دکتر واعظ مهدوی در رویداد جایزه رعنا: توسعه شرق کشور بدون حل مسئله آب و ترویج نوآوری ممکن نیست

در رویداد جایزه رعنا، دکتر واعظ مهدوی، مدیرعامل بنیاد نیکوکاری هاسب، با اشاره به اختلاف شدید شاخصهای توسعه در منطقه سیستان و بلوچستان نسبت به میانگین کشور، تأکید کرد: حل پایدار مسئله آب، تنها با مشارکت اجتماعی، خیرین، تلفیق نوآوری و احیای فرهنگ و فناوریهای بومی ممکن است؛ و الگوهای کپیبرداری شده و سیاستهای نامتناسب در این منطقه راهگشا نخواهند بود.
به گزارش توسعه برند؛ دکتر واعظ مهدوی، مدیرعامل بنیاد هاسب و فعال اجتماعی حوزه توسعه پایدار کشور، در سخنرانی خود در رویداد جایزه رعنا، ضمن تقدیر از نگاه ملی به مسئله آب، تمرکز این رویداد بر مناطق محروم بهخصوص سیستان و بلوچستان را دارای اهمیت استراتژیک دانست و گفت:
«چند سالی است با جمعی از فرهیختگان و صاحبنظران کشور، روی سیستان و بلوچستان متمرکز شدهایم. مطالعات آمایش سرزمین و شاخصهای توسعه نشان میدهند اختلاف معناداری بین این منطقه و میانگین کشوری وجود دارد، و هدف ما ارتقای عدالت در برخورداری از مواهب توسعه برای همه مردم است.»
وی با اشاره به تلاش بنیاد هاسب و خیرین در احیا و بازسازی قناتهای منطقه افزود:
«در سنت ایرانی، نذر آب و کمک به توسعه زیرساخت آب ریشهدار است، اما امروز این فرهنگ ضعیفتر شده است. با بسیج حدود ۷۰ نفر خیر، بازسازی ۵۰ تا ۶۰ قنات آغاز شده و ۱۰۰ قنات دیگر در دستور کار قرار دارد. قناتها در این منطقه اگر چه مثل یزد و گناباد عمیق و طولانی نیستند اما نقشی حیاتی در تامین آب دارند.»
واعظ مهدوی با بررسی وضعیت بحرانی آب شرب و شبکههای لولهکشی در سیستان و بلوچستان تصریح کرد:
«در شهرستان سرباز، از ۴۰۰ روستا فقط ۴۰ روستا لولهکشی آب شرب دارند. با وجود مصوب شدن بودجهها، تخصیص ناکافی آن باعث شده هزاران روستا همچنان از آب سالم محروم باشند. وضعیت صنعت بسیار ضعیف است و کشاورزی هم غالباً سنتی و پرمصرف باقیمانده است.»
وی همچنین ظرفیت شیلات را یک مزیت استراتژیک برای استان دانست و گفت:
«به جای مصرف مستقیم آب قناتها در مزارع، میتوان از آن برای ایجاد استخرهای پرورش ماهی و ایجاد درآمد دوم برای روستاییان بهره گرفت. همچنین باید الگوهای شغلی جدید و نوآورانه را جدی گرفت تا نسل بعدی روستاییان بتوانند آیندهای پایدار داشته باشند.»
مدیرعامل بنیاد هاسب، با انتقاد از سیاستهای بخشی و جزیرهای در تأمین آب استان یادآور شد:
«در برخی مناطق همزمان سالانه میلیاردها متر مکعب آب شیرین به دریا میریزد و سیاست انتقال یا شیرینسازی آب دریا به استان اجرا میشود که فاقد منطق اقتصادی است. سیاستها باید همافزایی، هماهنگی و بهرهگیری از تجارب و خلاقیتهای ملی و منطقهای را داشته باشند.»
“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””
واعظ مهدوی در پایان، با دعوت از استارتاپها و صاحبان ایده برای تمرکز بر مسئله آب شرق کشور گفت:
«سرزمین ایران همواره با کمآبی روبهرو بوده و با ابتکارات و خلاقیتهای خود ادامه داده است. امروز، بازگشت به ارزشهای فرهنگی، همراه با نوآوری و کار جمعی، کلید حل بحران آب به ویژه برای توسعه شرق کشور است.»
بیشتر بخوانید:
رویداد رعنا برگزار شد؛ پیشرانی نوآوری و فناوری برای رفع محرومیت و توسعه برند ایران
سعید زاهدی در رویداد جایزه رعنا؛ فناوری و نوآوری راهحلی برای عدالت آبی
پایان