وب گردی

آمریکا؛ آزادی در پستو!

در شرایط عادی (که البته در دنیای متضاد امروز کمتر شاهدی بر این امر وجود دارد) می توان بسیاری از ارزش های اخلاقی را بدون اعتقاد به آن ها ادعا کرد! اما این موضوع در برخی موارد باعث رسوایی شده است، اتفاقی که بارها برای کشورهای مدعی غربی در زمینه حفظ ارزش های انسانی رخ داده است.

رویه ای که تضادهای آشکار این کشورها را نشان می دهد و ظاهراً چهره واقعی آنها را پنهان می کند. موضوع آزادی بیان در کشورهای غربی نمونه ای از چنین رویه ای است، کشورهایی که انتقادات آنها از سایر کشورهای مستقل شکایت از عدم رعایت آزادی بیان در شرایط سیاسی است، صدها برابر بدتر از کشورهایی هستند که از آنها شکایت می کنند. نگاهی به نحوه برخورد با مخالفان آمریکایی می تواند حقیقت این موضوع را در آمریکا نشان دهد، کشوری که اگر با خوانش دولت از آن کشور مخالف باشید، بدون شک به دردسرهای زیادی خواهید خورد. جنگ غزه نیز جلوه بیرونی این ادعاست.

برخورد با اساتید دانشگاه، بازیگران سینما و حتی ورزشکارانی که پشت جنایت رژیم صهیونیستی نیستند، می‌تواند مصداق بارز آن چیزی باشد که امروزه آن را سرکوب آشکار آزادی بیان می‌نامیم. نتایج بررسی مسائل بحرانی دانشگاه مریلند نشان می دهد که بیش از ۷۰ و ۸۰ درصد خودسانسوری در مورد گفتگوها در مورد خاورمیانه، فلسطین و اسرائیل به میان می آید. برخی از این خودسانسوری منشأ عادی و غیررسمی دارد که بیش از نیمی از پاسخ دهندگان آن را در خودسانسوری مؤثر می دانند. عامل بسیار مهم دیگر نگرانی از فشار گروه های مدافع خارجی است و سومین عامل مهم موضوعی است که یک پا در حوزه رسمی و پای دیگر در حوزه غیررسمی است. نگرانی از تنبیه مدیران دانشگاه مدیران دانشگاه از یک سو همکاران محقق دانشگاه محسوب می شوند و امکان فشار و تنبیه غیررسمی را دارند و پژوهشگرانی که با ارزش ها و باورهای مشترک موافق نیستند می توانند فشار عدم انطباق مدیران دانشگاه را تحمل کنند. همکارانشان از سوی دیگر، مجازات‌های قانونی موجود برای مدیران احتمالاً انگیزه‌ای قوی برای محققان خواهد بود تا وانمود کنند و نظرات واقعی خود را آشکار نکنند.

دلایل خودسانسوری نخبگان در مسئله فلسطین و اسرائیل

محدودیت های قانونی دولت برای سخنرانی مجاز ۱۵.۷٪

نگران تنبیه شدن شما توسط مدیران دانشگاه ۴۰.۸%

نگرانی از تاثیر جذب اعتبارات مالی دانشگاه ۱۸.۹ درصد

نگرانی از آداب و رسوم دانشگاه و دانشجویان متخلف ۵۹.۷ درصد

نگرانی در مورد فشار از سوی گروه های مدافع خارجی ۵۳.۲٪

بدون نیاز به سانسور مکالمات ۱۶.۸%

منبع: روزنامه جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا