افت شدید سهام برند پوما پس از عملکرد ضعیف در فروش و سودآوری

سهام برند پوما، تولیدکننده مطرح پوشاک ورزشی آلمانی، با سقوط ۱۸ درصدی روبرو شد. این کاهش چشمگیر به دنبال انتشار گزارش مالی ناامیدکننده از فروش و سود سه ماهه چهارم این برند رخ داد و نگرانیها را در مورد توانایی رقابت این برند با رقبای بزرگ خود مانند آدیداس و نایک، افزایش داده است.
به گزارش توسعه برند به نقل از رویترز، سهام پوما (PUMG.DE)، برند آلمانی پوشاک ورزشی، روز پنجشنبه پس از اعلام فروش پایینتر از حد انتظار در سه ماهه چهارم و کاهش سود سالانه، با سقوط ۱۸ درصدی مواجه شد. این نتایج ضعیف، نگرانیها درباره توانایی این برند در رقابت با رقبای بزرگتری مانند آدیداس و نایک را افزایش داده است.
این نتایج نامطلوب که اواخر روز چهارشنبه منتشر شد، پس از گزارش فروش و سودآوری قوی آدیداس (ADSGn.DE) منتشر گردید. این امر، چالشهای پیش روی پوما برای تقویت برند خود و کسب سهم بیشتری از بازار ۴۰۰ میلیارد دلاری جهانی پوشاک ورزشی را برجسته میسازد.
برندهای جدید و در حال رشدی مانند On Running و Hoka، صنعت پوشاک ورزشی را متحول کردهاند، سلطه نایک را کاهش داده و رقابت برای کسب جایگاه در قفسههای خردهفروشان بزرگ کالاهای ورزشی را افزایش دادهاند.
فروش سه ماهه چهارم پوما با نرخ تعدیل شده ارز، ۹.۸ درصد رشد داشت، در حالی که تحلیلگران انتظار رشد ۱۲ درصدی را داشتند. سود خالص این شرکت در سال گذشته به ۲۸۲ میلیون یورو (۲۹۳ میلیون دلار) کاهش یافت، در حالی که در سال قبل ۳۰۵ میلیون یورو بود. این کاهش، تا حدی ناشی از افزایش پرداختهای بهره بدهیهای شرکت بوده است.
این شرکت روز چهارشنبه هیچ جزئیاتی در مورد عوامل منجر به کاهش فروش کمتر از حد انتظار ارائه نکرد. آرنه فروندت، مدیر عامل پوما، در ماه نوامبر اعلام کرده بود که نسبت به تقاضا در فصل خرید پایان سال خوشبین است.
پوما برنامه کاهش هزینهها را با هدف دستیابی به حاشیه سود قبل از بهره و مالیات (EBIT) 8.5 درصدی تا سال ۲۰۲۷، در مقایسه با ۷.۱ درصد در سال ۲۰۲۴، آغاز کرده است.
تحلیلگران بارکلیز گفتند که خطر این وجود دارد که تمرکز مدیریت بر کاهش هزینهها، آنها را از تلاش برای افزایش فروش باز دارد.