شتاب برند ChatGPT در بازار جستوجوی اروپا؛ صعود سریع، اما زیر سایه چالشهای اعتماد

برند ChatGPT، محصول هوش مصنوعی OpenAI، بهسرعت در حال تبدیل شدن به یکی از بازیگران اصلی جستوجوی آنلاین اروپا است و طی شش ماه بیش از ۴۱ میلیون کاربر فعال را جذب کرده. با این حال رشد انفجاری این برند با چالشهای قانونی و سوالهای جدی در مورد دقت و اعتبار روبهروست.
به گزارش توسعه برند، قابلیت جستوجوی ChatGPT، ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی OpenAI که امکان دسترسی و دریافت اطلاعات بهروز از وب را در پاسخها فراهم میکند، بهسرعت در اروپا در حال گسترش است.
طبق گزارشی که یکی از دفاتر اروپایی OpenAI، یعنی OpenAI Ireland Limited، ارائه کرده است، سرویس جستوجوی ChatGPT در بازه شش ماهه منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۵، به طور میانگین ۴۱.۳ میلیون کاربر فعال ماهانه در اتحادیه اروپا داشته است. این رقم نسبت به دوره شش ماهه قبلتر (پایانیافته در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۴) که حدود ۱۱.۲ میلیون نفر بوده، رشد چشمگیری را نشان میدهد.
OpenAI به منظور تطبیق با قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA)، به طور منظم آمار و اطلاعات مربوط به جستوجوی ChatGPT را منتشر میکند. این قانون، که بسیاری از جنبههای خدمات آنلاین را در کشورهای اروپایی ساماندهی میکند، کاربر فعال ماهانه را این گونه تعریف میکند: افرادی که حداقل یک بار در بازه مورد نظر با سرویس تعامل داشتهاند؛ مانند مشاهده یا شنیدن اطلاعات یا ارائه داده به پلتفرم.
بر اساس تازهترین دادهها، سرویس جستوجوی ChatGPT در اتحادیه اروپا در بازه ۶ ماهه اخیر به طور میانگین میزبان ۴۱.۳ میلیون کاربر فعال ماهانه بوده است. برای مقایسه، این رقم در بازه شش ماهه منتهی به اکتبر ۲۰۲۴ تنها حدود ۱۱.۲ میلیون بوده است.
یکی از مادههای اساسی قانون DSA، پلتفرمها و موتورهای جستوجوی آنلاین «خیلی بزرگ»—یعنی آنهایی که بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارند—را ملزم میکند که به کاربران اجازه دهند از سیستمهای توصیهگر و پروفایلسازی خارج شوند، دادههای مشخصی را با پژوهشگران و مقامات به اشتراک بگذارند و ممیزیهای خارجی انجام دهند. اگر روند رشد کنونی ادامه داشته باشد، قابلیت جستوجوی ChatGPT هم بهزودی مشمول این مقررات خواهد شد.
پلتفرمهایی که از قوانین DSA پیروی نکنند، ممکن است تا سقف ۶ درصد از کل درآمد جهانی خود جریمه شوند. استمرار عدم رعایت این مقررات میتواند حتی به تعلیق موقت فعالیت آنها در اتحادیه اروپا منجر شود.
قابلیت جستوجوی ChatGPT از زمان راهاندازی سال گذشته، در رقابت با غولهایی مانند گوگل، سهمی برای خود دستوپا کرده است. براساس یک نظرسنجی که در سپتامبر منتشر شد، ۸ درصد از پاسخدهندگان اعلام کردند که ChatGPT را به عنوان موتور جستوجوی اصلی خود به گوگل ترجیح میدهند. با این حال، گوگل همچنان بازیگر بلامنازع میدان جستوجوی آنلاین است و طبق برخی برآوردها، ۳۷۳ برابر بیشتر از ChatGPT مورد استفاده قرار میگیرد.
اما پژوهشگران اشاره کردهاند که قابلیت جستوجوی ChatGPT و سایر جستوجوگرهای مبتنی بر هوش مصنوعی، بسته به نوع پرسش، ممکن است کمتر از موتورهای جستوجوی سنتی قابلاعتماد باشند. در یک مطالعه، ChatGPT در ۶۷ درصد موارد نتوانسته بود بهدرستی مقالات مورد جستوجو را شناسایی کند. مطالعه دیگری هم مشکلاتی در دقت این ابزار به هنگام مواجهه با اخبار، حتی در تعامل با محتوای ناشران طرف قرارداد با OpenAI، آشکار کرد.
در مجموع، برند ChatGPT در بازار جستوجوی آنلاین اروپا با سرعتی تحسینبرانگیز رو به رشد است؛ اما این مسیر بیچالش نیست و همزمان با بالارفتن تعداد کاربران، دغدغههایی درباره دقت پاسخها و تبعیت از قوانین اتحادیه اروپا، آینده این برند را تحت تاثیر قرار داده است.