اقتصادی

افزایش صادرات نفت ایران به چین

پابگاه خبری توسعه برند، موسسات رهیابی محموله‌های نفتی اعلام کردند، صادرات نفت ایران به چین افزایش یافته و احتمالا به ۱.۳ میلیون بشکه در روز برسد.

پس از تمدید کاهش تولید و عرضه نفت از سوی عربستان و روسیه که قیمت نفت را بالا برد، تمایل برای نفت خام ایران در چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان در حال افزایش است.

این درحالی است که تهران با وجود تحریم‌های آمریکا تولید و صادرات نفت خود را افزایش داده است.

پالایشگاه‌های کوچک چین موسوم به «تی‌پات‌ها» ذخایر خود را با نفت ایران پر کرده‌اند تا در فصل اوج تقاضا از حاشیه سود قوی بهره ببرند اما پالایشگاه‌های بزرگ دولتی در این زمینه احتیاط می‌کنند.

آمارهای موسسه مشورتی FGE  و ورتکسا نشان می‌دهد، صادرات حدود ۱.۵ میلیون بشکه‌ای نفت ایران در بالاترین سطح در ۴ سال گذشته قرار دارد و ۸۰ درصد آن به چین صادر می‌شود.

ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه (غرب آسیا) موسسه FGE   گفت، صادرات نفت ایران به چین می‌تواند ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز دیگر افزایش یابد و از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۱.۳ میلیون بشکه در روز برسد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفته است، آمریکا به اجرای تحریم‌ها علیه صنایع نفت و پتروشیمی ایران ادامه می‌دهد و دور زدن تحریم‌های ایران هزینه‌های سنگینی خواهد داشت.

وی افزود، شرکت‌های دولتی چین هنوز واردات از ایران و پالایش نفت این کشور را ازسرنگرفته‌اند زیرا تحریم‌های آمریکا و احتمال مواجه با تحریم‌های ثانویه همچنان پابرجاست.

پکن بارها مخالف خود را با تحریم‌های ایران اعلام و خواستار لغو آنها شده است.

به گفته منابع آگاه، با رسیدن تولید ایران به نزدیک ۳.۶ میلیون بشکه در روز، این کشور حدود ۲ میلیون بشکه در روز نفت خام و همچنین میعانات گازی صادر می‌کند.

منبع: رویترز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا