برند تسلا و استراتژی بقا در برابر تعرفههای ترامپ؛ ماسک چه برنامهای دارد؟

ایلان ماسک اعلام کرده است که تسلا تحت تأثیر تعرفههای جدید قرار خواهد گرفت، اما استراتژی این برند میتواند آن را از بحران نجات دهد.
به گزارش توسعه برند، در شرایطی که دنیای خودروسازی جهانی از پیامدهای تعرفههای جدید اعمالشده توسط رئیسجمهور آمریکا، دونالد ترامپ، شوکه شده است، یک نام کمتر از بقیه تحت تأثیر قرار میگیرد: برند تسلا.
تحلیلگران معتقدند که زنجیره تأمین داخلی و ساختار مالی تسلا باعث شده است که این برند در برابر تعرفههای سنگین، مقاومت بیشتری داشته باشد. سهام این شرکت در معاملات روز پنجشنبه در آمریکا برخلاف سایر خودروسازان، با افزایش مواجه شد، در حالی که جنرال موتورز ۷.۴٪، فورد ۴٪ و استلانتیس ۱.۳٪ افت داشتند.
تعرفههای ۲۵ درصدی جدید که به خودروها و قطعات خودرویی وارداتی به آمریکا اعمال خواهد شد، انتظار میرود که صنعت خودروسازی جهانی را تحت تأثیر قرار داده و هزینههای خرید خودرو در آمریکا را افزایش دهد. اما برند تسلا به دلیل تولید تمامی خودروهای خود در داخل آمریکا، وابستگی کمتری به قطعات خارجی دارد. در مقابل، تویوتا ۵۵٪ و جنرال موتورز ۴۸٪ از خودروهای خود را از خارج از آمریکا وارد میکنند.
بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی برنشتاین، ۶۱٪ از محتوای خودروهای فروختهشده تسلا در آمریکا از داخل این کشور تأمین میشود، در حالی که ۲۲٪ از مکزیک، ۷٪ از کانادا و ۳٪ از چین وارد میشود. این مسئله تسلا را به یک استثنا در صنعت خودروسازی تبدیل کرده است. تحلیلگران این شرکت میگویند:
“با تکیه بر تأمین داخلی، تسلا نهتنها از آسیبهای تعرفهای در امان خواهد ماند، بلکه از افزایش قیمت رقبا نیز سود خواهد برد.”
دونالد ترامپ نیز در اظهارات اخیر خود اعلام کرد که تعرفههای جدید میتواند برای برند تسلا حتی سودآور هم باشد. وی تأکید کرد که ایلان ماسک هیچ توصیهای درباره این سیاست به او نکرده است.
بااینحال، ایلان ماسک هشدار داده است که برخی از قطعات خودروهای تسلا، از جمله باتریهای لیتیوم-یونی که از شرکت چینی CATL وارد میشوند، تحت تأثیر این تعرفهها قرار خواهند گرفت. او اعلام کرد:
“برای شفافسازی، این تعرفهها هزینه قطعات وارداتی را افزایش خواهد داد و تأثیر آن بیاهمیت نیست.”
به گزارش رویترز، در روزهای اخیر، برخی مقامات دولت آمریکا از برند تسلا حمایت کردهاند، از جمله تشویق مردم به خرید سهام این شرکت و تحقیقات درباره خرابکاری در نمایندگیهای آن. اما هنوز مشخص نیست که در بلندمدت این سیاستها چه تأثیری بر جایگاه جهانی این برند در صنعت خودروسازی خواهد گذاشت.