هویت سازی شهری و نقش تبلیغات دیجیتال و محیطی در آن

رشد هویت شهرها و اعتبار آنان
مطابق گزارش Global City Lab ، نیویورک ارزشمندترین شهر از نظر اعتبار شهری و پس از آن، لندن و توکیو به عنوان دومین و سومین شهر باارزش از این نظر تعیین شدند.
زمانی که در ذهن شما یک شهر دارای هویت میشود و میتوانید برای آن تصویری را مجسم نمایید و سپس با دیدن آن شهر، همان تصویر در خیالتان نقش بندد، یعنی این که آن شهر برندسازی خوبی برای خود ایجاد کرده است.
توسعه اعتبار شهری در واقع استفاده از مجموعه ابزارها (فرهنگ، تاریخ، معماری، طبیعت، غذا، جاذبهها و …) برای تبدیل کردن شهر به یک منطقه به یاد ماندنی و دارای هویت در ذهن مردم و به خصوص گردشگران میباشد.
برخلاف اذهان عمومی که بر این باورند بازاریابی و توسعه یک نام برند فقط برای کالاهاست، شهرها نیز میتوانند برای خود بازاریابی کنند و تبدیل به برندی سرشناس شوند تا با نشان دادن جاذبههای خود، روز به روز بر تعداد گردشگران و توریستهای جذب شده بیافزایند.
اهداف تبلیغات شهری چیست؟
تبلیغات توسعه شهری با دلایل ویژهای انجام میشوند و اهدافی پشت انجام این کار وجود دارد.
یکی از مهمترین اهداف توسعه نام شهری، شناخته شدن و در یاد ماندن است و در این بین، تلاش برای پیروزی در رقابت با سایر شهرها سر موضوع جذب گردشگر، اصرار شهرها بر ساخت برند را افزایش میدهد.
افزون بر این موارد، توجه به رشد هویت شهر باعث بالا رفتن سطح کیفیت آن منطقه جغرافیایی برای زندگی ساکنینی که دارد خواهد شد و همین نکته نیز میتواند ترغیبکننده باشد.
انواع توسعه تبلیغاتی محیطی
توسعه محیطی به این معنا است که فضای اطراف یک منطقه هدف را به کمک گرافیک دیزاین به یک محیط کاملا شخصیسازی شده تبدیل کنیم تا علاوه بر ایجاد احساس خوشایند در افراد، بر به یاد ماندن آن محیط هم تاثیرات بسزایی بگذاریم و باعث شویم شمایل خاصی از یک منطقه به تصویر کشیده شود.
برای مثال: طراحیهای روی شیشه، طراحیهای روی دیوار و حتی کف زمین، طراحی سیستمهای مسیریابی در محیط توسط تابلوها، طراحی و اجرای تابلوهای دیجیتال و … انواع برندسازی محیطی محسوب میشوند.
در زمینه توسعه هویت شهری نیز این موضوع پررنگ است. طراحیهای ویژه در میدانهای شهرها، نصب تابلوهای خیره کننده در مناطق پر تردد و پلها، توجه به مبلمان شهری، ایجاد فضای مرتبط با بافت هر منطقه و … همگی یک جور هویت سازی محیطی برای شهرها قلمداد میشوند.
هویت سازی در محیط دیجیتال
همانگونه که بر همگان اثبات گشته است، امروزه دنیای دیجیتال و اینترنت در دسترسترین فضا برای مورد نمایش قرار گرفتن و شناخته شدن برندها میباشد.
فلذا، دیگر تنها تبلیغات و بازاریابی محیطی به طور فیزیکی و آفلاین کارساز نخواهد بود زیرا رقبای بیشتری مشغول برندسازی در محیط دیجیتال هستند و به سرعت توسط میلیونها نفر دیده و شناخته میشوند.
آنها با این کار، به زودی تبدیل به هویت شناخته شده خواهند شد و به راحتی میتوانند روی مخاطبان تاثیر بگذارند.
از آنجایی که در توسعه هویت شهری ، هدف سران شهرها و کشورها این میباشد که روی گردشگران خارجی نیز تاثیر بگذارند، قطعا نیاز است روشی را برای دیده شدن انتخاب کنند که بدون محدودیت مکانی، حرفها و تصاویر را به دست تمامی مردم جهان برساند.
آیا مسیری بهتر از هویت سازی در محیط دیجیتال و اینترنت سراغ دارید؟
در حرفهایترین حالت، با گرفتن مشاوره طراحی سایت وردپرسی و راه اندازی کامل آن، و در ابتداییترین حالت با فعالیت موثر در شبکههای اجتماعی میشود به آرامی در ذهن مردم برای خود جایگاهی ایجاد کنیم.
هویت سازی دیجیتال برای هر کسب و کاری مناسب است؟
بدون شک بله. حتی اگر سنتی ترین نوع کسب و کار را نیز داشته باشید، حضور فعال و حرفه ای دیده شدن در دنیای دیجیتال سبب رشد مشتریان شما میشود.
چه کسب و کارهایی بیشترین پتانسیل حضور در دنیای آنلاین را دارند؟
- راه اندازی پیج برای کلیه فروشگاه ها.
- تبلیغات برای دندانپزشکان.
- محتوایی برای مدرسین و پزشکان.
- طراحی سایت برای وکلا.
شیوه هویت سازی شهری در ایران چگونه است؟
یکایک شهرهای ایران جاذبههایی دارند که بسیار بکر و مختص خود آنها است. این جاذبهها چه تاریخی باشند، چه طبیعی و فرهنگی و … ، جا دارد به خوبی حفظ و ثبت شوند تا نامی از آنها در میان مردمان این جهان برده شود.
متاسفانه به دلیل ناآگاهیها نسبت به این موضوع و کملطفی مردم در نگهداری از این سرمایهها، هویت سازی شهری در ایران وضعیت مناسبی ندارد.
جا دارد با توجه بیشتر به داشتههای کشور و شناخت راههای توسعه شهری، در بهبود این شرایط قدمهای مهمی برداشته شود.
منابع :
- responsiw.com
- investopedia.com