مریم قربانینیا: در انتهای شب با قصهای مملو از ظرافت و حقیقت

یکی از دیگر نکاتی که پناهنده با دقت و ظرافت مورد توجه قرار داده ادامه تنش و درگیری میان ماهی و بهنام پس از جدایی است که این تنشها و بحثها نشان از خشمها و دلگیریهای فروخورده و سرکوب شده طی ۱۲ سال زندگی مشترک دارد؛ مسائلی که آدمها در حین زندگی به واسطه دغدغههای روزمره یا به دلیل ترس از دعوا و درگیری و بحث و جدل بیان نمیکنند یا به نوعی از مطرح کردنش فرار میکنند و به مرور در اعماق ذهن و قلب آنها تبدیل به تودهای سیاه و چرکین میشود، در حالی که شاید اگر در همان زمان بروز مشکل آن را مطرح، بررسی و حل میکردند کار به اینجا نمیکشید.
- بیشتر بخوانید:
- بر سر این زن پس از طلاق چه میآید؟
کاراکترهای «در انتهای شب» بر خلاف اکثر آثاری که به مسئله طلاق پرداختهاند، همچنان هر دو به هم علاقهمند هستند و نسبت به رابطه شخص مقابل با شخص دیگر واکنشهای عصبی نشان میدهند و این هم جزو مواردی است که موجب میشود مخاطب این شخصیتها را باور کند و با آنها همدل شود.
سختیهای بعد از طلاق برای زنان، کنترل از طرف خانواده و به ویژه پدر، ترس از اینکه افراد فامیل و دوست و آشنا از این اتفاق با خبر شوند و حرف و حدیثهای بعد از آن، تحقیرهای اجتنابناپذیر همچون خروج ماهی از منزل پدر بهوسیله نردبان، تاثیر طلاق یکی از فرزندان بر زندگی و آینده فرزند دیگر خانواده، مواجهه با مشکلات روزمره به تنهایی، سردرگمی برای پذیرفتن شخص جدید یا حتی کسانی که در گذشته افراد حضور داشتهاند، در زندگی عاطفی و احساسی زوج متارکه کرده از دیگر مواردی است که پناهنده هوشمندانه از آنها غافل نشده است.
در کنار این میبینیم که وابستگی و دلبستگی در میان بهنام و ماهی همچنان وجود دارد؛ کما اینکه ماهرخ در بزنگاههای مختلف و در مقابل تمام افراد تمام قد از بهنام دفاع میکند و بهنام در لحظه پیشنهاد ثریا برای شروع رابطه، ناخودآگاه میخواهد به ماهی پناه ببرد. گویی بر این اعتقاد است که آنجه میخواهد ماهی است نه ثریا و در ادامه نیز میبینیم علیرغم احساس تنهایی و استیصال و با وجود محبتها و حمایتهای ثریا، حتی پس از گذشت ماهها از جدایی و با وجود تمام عصبانیتها و دلخوریهایش از ماهی اما نمیتواند یک رابطه جدی و کامل را آغاز کند.
- بیشتر بخوانید:
ماهی هم همینطور او به انحای مختلف از پیشنهادها و ابراز علاقههای رضا فرار میکند و حتی گاهی در برابر او جبهه میگیرد، محبتهای او را پس می زند و با او تندی میکند.
در کنار ریزهکاریهای مورد توجه قرار گرفته در شخصیتپردازیها، موسیقی نیز درست و به جا و مناسب به کار گرفته شده و بسیار ظریف به کمک قصه و کارگردان آمده است تا حال و هوای قصه را برای مخاطب ملموستر کند.
یکی دیگر از نکات قابل توجه این سریال استفاده از موقعیت مناسب و اشارههای ریز به مشکلات این روزهای کشور است؛ مواردی همچون قطعی و کندی اینترنت، گرانی، نگاههای ضد زن در بسیاری از سطوح جامعه، مسائل ناشی از مشکلات اقتصادی و عدم امنیت مالی برای سرمایهگذاریهایی عادی همچون خریدن خانه و ماشین، مشکلات معیشتی زنان خودسرپرست، آدمهایی که در ظاهر دوست هستند اما تا زمانی که منافعشان در میان نباشد و متاسفانه این روزها بیش از گذشته پررنگ شده است، پارتیبازیها و دستمزدهای کم و عدم امنیت شغلی کارمندان به ویژه در بخش دولتی و….
- بیشتر بخوانید:
- یادداشتی درباره «در انتهای شب»: آنچه در زیر پنهان است
- جداییِ ماهرخ از بهنام «در انتهای شب»
تمامی اینها فاکتورهایی است که آیدا پناهنده در قصهاش با وسواس و دقت مورد توجه قرار داده و همین نکات است که مخاطب با اینکه حتی در مواردی دچار سردرگمی احساسی به ویژه نسبت به بهنام و ثریا میشود، اما قصه را هر هفته دنبال میکند و به آن علاقهمند است.
مریم قربانینیا عضو انجمن منتقدان سینما