برندهای ایرانی

پاسخ رسمی راست‌چین به واکنش‌ها / ما چرا لیدر هستیم؟

پس از انتشار گزارش سال وردپرس ایران ۱۴۰۴ توسط راست‌چین و واکنش رسمی رقیب این برند یعنی ژاکت با صدور یک بیانیه انتقادی، حالا راست‌چین در واکنشی رسمی، مواضع خود را با جزئیات بیشتری منتشر کرده و از منظر داده‌محور به تشریح دلایل رهبری‌اش در بازار وردپرس ایران پرداخته است. این مطلب که با عنوان «ما چرا لیدر هستیم؟» در وب‌سایت رسمی این برند منتشر شده، تلاش دارد با استناد به داده‌های داخلی، سهم بازار، تجربه کاربری و سابقه فعالیت، به انتقادهای مطرح‌شده پاسخ دهد و جایگاه برند خود را تثبیت کند.

به گزارش توسعه برند؛ راست‌چین در این واکنش رسمی، نه‌تنها به چالش‌های مطرح‌شده پاسخ داده، بلکه با نگاهی ساختاری، تلاش کرده تصویری روشن از جایگاه فعلی خود در بازار وردپرس ایران ارائه دهد. این برند با تکیه بر داده‌های داخلی، تجربه کاربران، سهم فروش و سابقه فعالیت سیزده‌ساله‌اش، از یک رویکرد تحلیلی بهره گرفته تا ابعاد پنهان‌مانده رقابت را برای مخاطبان شفاف کند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، بازنشر کامل یادداشت رسمی «ما چرا لیدر هستیم؟» است که از سوی تیم راست‌چین منتشر شده و به بررسی دقیق شاخصه‌های رهبری برند در این بازار می‌پردازد.

قبل از این که بپردازیم به شاخصه‌های کلیدی مارکت‌های وردپرس در ایران، لازم است یک تمایز جدی این بازار را بشناسیم.

مارکت‌های وردپرسی تنها بازاری در ایران هستند که تمامی داده‌های فروش، تاریخ انتشار، تعداد محصولات ، میزان رضایت و … به مشتریان نمایش داده می‌شود. در نتیجه برای به‌دست آوردن سهم بازار، میزان فروش یک محصول یا حتی مشاهده تعداد محصولات منتشرشده نیاز به هیچ عملیات خاصی نیست.

ولی با این وجود ما شاخصه‌های بیشتری هم که می‌تواند در مشخص کردن سهم بازار کمک‌کننده باشد را از منابع بیرونی نیز جمع‌آوری کردیم.

شاخصه‌های ارزیابی سهم بازار وردپرس ایران

در ادامه شاخصه‌های اصلی برای ارزیابی سهم بازار وردپرس ایران که در گزارش سال وردپرس ۱۴۰۴ منتشر شد را با هم بررسی خواهیم کرد:

  1. تعداد کل محصولات فعال (همه دسته‌بندی‌ها)
  2. تعداد محصولات وردپرسی فعال
  3. تعداد خرید ماهانه (کل محصولات)
  4. تعداد انتشار محصولات ایرانی وردپرس

بررسی دو شاخصه دیگر که در گزارش آورده نشده است:

۵. میزان ترافیک ورودی
۶. سرچ برند

۱. تعداد کل محصولات فعال (صفحه ۴ گزارش سال وردپرس ۱۴۰۴)

در هر دو مارکت دسته بندی اصلی وجود داد که مجموع محصولات فعال را نمایش می‌دهد. (یا می‌توان تعداد محصولات ۴ دسته‌بندی اصلی را با هم جمع کرد)

شمارش محصولات راست چین از دسته‌بندی کلی محصولات از طریق لینک زیر انجام میشود:

https://www.rtl-theme.com/products 

راست چین ۲۲۴ صفحه محصول دارد که در هر صفحه ۱۵ محصول نمایش می‌دهد، تعداد محصولات فعال برابر است با 

۳۳۶۰ =۲۲۴*۱۵

شماره تعداد محصولات فعال مارکت رقیب از دسته‌بندی کلی محصولات از طریق لینک زیر انجام میشود:

https://www.zhaket.com/search?sort_by=”newest”

مارکت رقیب ۱۰۱ صفحه محصول دارد که در هر صفحه ۱۲ محصول نمایش می‌دهد، تعداد محصولات فعال برابر است با ۱۲۱۲=۱۲*۱۰۱

نکته: در صفحه آخر دسته بندی اصلی، تعداد محصولات کمتری وجود دارد، لذا عدد دقیق مقدار جزئی پایین تر است.

پس نسبت سهم بازار وردپرس ایران دو مارکت از تعداد محصولات منتشرشده عبارت است از:

راست چین: ۳۳۵۴ محصول فعال یعنی ۷۳.۴% کل بازار و مارکت رقیب: ۱۲۱۲ محصول فعال یعنی ۲۶.۶% کل بازار

نکته: تعداد محصولات منتشر شده با محصولات فعال متفاوت است ما این عدد نیز در هر فوتر سایت هر مارکت درج گردیده است. ۷۶۵۳ برای راست چین و +۳۱۰۰ برای وب سایت رقیب می‌باشد.

۲. تعداد محصولات وردپرسی فعال (صفحه ۳۶ گزارش سال وردپرس ۱۴۰۴)

شمارش محصولات وردپرسی فعال راست چین از مجموع دو دسته‌بندی افزونه‌های وردپرس و قالب‌های وردپرس محاسبه می‌شود.

https://www.rtl-theme.com/category/wordpress-plugin

https://www.rtl-theme.com/category/wp-themes

ریز محاسبات: ۸۷۰=۵۸*۱۵ قالب وردپرس فعال و ۷۰۵=۴۷*۱۵ افزونه وردپرس فعال

پس راست چین در مجموعه ۱۵۷۵=۸۷۰+۷۰۵ محصول وردپرس فعال دارد.

شمارش محصولات وردپرسی فعال مارکت رقیب، از قسمت سرچ و فیلتر کردن همه محصولات مرتبط به دست خواهد آمد.

https://www.zhaket.com/search

ریز محاسبات: ۹۰*۱۲= 1080 افزونه و قالب وردپرس فعال در مارکت رقیب وجود دارد.

در نتیجه ۵۹.۳% محصولات وردپرس در راست چین و ۴۰.۶% محصولات در مارکت رقیب وجود دارد.

۳. تعداد خرید ماهانه (صفحه ۳۶ گزارش سال وردپرس ۱۴۰۴)

در کلیه محصولات وب‌سایت راست چین و مارکت رقیب آمار فروش (مشابه نمونه زیر) قرار گرفته است، صرفا با ذخیره این اعداد در بازه‌های زمانی یک ماهه و مقایسه آن با ماه بعد می‌توان میزان فروش ماهانه هر دو مارکت را به دست آورد.

همچنین بابت به دست آوردن میزان فروش در گذشته می‌توان به آرشیو وب جهانی یعنی وب‌سایت (https://web.archive.org) هم استناد کرد.

برای این کار کافیست لینک محصول یا دسته‌بندی مورد بررسی در سایت web.archive.org وارد شود و میزان فروش در بازه مشابه با وب‌سایت دیگر مقایسه گردد.

نمونه راست چین و مارکت رقیب:

ما برای به‌دست آوردن میزان دقیق آمار فروش پلتفرم رقیب مقدار عددی فروش روزانه تک به تک محصولات را برای سه ماهه آخر سال منتهی به ۱۵ اسفند ماه مشابه داده‌های زیر ذخیره کردیم:

لازم به ذکر است که تعداد دانلود محصولات رایگان از آمار نهایی کسر گردیده شد:

همچنین بر اساس آخرین گزارش مرکز پایش تجارت الکترونیکی ایران (ECM) که در تابستان ۱۴۰۳ منتشر گردید. (https://t.me/ecmonitor/727)

مربوط به ۵۰۰ وب‌سایت برتر ایران، از نظر تراکنش راست چین رتبه ۹۲ را کسب کرده است که در این لیست وب سایت رقیب رتبه ۱۰۰ را دارا می‌باشد. (https://ecmonitor.ir/ | [email protected])

داده‌های مرکز پایش تجارت الکترونیکی ایران :

این مسئله نشان می‌دهد که راست چین در سال ۱۴۰۳ هم لیدر بازار وردپرس ایران بوده است.

۴. تعداد محصولات ایرانی وردپرس (صفحه ۳۷ گزارش سال وردپرس ۱۴۰۴)

آمار این بخش نیز از فیلتر کردن محصولات ایرانی در دسته‌بندی افزونه و پلاگین‌های وردپرسی به دست می‌آید. توجه داشته باشید تاریخ انتشار محصولات در هر دو مارکت در سایدبار سمت چپ هر محصول درج گردیده است

تعداد محصولات وردپرسی ایرانی منتشرشده در سال ۱۴۰۳ در وب‌سایت راست چین بر اساس داده‌های فوق ۱۷۵ محصول است.

تعداد محصولات وردپرسی ایرانی منتشرشده در سال ۱۴۰۳ در وب‌سایت رقیب بر اساس داده‌های فوق ۶۷ محصول است.

این مقایسه نشان می‌دهد از مجموعه کل محصولات وردپرسی ایرانی منتشر شده در سال گذشته:

۷۲.۳% متعلق به مارکت راست چین است و تنها ۲۷.۶% متعلق به مارکت رقیب است.

۵. ترافیک ورودی مارکت‌های وردپرس ایران

وب‌سایت راست چین علاوه بر دامنه پیش فرض (https://www.rtl-theme.com)، صفحات پیش نمایش محصولات را بر روی آدرس (https://rtlr.ir) نمایش می‌دهد ولی حتی بدون در نظر گرفتن ترافیک ورودی وب‌سایت دوم، میزان ورودی سایت ۱۳۴ هزار بازدید ماهانه است.

در صورتی که وب‌سایت رقیب با در نظر گرفتن تمامی ترافیک صفحات بر اساس داده‌های (https://www.similarweb.com/website/zhaket.com/) دارای ۶۶ هزار بازدید ماهانه است.

که نشان می‌دهد از نظر میزان ترافیک ورودی راست چین ۶۷% سهم این ورودی را دارا می‌باشد.

https://www.similarweb.com/website/zhaket.com/vs/rtl-theme.com

نکته: میزان ترافیک اعلام‌شده در سایت similarweb بسیار پایین‌تر از مقدار واقعی این پارامتر است ولی این داده صرفا جهت مقایسه بین دو مارکت ارائه گردیده است تا دیدگاهی در مورد وضعیت فعلی به ما دهد.

۶. میزان سرچ برند مارکت‌های وردپرس ایران

میزان سرچ برند راست چین و مارکت رقیب نه صرفا با ابزارهای جانبی بلکه با خود ابزار سرچ کنسول قابل مشاهده است به دلیل این که در کلمات سرچ برند همدیگر حضور دارند.

بر اساس این داده‌ها میزان سرچ برند راست چین (Exact query) در ۹۰ روز گذشته منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ برابر است با ۱۲۰,۰۰۰ ایمپرشن.

در صورتی که در بازه مشابه میزان سرچ برند رقیب (Exact query) در ۹۰ روز گذشته منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ برابر است با ۸۸,۸۰۰ ایمپرشن.

در پارامتر سرچ نام برند هم که مهم‌ترین شاخصه برند اورنس محسوب می‌شود راست چین ۱۵% بیشتر از وب سایت رقیب سرچ می‌شود.

یاد آوری: لازم به ذکر است کلیه منابع این داده‌ها برعکس سایر گزارشات بازار وردپرس ، در انتهای هر صفحه  از گزارش سال (مشابه تصویر زیر) درج گرده بود. صفحه ۳۶ و ۳۷ گزارش سال وردپرس ایران ۱۴۰۴

ما در این بخش تمامی شاخصه‌های اصلی بازار شامل: فروش، تعداد محصولات، میزان بازدید ، سرچ برند را با جزئیات دقیق بررسی کردیم. ولی موضوع به اینجا ختم نمیشود،

ما تعداد کل محصولات منتشر شده در یک ماه اخیر هر دو مارکت را هم مقایسه کردیم! در مدت یک ماه گذشته ۲۸ محصول در راست چین و ۱۵ محصول در مارکت رقیب منتشر شده است. این در حالی است که ۶۶% محصولات منتشر شده (۱۰ محصول) در مارکت رقیب فروش صفر دارند. (تصویر پیوست گردید)

جمع‌بندی

ما طی این بررسی ۶ فاکتور اساسی کسب و کار جهت محاسبه سهم بازار وردپرس ایران را با جزئیات کامل ارائه کردیم که نشان داد علاوه بر این که در سال ۱۴۰۴ وب‌سایت راست چین لیدر بازار وردپرس ایران است در سال ۱۴۰۳ نیز راست چین رهبر بازار وردپرس بوده است.

و همچنان معتقدیم ابتدای راه هستیم و تحولات بزرگتر امسال رقم خواهد خورد.

 

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا