بازبینی پاسخهای برند تسلا به نهاد ایمنی آمریکا درباره سرویس رباتاکسی خودران

برند تسلا تحت بررسی سازمان ایمنی بزرگراههای آمریکا (NHTSA) قرار گرفته؛ این سازمان در حال ارزیابی پاسخهای ارائه شده درباره امنیت سرویس رباتاکسی خودران تسلا در شرایط جوی نامساعد است. این بازبینی اهمیت ویژهای در توسعه و عرضه عمومی رباتاکسیهای تسلا در آینده نزدیک دارد.
به گزارش توسعه برند، سازمان ملی ایمنی بزرگراههای آمریکا (NHTSA) اعلام کرده است که در حال بررسی پاسخهای ارائه شده توسط برند تسلا به پرسشهای مربوط به ایمنی سرویس رباتاکسی خودران این شرکت در شرایط آبوهوایی نامساعد است. این بازنگری در آستانه عرضه آزمایشی محدود این سرویس در شهر آستین ایالت تگزاس انجام میشود؛ پروژهای که احتمال آغاز آن از هفته آینده منتظَر است.
در روزهای اخیر، تصاویری در شبکههای اجتماعی و اسناد دعوتنامهها منتشر شده که نشان میدهد تسلا افراد محدودی را برای شرکت در آزمایش این سرویس رباتاکسی دعوت کرده است. بر اساس این دعوتها، یک کارمند تسلا در صندلی جلوی کنار راننده حضور خواهد داشت تا به نوعی بر شرایط نظارت کند. سازمان NHTSA در نامهای که ماه گذشته به تسلا ارسال کرده بود، درخواست کرده بود تا پاسخهای دقیقی پیرامون نحوه عملکرد این خودروهای مجهز به فناوری «رانندگی کاملاً خودران» در شرایط کاهش دید رانندگی، از جمله مه، باران یا برف، تا تاریخ ۱۹ ژوئن ارسال شود.
تسلا در موعد مقرر پاسخهای خود را ارسال کرده و سازمان ایمنی بزرگراهها در بیانیهای اعلام کرد که روند بررسی این پاسخها همچنان ادامه دارد و پس از پایان بازبینی، اطلاعات بهروزشده در پرونده عمومی منتشر خواهد شد. تا لحظه تنظیم این خبر، تسلا به درخواستهای رسانهای جهت ارائه توضیحات بیشتر پاسخ نداده است.
این بررسیها در پی چندین حادثه تصادف با خودروهای تسلا مجهز به فناوری تمام خودران، به ویژه در شرایط آبوهوایی نامناسب و کاهش دید اتفاق افتاده است. این پرونده از اکتبر سال گذشته میلادی باز بوده و شامل حدود ۲.۴ میلیون دستگاه خودروی تسلا است که از فناوری «رانندگی خودران کامل» بهرهمندند. از جمله سوانح گزارش شده، تصادف مرگباری در سال ۲۰۲۳ نیز وجود دارد که نگرانیهای جدی در مورد ایمنی این فناوری ایجاد کرده است.
سازمان NHTSA علاوه بر بررسی ایمنی، در ماه مه سال جاری روی جزییات برنامه تسلا برای توسعه و عرضه سرویس رباتاکسی تمرکز کرده است. این سازمان خواسته است تا مشخص شود چند دستگاه تسلا قرار است به عنوان رباتاکسی فعالیت کنند و همچنین جدول زمانبندی ارائه فناوری برای خودروهای استفادهکننده از این سرویس که توسط افراد خارج از تسلا کنترل میشوند، چگونه است.
یکی از مهمترین سوالات این نهاد مربوط به چگونگی مدیریت شرایط زمانی است که خودروها در طی سفر با دید محدود، نظیر تابش نور خورشید، مه، گرد و غبار، بارش باران یا برف مواجه میشوند. سازمان امنیت بزرگراهها خواستار توضیح روشن از سمت تسلا شده است که در صورت وقوع چنین شرایطی در زمان سفرهای رباتاکسی، خودرو چگونه عمل خواهد کرد و آیا تمهیدات لازم جهت حفظ امنیت مسافران اتخاذ شده است یا خیر.
ایلان ماسک، مدیرعامل برند تسلا، پیشتر تاکید کرده است که در فاز آزمایشی سرویس رباتاکسی، تمرکز ویژهای روی ایمنی خواهد داشت و این خودروها به شکل «نظارت شده از راه دور» توسط انسانها کنترل خواهند شد تا از بروز حوادث ناخواسته جلوگیری شود.
توسعه و عرضه سرویس رباتاکسی تسلا نمادی از جاهطلبی این برند در حوزه فناوریهای حملونقل هوشمند و پیشرو بودن در صنعت خودروهای خودران است. با این وجود چالشهای مرتبط با ایمنی و مقررات همچنان میتوانند مانعی اساسی در راه تجاریسازی گسترده این سیستم باشند.
نهایتا، نتایج بررسیهای سازمان NHTSA میتواند تاثیر مستقیمی بر زمانبندی و نحوه عرضه سرویس رباتاکسی تسلا داشته باشد و وضعیت قانونی و فنی این فناوری را برای بازار آمریکا شفافتر سازد. به عبارت دیگر، این مرحله از ارزیابی، پلی حیاتی به سوی تحقق رؤیای ایلان ماسک برای آینده بدون راننده و هوشمند حملونقل است.
منبع: رویترز