گزارش برند کارنامه سال ۱۴۰۱

پایگاه خبری توسعه برند، گزارش برند کارنامه سال ۱۴۰۱، در مراسمی با حضور خبرنگاران و مدیران ارشد این برند منتشر شد.
وضعیت بازار خودروی ایران در سال ۱۴۰۱ را در قالب گزارشی ارائه داد. این شرکت در شهریور ۹۸ توسط گروه هزاردستان، مالک استارتاپهای دیوار و کافهبازار، پایهگذاری شد و در حال حاضر سرویسهای کارشناسی، خدمات و خرید و فروش خودرو ارائه میکند.
هدف این گزارش، نشاندادن تصویری دقیق و دادهمحور از وضعیت صنعت خودروی ایران در سال ۱۴۰۱ است. این گزارش در سه فصل، از جنبههای مختلف به بررسی جامع بازار خودرو در سال گذشته پرداخته است:
- در فصل اول، روندهای عرضه و تقاضا و همچنین قیمت خودرو بررسی شده است.
- در فصل دوم، به بررسی سهم برندها و مدلهای مختلف معاملات بازار خودرو پرداخته شده است.
- در فصل سوم هم نتایج فعالیت کارنامه ارائه شده است. اطلاعات این فصل از تحلیل دادههای دهها هزار خودروی کارشناسی و معامله شده در کارنامه بهدست آمده است و تصویر تأملبرانگیزی از صنعت خودروی کشور نمایان میکند.
نیما نامداری مدیرعامل مجموعه کارنامه در رویداد رونمایی از گزارش سال کارنامه اشاره کرد: «کمبود شاخصهای اقتصادی در بازار خودرو باعث شد تا به شکل جدیتری به بررسی شاخصهای قیمت، عرضه و تقاضا در این بازار بپردازیم. تحلیل ما از بازار خودرو این است که تقاضا، تحت تأثیر نرخ ارز، اخبار حوزه خودرو و تورم، نوسان زیادی داشته و عرضه تقریبا با روند ثابتی روبهرو بوده است.»
نیما نامداری با اشاره به اینکه شاخص قیمت خودرو در گزارش سالانه، با اعمال قیمت خودروهای نو و دستدوم به دست آمده است، ادامه داد: «۸۰٪ معاملات بازار در حوزه خودروهای دستدوم بوده که ما توانستیم با دادهکاویِ ۴ میلیون آگهی و هزاران معاملهای که کارنامه در آن حضور داشته، تغییرات آن را بررسی کنیم.»
در ادامه رویداد امین آقاجانی، معاون رشد و توسعه کارنامه، با تمرکز بر اطلاعات مربوط به برندمدلها اشاره کرد: «آمار ما در گزارش سالانه نشان میدهد با گران شدن خودرو در سال ۱۴۰۱، تقاضا برای ماشینهایی مثل پراید، پژو ۴۰۵ و پیکان پیکاپ، بیشتر شد که افزایش قیمت این خودروها را در پی داشت.»
وی با اشاره به جایگزین شدن خودروهای ارزان و از رده خارجشده با خودروهای جدید گفت: «چیزی از که بازار خودرو میشنویم، غالبا درباره خودروهای جدید یا وارداتی است، اما رفتار مشتری نشان میدهد خودروهای بعضا از رده خارجشده، آلاینده و ارزان تقاضای بیشتری در بازار دارند.»
در پایان نیز هژیر مفاخری، معاون عملیات کارنامه، با معرفی سرویسهای این مجموعه اشاره کرد: «کارنامه در سال ۱۴۰۱ به سمت پلتفرمی شدن حرکت کرد و با ارائه سرویسهای خرید، فروش و کارشناسی، در معاملات خودرو به ارزش ۱۹.۵ هزار میلیارد مشارکت داشت.»
معاون عملیات کارنامه ادامه داد: «دادههای گسترده کارنامه در حوزه ایرادهای خودروهای مختلف، بهواسطه بررسی ۴۳۰ آیتم ماشین در سرویس کارشناسی، باعث شد تا در این گزارش آماری از سلامت خودروهای کارکرده و صفر منتشر کنیم. سهم زیاد خودروهای دستدوم در معاملات و عیوب قابلتوجه آنها براساس گزارش کارشناسیهای کارنامه، اهمیت این سرویس را نشان میدهد.»
دانلود گزارش برند کارنامه سال ۱۴۰۱:
دانلود گزارش برند کارنامه سال ۱۴۰۱
پایان