برندهای خارجی

برندهای هوش مصنوعی در تلاش برای نفوذ بیشتر در سیاست‌گذاری‌های مرتبط با هوش مصنوعی هستند

شرکت‌های برند هوش مصنوعی در حال تلاش برای نفوذ در سیاست‌گذاری‌های مرتبط با هوش مصنوعی هستند و برای این هدف هزینه‌های لابی‌گری خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش توسعه برند به  نقل از  تک‌کرانچ، بر اساس داده‌های گردآوری‌شده توسط OpenSecrets، ۶۴۸ شرکت در سال ۲۰۲۴ برای لابی‌گری هوش مصنوعی هزینه کردند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۳ فقط ۴۵۸ شرکت بود، که نشان‌دهنده افزایش ۱۴۱ درصد سالانه است.

شرکت‌هایی مانند مایکروسافت از قوانینی مانند قانون CREATE AI حمایت کردند که حمایت‌هایی برای ارزیابی سیستم‌های هوش مصنوعی توسعه‌یافته در ایالات متحده فراهم می‌آورد. دیگران، از جمله OpenAI، از قانون پیشرفت و قابلیت اطمینان حمایت کردند که ثبتی از یک مرکز دولتی خاص برای پژوهش‌های هوش مصنوعی ایجاد می‌کند.

بیشتر آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی — که در واقع شرکت‌هایی هستند که تقریباً به‌طور انحصاری در حال تجاری‌سازی انواع مختلف فناوری هوش مصنوعی هستند — در سال ۲۰۲۴ هزینه بیشتری برای حمایت از موارد قانونی خرج کردند که در مقایسه با سال ۲۰۲۳ بود.

OpenAI هزینه‌های لابی خود را از ۲۶۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۳ به ۱.۷۶ میلیون دلار در سال گذشته افزایش داد. شرکت رقیب نزدیک آن، Anthropic، هزینه‌های خود را از ۲۸۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۳ به ۷۲۰ هزار دلار در سال گذشته بیش از دو برابر کرد و استارت‌آپ متمرکز بر تجارت، Cohere، هزینه‌های خود را از ۷۰ هزار دلار دو سال پیش به ۲۳۰ هزار دلار در سال ۲۰۲۴ افزایش داد.

هر دو OpenAI و Anthropic در سال گذشته به استخدام افرادی برای هماهنگی ارتباطات خود با سیاستمداران اقدام کردند. Anthropic اولین لابی‌گر درون‌سازمانی خود، ریچل اپلتون، فارغ‌التحصیل وزارت دادگستری، را استخدام کرد و OpenAI نیز کریس لهان را به‌عنوان معاون جدید سیاست خود استخدام کرد.

در مجموع، OpenAI، Anthropic و Cohere برای ابتکارات لابی فدرال خود در سال ۲۰۲۴ مجموعاً ۲.۷۱ میلیون دلار در نظر گرفته‌اند. این مبلغ نسبت به آنچه صنعت فناوری بزرگ‌تر در همین بازه زمانی برای لابی‌گری هزینه کرده است (۶۱.۵ میلیون دلار)، مبلغ ناچیزی به شمار می‌رود، اما بیش از چهار برابر مجموع هزینه‌های سه آزمایشگاه هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ (۶۱۰ هزار دلار) است.

TechCrunch با OpenAI، Anthropic و Cohere تماس گرفت اما تا زمان انتشار خبر، پاسخی دریافت نکرده است.

سال گذشته، سال پر التهابی در سیاست‌گذاری هوش مصنوعی داخلی بود. تنها در نیمه اول، قانونگذاران کنگره بیش از ۹۰ قانون مرتبط با هوش مصنوعی را در نظر گرفتند، به گفته مرکز برنان. در سطح ایالتی، بیش از ۷۰۰ قانون پیشنهاد شد.

کنگره پیشرفت کمی داشت که این امر باعث شد قانونگذاران ایالتی به پیشروی خود ادامه دهند. تنسی به اولین ایالتی تبدیل شد که از هنرمندان صدا در برابر کپی‌برداری غیرمجاز توسط هوش مصنوعی محافظت کرد. کلرادو رویکردی مبتنی بر ریسک چند سطحی را در سیاست‌گذاری هوش مصنوعی اتخاذ کرد. و فرماندار کالیفرنیا، گاوین نیوسام، ده‌ها قانون ایمنی مرتبط با هوش مصنوعی را امضا کرد که تعدادی از آن‌ها از شرکت‌های هوش مصنوعی خواسته‌اند جزییات مربوط به آموزشی که انجام می‌دهند را افشا کنند.

با این حال، هیچ یک از مقام‌های ایالتی نتوانستند نظارتی به جامعیت چارچوب‌های بین‌المللی مانند قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا تصویب کنند.

پس از نبرد طولانی با منافع خاص، فرماندار نیوسام لایحه SB 1047 را وتو کرد، که این لایحه شرایط وسیع ایمنی و شفافیت را بر روی توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی اعمال می‌کرد. لایحه TRAIGA (قانون مسئولیت هوش مصنوعی ایالت تگزاس)، که حتی دامنه وسیع‌تری دارد، ممکن است سرنوشت مشابهی را در صورت عبور از مجلس ایالت تجربه کند.

مشخص نیست که آیا دولت فدرال می‌تواند در سال جاری نسبت به سال گذشته پیشرفت بیشتری در زمینه قانون‌گذاری هوش مصنوعی داشته باشد، یا حتی اینکه آیا تمایل شدید برای قانون‌گذاری جدید وجود دارد یا خیر. رئیس‌جمهور دونالد ترامپ علاقه‌مند است تا به طور کلی صنایع را از قواعد و مقررات حاکم رها کند، تا موانع موجود برای تسلط ایالات متحده در زمینه هوش مصنوعی را از بین ببرد.

در روز اول حضورش در دفتر، ترامپ فرمان اجرایی رئیس‌جمهور پیشین جو بایدن را که تلاش می‌کرد خطرات هوش مصنوعی را برای مصرف‌کنندگان، کارگران و امنیت ملی کاهش دهد، لغو کرد. پنجشنبه، ترامپ یک فرمان اجرایی امضا کرد که از آژانس‌های فدرال خواسته بود برخی از سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با هوش مصنوعی در دوره بایدن را معلق کنند، که ممکن است شامل قوانین صادرات بر مدل‌های هوش مصنوعی نیز باشد.

در نوامبر، Anthropic خواستار “نظارت فدرال هدفمند” بر هوش مصنوعی در ۱۸ ماه آینده شد و هشدار داد که پنجره برای “پیشگیری از ریسک‌های فعال به سرعت در حال بسته شدن است”. از سوی دیگر، OpenAI در یک سند سیاسی اخیر از دولت ایالات متحده خواست که اقدامات مؤثرتری در زمینه هوش مصنوعی و زیرساخت‌های لازم برای حمایت از توسعه این فناوری انجام دهد.

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا