آغاز آزمایش رباتاکسی تسلا با ژئوفنسینگ در امنترین مناطق آستین؛ تمرکز بر خودران ایمن

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، اعلام کرد آزمایش نخستین سرویس رباتاکسی تسلا با فناوری خودران در آستین تگزاس، تنها در امنترین نقاط این شهر و با استفاده از ژئوفنسینگ انجام میشود؛ رویکردی که ایمنی حداکثری خودروهای خودران برند تسلا را در اولویت قرار میدهد.
به گزارش توسعه برند، تسلا (Tesla)، یکی از اثرگذارترین برندهای صنعت خودروسازی و پیشرو در فناوریهای خودروهای الکتریکی و خودران، اخیراً فصل تازهای را در مسیر آینده حملونقل هوشمند رقم زده است. بر اساس گفتوگوی اخیر ایلان ماسک با شبکه خبری CNBC، قرار است اولین آزمایش عمومی سرویس رباتاکسی تسلا در آستین، تگزاس، با تمرکز ویژه بر ایمنی و تنها در محدودههایی که تسلا آنها را «امنترین مناطق» تشخیص داده، انجام شود. این خدمات با استفاده از ژئوفنسینگ (geofencing) آغاز میگردد و بدین ترتیب محدوده حرکت خودروهای خودران، به نواحی معین و محدود شهر آستین محصور خواهد بود.
این سیاست، تغییری قابل توجه در رویکرد قبلی تسلا و شخص ماسک است؛ چرا که او سالها تاکید داشت راهکار خودران برند تسلا میتواند به شکل عمومی و در هر نقطهای بدون نظارت انسانی عمل کند. اما اکنون با بهکارگیری ژئوفنسینگ، تسلا رویکردی محتاطانهتر و ایمن برای استقرار نخستین ناوگان رباتاکسی خود برگزیده است. ژئوفنسینگ، مفهومی شناختهشده در صنعت خودروهای خودران، به این معناست که خودروها فقط در مناطق خاصی اجازه حرکت دارند که از پیش به لحاظ ایمنی و شرایط ترافیکی و محیطی ارزیابی شدهاند.
طبق توضیحات ایلان ماسک، خودروهای خودران تسلا در این پروژه، فقط به تقاطعی وارد خواهند شد که از عملکرد مطلوب خود اطمینان کامل وجود داشته باشد؛ و در صورت لزوم مسیر را طوری انتخاب میکنند که از تقاطعهای پرتردد یا پرخطر دوری شود. «در استقرار این فناوری، حداکثر وسواس و دقت به خرج داده میشود و ما کوچکترین خطری را تحمل نخواهیم کرد؛ چرا که نادیده گرفتن ریسکها میتواند عواقب بزرگی داشته باشد.» این جملات ماسک، نشاندهنده اهمیت موضوع ایمنی در برند تسلا و توجه ویژه به اعتمادسازی در جوامع محلی است.
“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””
برای فاز نخست، حدود ۱۰ دستگاه Model Y مجهز به نسخه «بدون نظارت» نرمافزار Full Self-Driving تسلا انتخاب شدهاند. جالب است بدانید که این خودروها بدون راننده ایمنی داخل خودرو حرکت خواهند کرد، اما به صورت لحظهای توسط کارکنان تسلا از راه دور تحت نظر و کنترل خواهند بود. به گفته ماسک، این کار موجب میشود تا عملکرد خودروها به دقت پایش شود و تنها در صورت اطمینان از ایمنی کامل، پروژه به مقیاس بالاتر توسعه یابد.
این رویکرد احتیاطی تسلا را میتوان با عملکرد شرکتهایی مثل Waymo مقایسه کرد که هماکنون با اتکای به مراکز کنترل از راه دور، رباتاکسیهای خود را در معابر شهری نظارت میکنند. البته، اصلیترین تفاوت اینجاست که برند تسلا مدل همکاری کامل با انسان را کنار گذاشته و نرمافزارش را برای استقلال کامل خودروها توسعه داده است. با این حال، نسبت به وضعیت فعلی خودروهای خودران، احتیاط تسلا منطقی به نظر میرسد.
ماسک همچنین اعلام کرد، برنامه دارد در سال جاری، نسخههای مشابه رباتاکسی تسلا را در کالیفرنیا و حتی ایالات دیگر نیز، به شکل آزمایشی راهاندازی کند. تلاش برند تسلا برای رهبر ماندن در عرصه خودروهای خودران، با محوریت ایمنی و اعتماد مشتریان، تقویت شده و میتواند سرآغاز تحولی اساسی در صنعت حملونقل هوشمند باشد.
در مجموع، این اقدام جدید برند تسلا با تمرکز بر ژئوفنسینگ و اجرای محدود و ایمن نخستین مرحله پروژه رباتاکسی تمامخودکار، پیام روشنی به رقبای حوزه حملونقل هوشمند میفرستد: اول ایمنی، سپس گسترش فناوری.