برندهای ایرانیفرهنگ‌و‌هنر

فیلیمو با اختلاف، محبوب‌ترین پلتفرم نمایش خانگی ایران

بر اساس آخرین آمار، فیلیمو با تولید بیش از نیمی از محتوای نمایش خانگی، به محبوب‌ترین پلتفرم در این حوزه تبدیل شده است.

توسعه برند به نقل از لایف وب؛ از زمانی که نتفلیکس سریال خانه پوشالی (House of Cards) را ساخت، مسیر صنعت سرگرمی در جهان تغییر کرد. به جای آن که سینما و شبکه‌های تلویزیونی منبع اصلی سرگرمی مردم باشند، این VODها (سرویس‌های نمایش خانگی) بودند که به اصلی‌ترین تولیدکننده فیلم و سریال تبدیل شدند.

در ایران نیز روند مشابهی اتفاق افتاد. در سال ۱۳۹۳ و در فاصلۀ کوتاهی نسبت به یکدیگر، سه پلتفرم نمایش خانگی راه‌اندازی شدند. فیلیمو توسط صباایده (مالک آپارات)، نماوا توسط شاتل و فیلم‌‌نت توسط گلرنگ. در ابتدا این پلتفرم‌ها تنها محصولات ایرانی و خارجی را نمایش می‌دادند. سال ۱۳۹۷، فیلیمو با تولید سریال نهنگ آبی، پا در مسیر جدیدی گذاشت. مسیری که در آن سایر پلتفرم‌ها نیز شروع به تولید سریال و برنامه‌های اختصاصی کردند.

سبقت پلتفرم های نمایش خانگی از سینما و صداوسیما

در سال ۱۴۰۲، بیش از ۴۵ تولید اختصاصی توسط پلتفرم‌های نمایش خانگی پخش شدند که بیش از ۳۰ اثر سریال و ۱۵ اثر رئالیتی‌شوهایی مانند شب آهنگی و اسکار بودند. بر اساس تحلیل قبلی لایف‌وب که به مقایسۀ محتوای مرتبط با سینما و نمایش خانگی پرداخت، میزان محتوای مرتبط با تولیدات نمایش خانگی در ایکس، بیش از دو برابر مجموع محتوای مرتبط با فیلم‌های سینمایی اکران‌شده در این سال است. این اختلاف محتوا نشان می‌دهد که نمایش خانگی به طور کامل گوی سبقت را از سینما ربوده است و اکنون منبع اصلی سرگرمی ایرانیان شده است.

در گزارش دیگری از لایف‌وب با عنوان شبکه نمایش خانگی محبوب‌تر از صداوسیما، دو سریال از نمایش خانگی را با دو سریال در حال پخش از صداوسیما مقایسه کردیم. «زخم کاری: بازگشت» و «مگه تموم عمر چندتا بهاره؟» از نمایش خانگی و سریال‌های «سرزمین مادری» و «محرمانه» از صداوسیما. در نتیجه آن بررسی نیز مشاهده شد که تولیدات نمایش خانگی دو برابر بیشتر از تولیدات صداوسیما مورد توجه قرار می‌گیرند.

مجموع این بررسی‌ها نشان می‌دهند که تولیدات نمایش خانگی برای کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی بسیار جذابتر از فیلم‌های سینمایی و صداوسیما است. به دلیل همین برتری، به سراغ بررسی تولیدات اختصاصی پلتفرم‌ها که حداقل یک قسمت از آن‌ها در هفت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ پخش شده است رفتیم.

فیلیمو یا فیلم‌نت؟ تولیدات کدام پلتفرم محتوای بیشتری دارد؟

 

فیلیمو یا فیلم‌نت؟ تولیدات کدام پلتفرم محتوای بیشتری دارد؟
فیلیمو یا فیلم‌نت؟ تولیدات کدام پلتفرم محتوای بیشتری دارد؟

بیش از ۳۰ اثر در سال ۱۴۰۳، تولیدات اختصاصی پلتفرم‌ها بودند. تقریبا نیمی از آن‌ها سریال و نیمی دیگر رئالیتی‌شود بودند. از مجموع محتوای مرتبط با این آثار، در ایکس و اینستاگرام، نزدیک به ۴۹% از تولیدات مربوط به فیلیمو است. بررسی‌های لایف‌وب نشان می‌دهد که سهم فیلیمو از محتوای مرتبط با سریال‌ها تقریبا نیمی از تمام آن‌هاست.

پس از فیلیمو و در رقابتی نسبتا نزدیک، فیلم‌نت قرار دارد. فیلم‌نت با تولید چند اثر که با استقبال کاربران مواجه شده است، مانند افعی تهران و در انتهای شب، توانست رقابت نزدیکی با فیلیمو در سال ۱۴۰۳ داشته باشد. تقریبا می‌توان گفت که اگر فصل سوم زخم کاری و محبوبیت این اثر نبود، فیلیمو و فیلم‌نت سهم برابری از محتوا داشتند.

پس از این دو پلتفرم، با اختلاف زیادی نماوا قرار دارد که مجموعا ۱۰% از مجموع، برابر با ۱۴هزار محتوا داشت. سایر پلتفرم‌ها مانند دیجیتون و آپرا نیز محتوای بسیار کمی داشتد.

زخم کاری، افعی تهران و در انتهای شب: بیشترین محتوا در ایکس و اینستاگرام

 

زخم کاری، افعی تهران و در انتهای شب-بیشترین محتوا در ایکس و اینستاگرام
زخم کاری، افعی تهران و در انتهای شب-بیشترین محتوا در ایکس و اینستاگرام

 

در نمودار این بخش، ده اثر تولیدی نمایش خانگی که بیشترین میزان محتوا در ایکس و اینستاگرام دارند را مشاهده می‌کنید. سریال زخم کاری: انتقام، بیشترین میزان محتوا را با بیش از ۲۶ هزار مورد دارد. واحد تحلیل لایف‌وب در گزارشی به مقایسه سه فصل زخم کاری با تحلیل نظرات کاربران توییتر فارسی پرداخته است که در آن نیز مشخص شد فصل سوم زخم کاری، نسبت به فصل دوم آن نظر مثبت بیشتری را جلب کرده است.

پس از این سریال فیلیمو، دو سریال از فیلم‌نت قرار دارند. افعی تهران و در انتهای شب. این دو اثر که با حضور پیمان معادی و پارساپیروزفر منتشر شدند توانستند به ترتیب ۲۲ هزار و ۱۷ هزار محتوا داشته باشند.

جوکر۲، که با مجری‌گری احسان علیخانی انتشار یافت، پرمحتواترین و پرتوجه‌ترین رئالیتی‌شو بود که توسط فیلیمو تولید شده است. پس از جوکر۲، گناه فرشته با بازی شهاب حسینی نزدیک به ۱۰هزار محتوا داشت.

در این لیست، تنها اثر نماوا سریال جنگل آسفالت است. سریال داریوش که به تازگی منتشر شده است نیز در رتبۀ هفتم قرار دارد.

شب‌آهنگی که چند قسمتی از آن در ابتدای سال پخش شد در رتبه هشتم است و برنامه اسکار مهران مدیری سومین رئالیتی‌شو در بین ۱۰ اثر اول است. سریال قطب شمال هم دهمین اثر از نظر میزان محتواست.

پس از این آثار، رتبه ۱۱ تا ۱۵ به ترتیب عبارتند از: صداتو (فیلیمو)، گل یا پوچ (فیلیمو)، گردن‌زنی (فیلم‌نت)، اکازیون (نماوا) و بازنده (فیلیمو) قرار دارند.

تحریریه توسعه برند

“تحریریه توسعه برند” متشکل از تیمی حرفه‌ای از نویسندگان، ویراستاران و کارشناسان است که با ارائه مقالات تخصصی و پوشش خبری دقیق، مأموریت خود را در ارتقای دانش و توانمندی مخاطبان دنبال می‌کند. هدف ما همراهی شما در مسیر آگاهی، رشد و توسعه برندهای موفق است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا