اقتصادی

جایزه ملی فناروری «نکست» سرواژه «نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه»

پایگاه خبری توسعه برند، شقایق حق جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در ابتدای این نشست بحث خود را با طرح این پرسش آغاز کرد که وجهه ممیزه علم و فناوری چیست و در این خصوص گفت: «علم، گزاره‌های کلی و روایت‌های عالمانه است که یک عالم از دنیای اطراف و هر آنچه که در آن رقم می خورد، دارد؛ اما فناوری مرحله عملیاتی کردن این روایت‌ها و خلق ارزش های جدید است.«

او، مهم ترین وظیفه ملی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان را دانش بنیان کردن صنایع بزرگ کشور، افزایش نقش آفرینی دانش در اقتصاد و صنعت، تاب آور و مقاوم کردن اقتصاد، مردمی سازی توسعه فناوری و افزایش بهره روی و رقابت پذیری صنعت در  کشور عنوان کرد.

به باور او، لازمه به انجام رساندن مجموعه این وظایف، ارتقا سرمایه انسانی و زیر ساخت‌ها، توانمند کردن شرکت های دانش بنیان و پیشران، افزایش پشتوانه نظام تامین مالی و ارتقا توان و تنوع محصولات صادراتی است و در این راستا، ادامه داد: « برای اینکه پیشگامی‌ای در فناوری‌های نوظهور داشته‌باشیم، بهره وری صنایع مبتنی بر فناوری بهره‌وری را ارتقا داده و اشتغال سازی برای نخبگان را افزایش دهیم، جایزه ای تحت عنوان جایزه ملی «نکست» تعریف کرده ایم که سرواژه «نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه» است و  معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، برای کمک به توسعه فناوری های راهبردی در کشور این مهم را در دستور کار خود گذاشته است».

وی در ادامه به چهار رویکرد کلان در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان پرداخت  که عبارتند از  «تمرکز» بدین معنا که سرمایه انسانی را ارتقا داده و آنچه را که داریم به شکلی هدفمند ارتقا دهیم، «تمایز» یعنی ایجاد تغییر مشهود و قابل لمس، «تعالی» به معنای کار با کیفیت انجام دادن و «راهبری» بدین معنا که تنهایی نمی توانیم امور را در پیش بگیریم و همه کنشگران باید در صحنه احساس موثر بودن داشته باشند.

به باور رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، یکی از گروه هایی که کمتر از آن ها استفاده شده، شرکت های بالغ هستند، این شرکت ها، سبد محصول چندتایی دارند که با آن اشتغال زایی کرده و ارزش، تولید می کنند. این شرکت ها بعضا رویاها و برنامه‌هایی دارند که برای تحقق آن سرمایه در گردش کافی ندارند و اگر بخواهند سرمایه در گردش کافی داشته باشند به کمک مالی  نیاز دارند.

حق جوی جوانمرد، مخاطب ویژه جایزه «نکست» را  همین شرکت ها دانست که پیشتر توانمندی خود را اثبات کرده اند و تاکید کرد که معاونت علمی می کوشد تا زمینه را برای برداشتن گام های بلندتر این شرکت ها فراهم کند.

در رویداد «نکست» هدف فناوری های راهبردی و پیشران است

دکتر احسان یزدانی، دبیر رویداد جایزه ملی «نکست» و معاون توسعه فناوری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، دیگر سخنران این جلسه بود.

وی گفت: « در رویدادهای متعددی که تا پیش از این در حوزه علم و فناوری برگزار شده است، عموما فناوران به صورت عام مخاطب بودند و در خلال آنها از ایجاد کسب و کارهای جدید حمایت می شد» اما در رویداد «نکست» هدف فناوری های راهبردی و پیشران است و شرکت هایی که قبلا بلوغ فناوری خود را اثبات کرده اند، مخاطب قرار می گیرند.

یزدانی ادامه داد: « شرکت های دانش بنیان و فناوری که دارای طرحی مبتنی بر فناوری های نوظهور  هستند، موضوع جایزه هستند و حداقل باید سه محصول با سطح آمادگی فناوری TRL-7 در سبد محصولات شرکت و فروش حداقل پنج میلیارد تومان در سال داشته باشند.

وی همچنین افزود: طرح های ارسالی باید سطح فناوری حداکثر TRL-4با عمق فناوری بالا، استفاده از فناوری های نوظهور و نوآورانه داشته باشد مضاف بر اینکه برای محصول نهایی طرح خود بازار خاص تعریف و ترتیب داده باشد.

یزدانی، اهداف این جایزه را افزایش شتاب رشد شرکت‌های فناور، حمایت از شرکت ‌های بالغ حوزه فناوری کشور به منظور توسعه سبد محصولات دانش بنیان در حوزه فناوری های نو ظهور، تشویق ورود صنایع و شرکت های بزرگ به توسعه در جهت فناوری های نوظهور و نهایتا هم افزایی، هم آفرینی و رقابت فن آفرینان بزرگ کشور دانست.

او حوزه های کاری و پژوهشی این رخداد را سه حوزه هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت ۴، اتصال پذیری، ارتباطات و میکرو الکترونیک و زیست فناوری  و زیست مهندسی بر شمرد و در پایان در خصوص جوایز گفت: «رتبه اول، پنج میلیارد تومان جایزه و ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات، رتبه دوم سه میلیارد تومان جایزه و ۹ میلیارد تومان تسهیلات و رتبه سوم دو میلیارد تومان جایزه و شش میلیارد تومان تسهیلات دریافت خواهندکرد.»

وی همچنین در خصوص سایر حمایت ها افزود: « تا ۱۰ طرح در ۱۰ موضوع به سرمایه گذاری سرمایه گذاران و صنایع پیشران در طرح ها و ایده ها و استفاده از مزیت های قانون جهش تولید دانش بنیان اختصاص خواهد یافت.«

گفتنی است که مهلت فراخوان طرح ها، ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ و داوری آنها در ۳۰ آبان ماه و زمان برگزاری رویداد آذرماه سال جاری خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا