وب گردی

گوگل نیوز چیست + چگونه می‌توانیم محتوای خود را در گوگل نیوز قرار دهیم؟

گوگل نیوز Google News، سرویس خبری گوگل است که نمایش دهنده تازه ترین اخبار دنیا است.

به گزارش خبرگزاری توسعه برند به نقل از ایمنا، یکی از سرویس‌های گوگل که به صورت رایگان در اختیار کاربران به صورت تب اخبار یا بخش Top stories قرار گرفته است گوگل نیوز نام دارد.

گوگل نیوز (Google News) چیست؟

گوگل نیوز یک سرویس جمع‌آوری اخبار است که در سال ۲۰۰۶ برای اولین بار توسط گوگل معرفی شد. گوگل نیوز از منابع خبری مختلف در جهان اخبار را جمع‌آوری می‌کند و بر اساس علاقه، سابقه جست‌وجو، تازه بودن مطلب و اعتبار سایت به کاربر نشان می‌دهد. گوگل نیوز رفتاری مشابه یک روزنامه دارد و هدف آن ارسال جدیدترین اخبار و درعین‌حال موثق و قابل اعتماد به مردم است.

دلیل اهمیت قرار گرفتن محتوا در گوگل نیوز چیست؟

تب اخبارnews یا بخش Top stories یکی از سرویس‌های گوگل است که به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. قرار گرفتن یک سایت در گوگل نیوز ترافیک آن را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که حضور در Google News برای صاحبان کسب‌وکارها اهمیت زیادی دارد.

چگونه وارد گوگل نیوز شویم؟

برای ورود به گوگل نیوز نیاز است تا محتواها معیارهای زیر را داشته باشد.

ارزش خبری محتوا راه ورود مطالب سایت به گوگل نیوز است. به‌عنوان قانون کلی، محتواهایی که به‌روز، مرتبط با جست‌وجو و نیاز کاربر هستند و می‌توانند از همه نظر توجه کاربر را جلب کنند، برای نمایش در بخش اخبار گوگل مناسب‌تر هستند.

  • اصالت و خوانایی خبر

رسالت هر کانال خبری رساندن اخبار موثق و معتبر به خواننده است. این اصل برای ورود محتواها به گوگل نیوز نیز باید رعایت شود. برای دستیابی محتواهایتان به این بخش، بهتر است محتواهای تولیدشده از محتواهای انبوه و بدون ارزش خبری را در سایت خود جدا کنید. در غیر این صورت، هیچیک از آن‌ها وارد Google News نمی‌شود یا دست‌کم ماندگاری کمی در آن دارند. همچنین محتواهای خبری که درک مطلب و خوانایی خوبی دارند و از تبلیغات کمتری در آن استفاده شده است، سریع‌تر به اخبار گوگل راه پیدا می‌کنند.

  • میزان تخصص و معتبر بودن محتوا

میزان اعتبار محتوا به میزان تخصص نویسنده آن بستگی دارد. محتواهایی که حاوی آمار درست، نظرات فنی و مرتبط با صنعت برند و تحلیل مبتنی بر تجربه باشد، برای ورود به Google News شانس بیشتری دارند. همچنین نمایش اطلاعات نویسنده خبر، سیگنالی مثبت برای اندازه‌گیری میزان اعتبار محتوا به شمار می‌آید.

نکات فنی مهم برای ورود به گوگل نیوز

در ادامه به برخی از دستورالعمل‌های فنی مهم می‌پردازیم که تأثیر زیادی بر نمایش یک محتوا در گوگل نیوز دارند.

  • سایت‌هایی که در یک حوزه خاص محتوا تولید می‌کنند، در مقایسه با سایت‌هایی که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، شانس بیشتری برای ورود به گوگل نیوز دارند.
  • URL مطالب خبری باید دائمی، منحصربه‌فرد و توصیفی باشند.
  • محتواهای که به گوگل نیوز راه پیدا می‌کنند باید به فرمت HTML باشند. محتواهایی که به‌صورت PDF، جاوا اسکریپت یا محتواهای چندرسانه‌ای هستند، در گوگل نیوز نمایش داده نمی‌شوند. (البته یوتیوب در این بین استثنا است. )
  • مطالب سایت‌های خبری در مقایسه با مطالب یک بلاگ یا یک سایت فروشگاهی برای ورود به گوگل نیوز اولویت دارند. اگر یک دامنه جدا (ساب دامین) برای مطالب خبری خود ایجاد کنید، به احتمال زیاد ربات‌های گوگل بهتر می‌توانند آن‌ها را برای نمایش در گوگل نیوز ایندکس کنند.
  • دامنه‌ای که محتوا در آن میزبانی می‌شود باید برای ربات‌های موتور جست‌وجو در دسترس باشد.

نحوه ثبت سایت در گوگل نیوز

گوگل بسیاری از سایت‌ها را به‌صورت خودکار بررسی می‌کند تا صفحاتی را شناسایی کند که پتانسیل حضور در بخش اخبار را دارند. با این حال، پیشنهاد می‌شود تا سایت خود را در Publisher Center گوگل ثبت کنید. برای اینکه بتوانید بخش خاصی از سایت خود را برای قرار گرفتن در گوگل نیوز مشخص کنید، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • وارد https://publishercenter.google.com شوید.
  • روی دکمه add publication کلیک کنید.
  • در صفحه پیش رو، نام و آدرس سایت را وارد کنید و کشور خود را مشخص کنید. (امکان انتخاب کشور ایران هم وجود دارد) در آخر، روی Add Publication کلیک کنید.
  • قبل از اینکه اطلاعات خود را برای Google News ارسال کنید، باید تنظیماتی را برای انتشار مطالب سایت خود انجام دهید. روی publication setting کلیک کنید.
  • در پنجره پیش رو، زبان اصلی سایت، نام سایت و لوکیشن خود را مشخص کنید.
  • در ادامه هم می‌توانید برای سایت خود لوگو و فونت انتخاب کنید، دسته‌بندی فعالیت خود را مشخص کنید و توضیحاتی برای آن بنویسید.

گوگل نیوز

برای دیده شدن در گوگل نیوز چه محتوایی تولید کنیم؟

گوگل نیوز بیشتر محتوای خبری در زمینه‌های مربوط به بازیگران و سلبریتی‌ها، اخبار علمی و فنی، اخبار ورزشی، اخبار حوزه فیلم و سریال و حتی اخبار محلی را نمایش می‌دهد. مهمترین شرط گوگل برای نمایش دادن محتواها در گوگل نیوز این است که از تاریخ انتشار محتوا بیش از ۹۰ روز نگذشته باشد. البته هرچه محتوا به‌روزتر و جدیدتر باشد احتمال نمایش آن در گوگل نیوز بیشتر خواهد بود.

  • تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید.

برای اینکه محتواهایتان به صدر اخبار گوگل راه پیدا کنند، نیاز است که قبل نوشتن محتوا، تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید. البته با کی‌ورد ریسرچ (Keyword Research) هم فقط می‌توانید ۸۵ درصد از عبارات مرتبط با جستجوی خبری را پیدا کنید؛ چون ۱۵ درصد از جست‌وجوهای گوگل نیوز جدید هستند و بر اساس اخبار داغ و اتفاقات روز دنیا جست‌وجو می‌شوند و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی نمی‌توانند رخدادهای آینده را پیش‌بینی کنند.

  • عنوان‌های دقیقی انتخاب کنید.

گوگل نیوز حساسیت ویژه‌ای به عناوین صفحات دارد و رتبه‌بندی صفحات را بر اساس آن‌ها تعیین می‌کند. عنوان مقاله را در تگ H۱ قرار دهید.

  • اسنیپت‌های باکیفیتی بنویسید.

گوگل نیوز بخش کوچکی از یک مقاله را که همان پیش‌نمایش است، در صفحه اصلی نتایج جست‌وجو به کاربران نشان می‌دهد. اینکه محتوای خبری با چه متنی در این قسمت نمایش داده‌شود، بستگی دارد که شما چه عنوانی را برای مقاله خود نوشته باشید تا کرالرها از آن برای نمایش استفاده کنند.

  • از عکس و ویدئو استفاده کنید.

استفاده از عکس و ویدئو نقش پررنگی در ورود محتوا به بخش خبری گوگل دارد. گوگل نیوز تصاویر مرتبط با محتوا را نمایش می‌دهد، اگرچه گاهی تصاویری را که به مقالاتی از منابع مختلف مرتبط باشد، پیدا می‌کند و با هم نشان می‌دهد.

علی عزیزی

من به بررسی و پوشش اخبار مربوط به تجارت کشاورزی، صنعت و وب‌گردی پرداخته و تلاش می‌کنم تا تصویری کامل از این زمینه‌ها ارائه دهم. هدفم این است که تحولات این حوزه‌ها را از طریق تحلیل‌های دقیق و پوشش خبری به مخاطبان منتقل کنم و آنان را در جریان تازه‌ترین اتفاقات قرار دهم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا