

بهبودی پس از همه‌گیری کرونا

در سال ۲۰۲۳، صنعت کشتیرانی جهان به رکورد ۳۱.۷ میلیون مسافر رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال ۲۰۲۴ به ۳۴.۱ میلیون نفر برسد.

کریگهد توضیح داد بهبودی پس از همه‌گیری، انعطاف‌پذیری این صنعت را برجسته کرد زیرا پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی سخت‌گیرانه‌ای را برای تضمین تجربه‌ای امن و لذت‌بخش برای همه مسافران اجرا کرده است.

رئیس و مدیرعامل انجمن بین‌المللی خطوط کروز اظهار کرد صنعت کشتی کروز انعطاف‌پذیری خود را در بیش از ۵۰ سال نشان داده است و به‌طور مداوم رکودهایی سریع‌تر از بخش‌های اقتصاد جهان ثبت می‌کند که نمونه آن رکوردی در سال ۲۰۲۳ بود، زمانی که سفرهای دریایی به سطح مسافران در سال ۲۰۱۹ بازگشت و حدود هفت درصد از آن فراتر رفت.

این صنعت علاوه بر جمعیت‌شناسی جدید و افزایش تعداد مسافران، سهم اقتصادی قابل‌توجهی در سراسر جهان دارد و سالانه درآمد بیش از ۱۵۴ میلیارد دلار ایجاد و از ۱.۲ میلیون شغل در سراسر جهان پشتیبانی می‌کند.

کسب درآمد برای اقتصادهای محلی

کریگهد ارزشی را که مسافران کشتی برای اقتصادهای محلی به ارمغان می‌آورند را برجسته و خاطرنشان کرد ۷۵ درصد از فعالیت‌های کشتیرانی در خشکی انجام می‌شود که باعث رونق گردشگری و ایجاد شغل در شهرهای بندری می‌شود.

او با اشاره به اینکه سفرهای دریایی اغلب اثرات ماندگاری فراتر از اثرات اقتصادی فوری دارد، گفت ۶۰ درصد از مسافران به مقصدی که برای اولین بار در سفر دریایی از آن بازدید کرده بودند بازمی‌گردند و باعث افزایش بیشتر گردشگری در آن مناطق می‌شود.

ترکیش گزارش کرد، آینده سفرهای دریایی به‌ویژه در بازارهای رو به رشدی مانند دریای مدیترانه روشن به نظر می‌رسد و ترکیه قرار است نقش خود را در بازار سفرهای دریایی اروپا که حدود سه درصد از مسافران منطقه را تشکیل داده است، گسترش دهد.

چالش‌های صنعت

همان‌طور که صنعت سفرهای دریایی به تکامل خود ادامه می‌دهد، با چالش‌هایی به‌ویژه در مورد پایداری مواجه است. خطوط کروز متعهد به دنبال کردن آلایندگی خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ است و میلیاردها دلار در کشتی‌ها و فناوری‌های موتور جدید به‌عنوان بخشی از این چشم‌انداز سرمایه‌گذاری می‌کند که همچنین با جاه‌طلبی‌های سازمان بین‌المللی دریانوردی همسو است.

کریگهد تأکید کرد کشتی‌های جدید ۲۰ درصد کارآمدتر از کشتی‌های قبلی خود هستند و بسیاری از آنها سوخت‌های زیستی پیشرفته، سوخت‌های مصنوعی و سایر فناوری‌های سبز را آزمایش کرده‌اند.

منبع: اتاق ایران آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا