چالش جدید برند اپل در App Store: دادگاه درخواست توقف حکم کارمزد پرداختهای خارج از اپ استور را رد کرد

برند اپل با یک چالش حقوقی بزرگ در حوزه App Store مواجه شد؛ دادگاه درخواست این شرکت برای توقف اجرای حکمی که به توسعهدهندگان اجازه میدهد از سیستمهای پرداخت خارج از اپ استور استفاده کنند را رد کرد. این تصمیم، میتواند به کاهش درآمدهای برند اپل منجر شود و تغییرات اساسی در اکوسیستم App Store ایجاد کند، اما آیا این به معنای پایان “مالیات اپل” است؟
به گزارش توسعه برند، برند اپل، غول دنیای فناوری، در یک نبرد حقوقی مهم در حوزه App Store شکست خورد. یک دادگاه در ایالات متحده، درخواست این شرکت برای توقف اجرای حکمی را رد کرد که به موجب آن، اپل دیگر نمیتواند از توسعهدهندگانی که از طریق لینکهای درون برنامهها، پرداختهای خود را خارج از App Store انجام میدهند، کارمزد دریافت کند. این تحول، پیامدهای قابل توجهی برای برند اپل و اکوسیستم App Store خواهد داشت.
این حکم به این معناست که در ایالات متحده، برند اپل دیگر نمیتواند از توسعهدهندگان بابت کلیک کاربران بر روی لینکهایی که آنها را به منظور پرداخت، به خارج از App Store هدایت میکنند، کارمزد دریافت کند. این امر، به طور بالقوه منجر به کاهش درآمدهای این شرکت خواهد شد و مدل کسبوکار App Store را به چالش میکشد.
دادگاه در پروندهای اعلام کرد: «مسئولیت اثبات اینکه شرایط، اعمال [اختیار] ما را توجیه میکند، بر عهده اپل است.» دادگاه افزود: «پس از بررسی عوامل مربوطه، متقاعد نشدیم که توقف اجرای حکم مناسب است.»
تیم سوئینی، رئیس Epic Games، از حکم دادگاه استقبال کرد و در پستی در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) گفت: «کابوس ملی طولانی مالیات اپل به پایان رسید.»
در ماه آوریل، قاضی ایوان گونزالس راجرز به نفع Epic Games رأی داد و اعلام کرد که اپل در “نقض عمدی” حکم سال ۲۰۲۱ مبنی بر منع این شرکت از تحمیل قیمتگذاری ضد رقابتی، مرتکب تخلف شده است. این اساساً به این معنی است که اپل باید قوانین App Store را تغییر دهد و به توسعهدهندگان اجازه دهد آزادانه به وبسایت خود برای خرید کالاهای دیجیتال لینک دهند.
در پاسخ، اپل ماه گذشته یک درخواست اضطراری برای توقف اجرای حکم دادگاه ارائه کرد. این شرکت همچنین همزمان با آن، درخواستی برای تجدیدنظر در این حکم ارائه کرد.
“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””
سال گذشته، برند اپل به سایر برنامهها اجازه داد تا به خارج از App Store لینک دهند و از سازوکارهای پرداخت غیر اپلی استفاده کنند، اما همچنان ۲۷٪ کارمزد دریافت میکرد و آنچه منتقدان “صفحههای ترسناک” مینامیدند را اضافه کرد. با حکم جدید، هر دوی این رویهها حذف خواهند شد.
شرکتهای بزرگ در حال حاضر در حال ایجاد تغییراتی در برنامههای خود هستند؛ به طوری که Spotify و Amazon بهروزرسانیهای جدیدی را منتشر کردهاند که به کاربران امکان میدهد برای اشتراکها و خریدهای خود در خارج از App Store پرداخت کنند.
این تحولات در حالی رخ میدهد که کنفرانس جهانی توسعهدهندگان اپل (WWDC) برای هفته آینده برنامهریزی شده است. این موضوع، ضربه بزرگی به برند اپل محسوب میشود. اوایل این هفته، این شرکت گزارشی را منتشر کرد که نشان میداد در سال ۲۰۲۴، ۱.۳ تریلیون دلار صورتحساب و فروش داشته است. این گزارش افزود که ۹۰٪ این فروشها، درآمد کمیسیونی برای اپل ایجاد نکردهاند. با این حال، از دست دادن حتی بخشی از ۱۰ درصد باقیمانده، میتواند تاثیر قابل توجهی بر درآمدهای این برند داشته باشد.
به گزارش تککراچ، حکم دادگاه و تغییرات اجباری در قوانین App Store، نشان میدهد که برند اپل در حال ورود به دوران تازهای از چالشها و فرصتها است. این شرکت باید با بازنگری در استراتژیهای خود، ضمن حفظ سودآوری، به نیازها و خواستههای توسعهدهندگان و کاربران نیز پاسخ دهد. آینده App Store و جایگاه برند اپل در این اکوسیستم، به نحوه واکنش این شرکت به این تحولات بستگی خواهد داشت.