برندهای خارجی

چالش جدید برای برند اپ استور؛ تأیید سن کاربران اجباری شد

برند اپ استور با چالش جدیدی مواجه شده است؛ طبق قانون جدید یوتا، اپ استورها موظف‌اند پیش از دانلود اپلیکیشن‌ها، هویت سنی کاربران را تأیید کنند. این تصمیم می‌تواند بر مدل کسب‌وکار دیجیتال تأثیر بگذارد و الگویی برای سایر ایالت‌ها شود.

به گزارش توسعه برند، شرکت‌های فناوری مانند متا (Meta)، ایکس (X) و اسنپ (Snap) از قانون جدید ایالت یوتا استقبال کرده‌اند؛ قانونی که اپل (Apple) و گوگل (Google) را ملزم می‌کند تا مسئولیت تأیید سن کاربران در فروشگاه‌های اپلیکیشن خود را بر عهده بگیرند و برای دانلود اپلیکیشن‌ها توسط افراد زیر ۱۸ سال، رضایت والدین را دریافت کنند.

در سال‌های اخیر، شرکت‌های فناوری بر سر این موضوع که چه نهادی باید مسئول تأیید سن کاربران باشد، درگیر مناقشه بوده‌اند. متا و دیگر شرکت‌های مشابه بر این باورند که این وظیفه باید بر عهده فروشگاه‌های اپلیکیشن باشد، چرا که آن‌ها میزبان و توزیع‌کننده اپلیکیشن‌ها هستند. اما اپل و گوگل معتقدند که این مسئولیت بر دوش توسعه‌دهندگان اپلیکیشن است، چرا که آن‌ها محصولات را مستقیماً به کاربران عرضه می‌کنند.

یوتا اولین ایالتی است که چنین قانونی را تصویب کرده است. “قانون مسئولیت‌پذیری فروشگاه اپلیکیشن” (App Store Accountability Act) ماه گذشته توسط مجلس قانون‌گذاری یوتا تصویب شد و سپس برای امضای نهایی به دفتر فرماندار اسپنسر کاکس (Spencer Cox) ارسال شد.

 

در واکنش به این موضوع، اپل پیش از تصویب این قانون، مجموعه‌ای از اقدامات جدید برای افزایش ایمنی کودکان در فروشگاه اپلیکیشن خود معرفی کرد. این اقدامات شامل یک سیستم بررسی سن برای اپلیکیشن‌ها است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از طریق API جدید Declared Age Range به اطلاعات محدوده سنی کاربران (که توسط والدین ارائه شده است) دسترسی داشته باشند. این اطلاعات، سن دقیق یا تاریخ تولد کاربران را مشخص نمی‌کند، اما به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تجربه کاربری را متناسب با سن افراد تنظیم کنند.

نکته مهم این است که در سیستم جدید اپل، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موظف هستند پیش از استفاده از برنامه، محدوده سنی کاربر را درخواست کنند، نه اینکه فروشگاه اپلیکیشن هنگام دانلود آن را بررسی کند.

شرکت‌های رسانه اجتماعی از این قانون جدید استقبال کرده‌اند، چرا که فروشگاه‌های اپلیکیشن را مسئول تأیید سن کاربران می‌کند و نه خود اپلیکیشن‌ها.

متا، ایکس و اسنپ در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند:

“ما از فرماندار کاکس و ایالت یوتا برای اولین اقدام در کشور برای افزایش کنترل والدین و کاربران بر دانلود اپلیکیشن‌های نوجوانان قدردانی می‌کنیم و از سایر ایالت‌ها می‌خواهیم این رویکرد نوآورانه را در نظر بگیرند. والدین به دنبال یک راهکار یکپارچه برای مدیریت و تأیید دانلود اپلیکیشن‌های نوجوانان هستند و یوتا در این مسیر پیشرو بوده است. این روش، کاربران را از ارسال مکرر اطلاعات شخصی به ده‌ها اپلیکیشن مختلف نجات می‌دهد. ما به حفاظت از والدین و نوجوانان متعهد هستیم و امیدواریم سایر ایالت‌ها نیز این مدل را اجرا کنند.”

به گزارش تک‌کرانچ، در حال حاضر، ۱۶ ایالت آمریکا، از جمله کالیفرنیا و تگزاس، قوانین مشابهی را برای تأیید سن کاربران و افزایش ایمنی نوجوانان در فروشگاه‌های اپلیکیشن پیشنهاد داده‌اند.

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا