تاثیر هدایای تبلیغاتی بر افزایش آگاهی از برند کسب و کارها

پایگاه خبری توسعه برند، همه ما اغلب در مورد هدایای تبلیغاتی یا شرکتی میشنویم و اینگونه هدایا را در خانه، محل کار و در بین اقلام شخصی خود و دیگران دیدهایم.
این هدایا به خوبی در زندگی روزمره، جا افتادهاند اما آیا میدانید آنها واقعاً از کجا میآیند؟ چه اهمیتی دارند و چرا کسب و کارها از آنها استفاده میکنند؟
اگر میخواهید پاسخ این سوالات را پیدا کنید از شما دعوت میکنیم که با این نوشته همراه بمانید.
هدیه تبلیغاتی چیست؟
هدایای تبلیغاتی، شرکتی یا تجاری، کالاهایی هستند که معمولاً به صورت رایگان و برای اهداف بازاریابی و تبلیغات به مشتریان و افراد مختلف، هدیه داده میشوند.
این هدایا اغلب آیتمهایی کاربردی و مفید هستند مانند تی شرت، خودکار، تقویم، فلش مموری و … که نام یا لوگوی شرکت یا برند تبلیغ کننده نیز روی آنها درج شده است.
هدف اصلی از یک هدیه شرکتی یا تبلیغاتی، افزایش دیده شدن برند، جلب علاقه مشتریانِ بالقوه و حفظ مشتریان فعلی است.
هدایای تبلیغاتی میتوانند در ایجاد آگاهی از برند، بسیار موثر باشند زیرا با هزینه نسبتاً کم در معرض دید طولانی مدت قرار میگیرند.
با این حال این اقلام باید به درستی انتخاب و استفاده شوند تا در تحقق اهداف بازاریابی موثر واقع شوند.
هدایای تبلیغاتی از کجا میآیند؟
هدایای تبلیغاتی، سابقهای طولانی دارند و این سابقه به زمانهای قدیم باز میگردد. زمانی که بازرگانان از اقلامی مانند لوحهای گلی، پلاکهای چوبی یا مهرها برای تبلیغ نام تجاری خود استفاده میکردند.
این روشها احتمالاً اولین راههای شخصی سازی و تبلیغ یک کالا با استفاده از تصاویر بودند. با این حال، محصولات تبلیغاتیِ مدرنی که امروزه میشناسیم در اواخر قرن نوزدهم و با ظهور تبلیغات انبوه، به وجود آمدند.
کارت پستال، پوستر، تقویم و بشقابهای میناکاری، اولین اقلام تبلیغاتی مدرن بودند. در آغاز قرن بیستم، تولیدکنندگان تنباکو شروع به ارائه هدایایی تبلیغاتی مانند فندکهای آرم دار کردند.
در دهه ۱۹۳۰ نیز خودکارها و حلقههای جاکلیدی به هدایای تبلیغاتی رایج تبدیل شدند. هدایای تبلیغاتی از آن زمان تا کنون تقریباً در تمام زمینههای زندگی روزمره مانند پوشاک، لوازم التحریر، محصولات الکترونیکی، کالاهای ورزشی، وسایل سفر و… استفاده میشوند.
شرکتها از هدایای تبلیغاتی برای تقویت برند، ایجاد وفاداری در مشتریان و ترویج محصولات و خدمات خود استفاده میکنند.
هدایای تبلیغاتی را از کجا سفارش دهیم؟
هدایای تبلیغاتی معمولاً به تامین کنندگانِ مختلفی سفارش داده میشوند که در تولید و شخصیسازی اقلام برای اهداف تبلیغاتی تخصص دارند.
این تامین کنندگان ممکن است شرکتهای متخصص در تولید هدایای تبلیغاتی یا شرکتهایی باشند که کالاهای خاصی را برای اهداف تبلیغاتی، شخصیسازی میکنند.
شرکت هدایای تبلیغاتی صدراگیفت با بیش از ۲۰ سال تجربه موفق در این حوزه یکی از بهترین تامین کنندگان هدایای تبلیغاتی می باشد.
بسته به هزینه ها، در دسترس بودن مواد و ظرفیت تولید، هدایای تبلیغاتی را میتوان هم در داخل و هم در خارج از کشور تولید کرد.
شرکتها و سازمانهای مختلف با مشخص کردن نیازهای خود از نظر تعداد، نوع کالا، طراحی و شخصیسازی، هدایای تبلیغاتی را سفارش میدهند.
سپس تامین کنندگان، اقلام را مطابق با مشخصات مورد نیاز، تولید و تحویل میدهند. لازم به ذکر است که تولید و توزیع هدایای تبلیغاتی، ممکن است بسته به قوانین تبلیغاتی و بازاریابی در کشورهای مختلف متفاوت باشد.
محبوبترین هدایای تبلیغاتی
شماره ۱؛ خودکارهایی با آرم شرکت
خودکارهایی که اطلاعات تماس و آرم شرکت بر روی آنها چاپ یا حکاکی شده است، جزو محصولات تبلیغاتی بسیار محبوب هستند. آنها اغلب در رویدادها، نمایشگاههای تجاری، اماکن تجاری و بسیاری از مناسبتهای دیگر توزیع میشوند و یک روش موثر و اقتصادی برای تبلیغات و افزایش شناختِ برند هستند.
شماره ۲؛ پوشاک
لباسهای تبلیغاتیِ شخصی مانند تیشرت، کلاه و ژاکت نیز اغلب برای تبلیغات شرکتها، برندها، رویدادها یا اهداف تجاری خاص استفاده میشوند.
اینگونه هدایا باعث میشوند که برند شما به صورت مداوم در دید مخاطبان باشد. در نتیجه این اقلام به افزایش شناخت از برند شما منتهی میشوند.
شماره ۳؛ لیوان ها، فنجانها و…
لیوان ها، کوزهها و فنجانهایی که آرم یا پیامهای تبلیغاتی دارند نیز به عنوان هدایای تبلیغاتی، مورد استفاده قرار میگیرند.
آنها در ادارات و آشپزخانهها، کاربردی و محبوب هستند و راهی عالی برای یادآوری نام یک شرکت یا برند محسوب میشوند. افرادی که چنین هدایایی را دریافت میکنند هر بار که چایی یا آب مینوشند برند شما را به یاد میآورند.
شماره ۴؛ فلش مموریها و کابلهای USB
فلش مموریها و کابلهای USB نیز ابزارهایی کاربردی و دم دستی هستند که کاربران به صورت روزانه با آنها سروکار دارند.
به همین دلیل، گزینه هایی ایده آل برای انتخاب به عنوان هدیه تبلیغاتی هستند. اگر چنین اقلامی را به لوگو و شعار تبلیغاتی شرکت خود بیارایید و آنها را به دیگران هدیه بدهید مطمئنا یک روش تبلیغاتی کارآمد را در پیش گرفته اید.
فلش مموری تبلیغاتی را میتوانید در کنفرانسها، نمایشگاههای تجاری یا هر نوع دیگری از رویداد تجاری به مشتریان بالقوۀ خود هدیه دهید. با این کار، افراد جدیدی را به طرفدار برند خود تبدیل خواهید کرد.
فلش مموری، یک هدیه تبلیغاتی مفید، کاربردی و رایج
شماره ۵؛ تقویمها و سررسیدها
تقویمهای شخصی سازی شده با تصاویر، آرمها و اطلاعات شرکت نیز هدایایی تبلیغاتی محبوب و در عین حال مفید هستند که کاربران میتوانند در طول سال از آنها استفاده کنند.
آنها را میتوان به دیوار آویزان کرد یا روی میز قرار داد. کاربران با استفاده روزانه از این اقلام، همچنان نسبت به برند مورد نظر آگاه و مطلع باقی میمانند.
شماره ۶؛ محصولات فضای باز
محصولات فضای باز مانند چتر، بطری آب، کیسههای خواب، کلاههای شخصی، وسایل کوهنوردی و… نیز اغلب برای تبلیغ شرکتها در رویدادهای ورزشی، جشنوارهها یا رویدادهای فضای باز استفاده میشوند.
شماره ۷؛ لوازم اداری
لوازم اداری مانند اقلامِ روی میزهای کار، دفترچههای سفارشیِ یادداشت، پوشه ها، خط کشها، گیرههای کاغذ و… همگی گزینههای خوبی برای تبدیل شدن به هدایای تبلیغاتی هستند.
شما میتوانید چنین اقلامی را به زیرمجموعهها و تیمهای زیردست خود اهدا کنید. اغلب از اینگونه هدایا به عنوان محصولات تبلیغاتی در یک محیط حرفه ای استفاده میشود.
شماره ۸؛ محصولات الکترونیکی
محصولات الکترونیکی، به ویژه شارژرهای قابل حمل، بلندگوهای بلوتوثی یا لوازم جانبی تلفن، هدایایی محبوب از جانب شرکتها هستند.
این اقلام به ویژه برای کاربران محصولات شرکتهایی که در زمینه فناوریهای جدید فعالیت میکنند هدایایی ارزشمند و ایده آل محسوب میشوند.
شماره ۹؛ نشان و بج سینه
بج سینه را نیز میتوان به عنوان هدایای تبلیغاتی استفاده کرد. آنها نشانهایی کوچک، اغلب فلزی و به شکل لوگوی شرکتها هستند که بر روی بخشهای مشخصی از کت یا لباس پرسنلی کارکنان نصب میشوند.
اینگونه نشانها، هدایایی مقرون به صرفه و در عین حال موثر هستند و علاوه بر اهداف بازاریابی، نشانگر وابستگی افراد به برند و شرکت شما هستند.
توصیه میشود چنین نشانهایی را حتما برای تمامی پرسنل خود سفارش دهید و با این کار، نوعی از نظم و متحد الشکل بودن را در آنها ایجاد کنید.
سفارش بچ سینه و انواع نشان های تبلیغاتی
کجا از هدایای تبلیغاتی یا شرکتی استفاده کنیم؟
هدایای تبلیغاتی معمولاً به عنوان بخشی از کمپینهای بازاریابی و تبلیغاتی شرکتها، برندها یا رویدادها توزیع میشود. آنها را میتوان در مکانها و رویدادهای مختلفی استفاده کرد، از جمله: نمایشگاههای تجاری؛ بسیاری از شرکتها، محصولات تبلیغاتی را در نمایشگاههای تجاری توزیع میکنند تا توجه بازدیدکنندگان را جلب کرده و محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنند.
رویدادهای ورزشی و فرهنگی؛ هدایای تبلیغاتی، اغلب بخشی جدایی ناپذیر از رویدادهای ورزشی، کنسرتها، جشنوارهها و رویدادهای فرهنگی هستند. حامیان مالی و برگزارکنندگان، ممکن است اقلامی را برای بزرگداشت اینگونه رویدادها به شرکت کنندگان بدهند یا بفروشند.
مغازهها و فروشگاه ها؛ برخی از خرده فروشان؛ محصولات تبلیغاتی را به صورت پولی یا به عنوان هدیۀ تبلیغاتی ارائه میدهند.
ارسالهای پستی؛ گاهی کسب و کارها هدایای تبلیغاتی را مستقیماً از طریق پست برای مصرفکنندگان و شرکای تجاری خود ارسال میکنند. این یک روش هدیه دادن آسان به کارمندان دورکار و شرکای تجاریِ راه دور است.
رستورانها و هتل ها؛ برخی از رستورانها، کافهها و هتلها،ِ هدایای تبلیغاتی مختلفی را به عنوان یادگاری به بازدیدکنندگان و مشتریان تقدیم میکنند.
رویدادهای خیریه و جمع آوری کمکهای مالی؛ توزیع اقلام تبلیغاتی در رویدادهای خیریه و مراسمهای جمع آوری کمکهای مالی نیز بسیار رایج است.
در این مراسمها، اینگونه هدایا به عنوان جوایز قرعه کشی یا برای تقدیر از اهداکنندگانِ کمکهای مالی به آنها تقدیم میشوند.
اقلامی که در اینگونه رویدادها هدیه داده میشوند معمولاً ارزش مادی کمی دارند. زیرا هدف اصلی در این رویدادها کمک به افراد نیازمند است.
سایتهای اینترنتی؛ بسیاری از شرکتها، هدایایی را در وب سایت خود ارائه میدهند. مشتریان میتوانند با ثبت نام، تکمیل نظرسنجیها یا خریدهایی خاص، این هدایا را دریافت کنند.
کلام آخر
به طور خلاصه، هدایای تبلیغاتی ابزارهایی موثر برای شرکتهایی هستند که اهدافی همچون آگاهی از برند و وفاداری مشتریان بالقوه و موجود را دنبال میکنند.
هدیه دادن همیشه احساسات مثبتی را در انسان برمیانگیزد و در عرصه بازاریابی نیز این کار سبب اعتماد سازی و وفاداری افراد میشود.
البته مهم است که شرکتها در انتخاب هدایای تبلیغاتی خود دقت کنند. آنها باید محصولاتی مفید، کاربردی و با کیفیت را برای این منظور استفاده کنند.