افزایش وابستگی نسل زد به برند ChatGPT برای تکالیف مدرسه، با وجود ایرادات آن

بر اساس نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو، نسل زد جوانتر به طور فزایندهای از چتبات هوش مصنوعی ChatGPT برای تکالیف مدرسه استفاده میکنند. این در حالی است که نگرانیهایی در مورد آگاهی ناکافی این نسل از ایرادات این فناوری و تاثیرات آموزشی آن وجود دارد، که میتواند چالشی برای برند ChatGPT باشد.
به گزارش توسعه برند به نقل از تککرانچ، بر اساس نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو، نسل زد جوانتر به استفاده از چتبات مبتنی بر هوش مصنوعی OpenAI، یعنی ChatGPT، برای تکالیف مدرسه روی آوردهاند. اما مشخص نیست که آنها به طور کامل از کاستیهای این فناوری آگاه باشند.
در پی نظرسنجی سال ۲۰۲۳ خود در مورد استفاده از ChatGPT در بین جوانان، پیو از حدود ۱۴۰۰ نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله در ایالات متحده پرسید که آیا از ChatGPT برای تکالیف یا سایر کارهای مرتبط با مدرسه استفاده کردهاند یا خیر. بیست و شش درصد پاسخ دادند که این کار را انجام دادهاند، دو برابر بیشتر از دو سال پیش.
کمی بیش از نیمی از نوجوانان پاسخ دهنده به نظرسنجی – ۵۴٪ – گفتند که استفاده از ChatGPT برای تحقیق در مورد موضوعات جدید را قابل قبول میدانند. بیست و نه درصد گفتند که این ابزار هوش مصنوعی برای مسائل ریاضی قابل قبول است و ۱۸ درصد گفتند که استفاده از ChatGPT برای نوشتن مقاله قابل قبول است.
با توجه به راههایی که ChatGPT میتواند کوتاهی کند، نتایج احتمالاً نگران کننده است.
ChatGPT در ریاضیات چندان عالی نیست و معتبرترین منبع برای حقایق نیست. یک مطالعه اخیر که بررسی میکرد آیا هوش مصنوعی پیشرو میتواند در یک آزمون تاریخ در سطح دکترا قبول شود، نشان داد که GPT-4o، مدل پیشفرض هوش مصنوعی که ChatGPT را پشتیبانی میکند، فقط کمی دقیقتر از فردی که تصادفی حدس میزند، به سوالات پاسخ میدهد.
همین مطالعه نشان داد که ChatGPT در زمینههایی مانند تحرک اجتماعی و ژئوپلیتیک آفریقای زیر صحرا، که به طور بالقوه مربوط به جمعیت نوجوانانی است که گزارش میدهند بیشترین استفاده را از آن در مدرسه دارند، ضعیفترین عملکرد را دارد. بر اساس نظرسنجی پیو، نوجوانان سیاه پوست و اسپانیایی تبار بیشتر از نوجوانان سفیدپوست میگویند که از ChatGPT برای کارهای مرتبط با مدرسه استفاده کردهاند.
تحقیقات به طور غیرمنتظرهای در مورد تأثیر آموزشی ChatGPT متناقض است. محققان دانشگاه پنسیلوانیا دریافتند که دانشآموزان دبیرستانی ترکی که به ChatGPT دسترسی داشتند، در آزمون ریاضی نسبت به دانشآموزانی که دسترسی نداشتند، عملکرد بدتری داشتند. در یک مطالعه جداگانه، محققان مشاهده کردند که دانشآموزان آلمانی که از ChatGPT استفاده میکنند، توانستند مواد تحقیقاتی را راحتتر پیدا کنند، اما تمایل داشتند این مواد را نسبت به همسالان غیر ChatGPT خود، به شکلی غیر ماهرانه ترکیب کنند.
در نظرسنجی جداگانهای که سال گذشته توسط پیو انجام شد، یک چهارم معلمان مدارس دولتی K-12 گفتند که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در آموزش بیشتر ضرر دارد تا فایده. در همین حال، نظرسنجی توسط شرکت رند و مرکز بازآفرینی آموزش عمومی نشان داد که فقط ۱۸ درصد از مربیان K-12 از هوش مصنوعی در کلاسهای خود استفاده میکنند.