«سینماتیکت» گلادیاتور بلیتفروشیها | کدام سینماها برنده شدند؟

۱۳۱ هزار و ۵۰۰ صندلی را تصور کنید. به طور میانگین روزی یک بار این تعداد صندلی در سینماهای کشور پر و خالی میشوند. در نیمه اول امسال بیشتر از ۸۰ درصد از تماشاچیها برای سینما رفتن از یک مسیر مشابه جلو رفتهاند. آنها وارد سایت سینما تیکت شده، فیلم خود را انتخاب کرده و از بین سالنهایی که به عنوان گزینه پیش روی آنها گذاشته شده نزدیکترین و باکیفیتترین سینما را انتخاب کردهاند.
به گزارش توسعه برند به نقل از هفت صبح؛ با این کار دیگر داخل صف نایستادند، استرس تمام شدن بلیت را نداشتند و احتمال زیاد به موقع به اکران رسیدهاند. این یعنی اگر تعداد تماشاچیهای سینما، امسال هم به رقم ۲۸ میلیون نفر برسد، حدود ۲۳ میلیون نفر از آنها بلیت خود را به شکل آنلاین از سینماتیکت خریداری کردهاند. این عدد فقط شامل آثار ایرانی سینمایی میشود ولی برای دیدن فیلمهای سینمایی هنر و تجربه، بعضی از آثار مستند، آثار کودک و نوجوان، بسیاری از فیلمهای خارجی و گاهی بلیت تماشای مسابقات فوتبال هم باز هم راه شما به سمت سینما تیکت ختم میشود.
بعد از اضافه شدن بخش تئاتر و با فروش بسیاری از نمایشهای کمدی و غیر کمدی روی صحنه، مخاطب حرفهای تئاتربین هم به خریدارهای این سایت اضافه شد. به همین خاطر این وبسایت حالا از شکل یک سامانه ساده اینترنتی خارج شده است و جدول فروش آن میتواند آیینهای از وضعیت علائق سینمایی، سرگرمی و فرهنگی مردم باشد. در شش ماه ابتدایی امسال سینماتیکت با فروش هفت میلیون و ۵۰۰ هزار بلیت سینما در کشور به فروش ۴۵۰ میلیارد تومانی دست یافته است. مردم در این مدت به دیدن چه آثاری علاقه نشان دادند؟
در حال حاضر بخش اعظم فروش سینمای کشور را فیلمهای کمدی در دست گرفتهاند. «تگزاس ۳» بیشترین فروش را در شش ماه اول سال داشته است. در این مدت دو میلیون نفر از سینما تیکت برای دیدن این اثر با بازی پژمان جمشیدی و سام درخشانی بلیت خریدهاند وفروش این فیلم را به ۱۱۷ میلیارد تومان رساندهاند. مقایسه این عدد با گزارش سینماهای کشور نشان میدهد که بیشتر از ۵۰ درصد از مردم به شکل اینترنتی بلیت «تگزاس ۳» را خریداری کرده بودند. طبق گزارش سینماتیکت در همین ۴۰ روز گذشته رقم فروش آن از ۲۴۶ میلیارد تومان هم عبور کرده است.
دومین فیلم پرفروش کشور در تابستان «تمساح خونی» و باز در ژانر کمدی بوده که تا آخر شهریورماه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بلیت در سینما تیکت فروخته و درآمدی ۷۷ میلیاردی از این طریق داشته است. درآمد کل تمساح خونی نشان میدهد که نیمی از بینندگان آن بلیت خود را اینترنتی خریده بودهاند.
سومین فیلم پرفروش هم «مست عشق» بوده اما اکران «پول پارتی»، «سال گربه»، «قیف»، «مفت بر»، «ملاقات با جادوگر» و تعداد زیاد دیگری از آثار نشان میدهد که همچنان ژانر محبوب سینمای کشور برای مردم کمدی است. «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی که از پنجم اردیبهشت اکران شد و توانست یک میلیون و ۱۴۰ هزار بیننده را قانع به خرید بلیت از سینما تیکت بکند و درآمد این فیلم را به ۶۷ میلیارد تومان در این وبسایت برساند. البته این رقم تا لحظه نوشتن این گزارش در آبان ماه به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است. مقایسه آن با گزارش شش ماهه سینماهای کشور نشان میدهد که نزدیک به ۷۰ درصد از مخاطبان «مست عشق» اینترنتی بلیت خود را برای این فیلم خریده بودند.
فیلمهای پرفروش بعدی، یعنی از رتبه چهارم تا شماره هفتم همگی کمدی بودهاند. «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان و «پول و پارتی» سعید سهیلی تا امروز در سینما تیکت به ترتیب بیش از ۹۶ و ۸۸ میلیارد تومان فروش داشتهاند که بخش اعظم آن از مسیر فروش اینترنتی بوده است.
کدام سینماها برنده شدند؟
اگر مقایسه فیلمهای این شش ماه را کنار بگذاریم و سراغ پردیسها و سالنهای سینمایی بیاییم به ترتیب خواهیم دید که پردیس سینمایی ایرانمال توانسته در این مدت تعداد بلیت بیشتری بفروشد. ایرانمال ۴۳۰ هزار قطعه بلیت در این ۶ ماه فروخته است و بعد از آن پردیس سینمایی آزادی قرار دارد که با ۲۴۱ هزار بلیتی که در سینما تیکت فروخته توانسته به رتبه دوم سینماهای پرفروش تبدیل شود. جایگاه بعدی به سینمای مگامال در شهرک اکباتان تهران رسیده که فروش این پردیس در شش ماه ابتدای سال ۲۲۷ هزار قطعه بلیت بود است. همچنین در جایگاه چهارم و پنجم سینماهای پرفروش سینما تیکت هدیش مال و بام نیایش قرار داشته که ۲۱۸ و ۱۸۲ هزار بلیت به ترتیب فروختهاند.
اگر تهران را از این مقایسه کنار بگذاریم کرج، شیراز و مشهد پرمخاطبترین سینماهای کشور را داشتهاند. پردیس اکومال کرج با فروش ۲۳۰ هزار قطعه بلیت از مسیر سایت سینما تیکت در این ۶ ماه در راس این جدول قرار دارد. مجموعه هنر شیراز با فروش ۲۲۰ هزار قطعه بلیت و پردیس سینمایی هویزه مشهد هم با ۱۹۲ هزار بلیت به رتبههای دوم و سوم این رتبهبندی رسیدهاند.