برندهای خارجی

برند ولوو در خط مقدم نبرد تجاری؛ درخواست حذف تعرفه‌ها برای نجات بازار آمریکا

درحالی‌که برند خودروسازی ولوو با تهدیدهای تعرفه‌ای دونالد ترامپ در بازار ایالات متحده روبه‌روست، مدیرعامل این شرکت از اتحادیه اروپا خواسته تا با حذف تعرفه‌های “غیرضروری” بر خودروهای وارداتی از آمریکا، ابتکار عمل را به دست گیرد. این موضع‌گیری، نه تنها ابعادی اقتصادی دارد، بلکه نشان‌دهنده رویکرد نوین برند ولوو در مدیریت ریسک‌های ژئوپولیتیک و بازتعریف جایگاهش در بازارهای جهانی است.

به گزارش توسعه برند، در شرایطی که روابط تجاری میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده دوباره تحت فشارهای سیاسی قرار گرفته، برند ولوو به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت خودروسازی اروپا، رویکردی متفاوت اتخاذ کرده است. هاکان سمیولسون، مدیرعامل ولوو، در گفت‌وگویی اختصاصی با رویترز، از بروکسل خواسته است تا با حذف تعرفه ۱۰ درصدی بر خودروهای آمریکایی، مسیر تجارت آزاد را هموار کند.

او معتقد است که برندهای خودروساز اروپایی نیازی به حمایت‌های تعرفه‌ای در برابر رقبای آمریکایی ندارند و کاهش تعرفه‌ها، به‌ویژه در دوره‌ای که دونالد ترامپ تهدید به افزایش تعرفه واردات خودروهای اروپایی تا ۳۰ درصد کرده، می‌تواند فضا را برای مذاکره و کاهش تنش باز کند.

برند ولوو که تحت مالکیت عمده شرکت چینی جیلی هولدینگ قرار دارد، یکی از آسیب‌پذیرترین شرکت‌ها در برابر تعرفه‌های آمریکا به‌شمار می‌آید؛ چرا که بخش عمده‌ای از خودروهای این شرکت برای بازار ایالات متحده، در اروپا تولید می‌شوند.

سمیولسون اظهار کرده:

اگر اروپا واقعاً مدافع تجارت آزاد است، باید گام نخست را بردارد و سطح تعرفه‌ها را کاهش دهد. برندهای اروپایی نیازی به محافظت در برابر تولیدکنندگان آمریکایی ندارند.

طبق اعلام شرکت، ولوو قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۶، تولید مدل پرفروش هیبریدی XC60 را در کارخانه‌ی کارولینای جنوبی آغاز کند؛ اقدامی که با هدف کاهش آسیب‌پذیری در برابر فشارهای تعرفه‌ای انجام می‌شود. در حال حاضر، این کارخانه تنها دو مدل Polestar 3 و خودروی الکتریکی EX90 را تولید می‌کند؛ مدل‌هایی که طبق گزارش‌ها با استقبال سرد بازار آمریکا مواجه شده‌اند.

 

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

ولوو همچنین راهبرد خود را در بازار ایالات متحده بازنگری کرده و برخی از محصولات کم‌فروش را از سبد فروش خود حذف کرده است. این اقدامات در راستای مدیریت موثر منابع، تطبیق با تغییرات سیاسی و اقتصادی، و حفظ ثبات برند ولوو در بازار جهانی صورت گرفته‌اند.

با این حال، مدیرعامل ولوو تأکید می‌کند که تنها بخشی از شرایط در کنترل شرکت است و در مورد سیاست‌های تعرفه‌ای، نقش ولوو صرفاً در حد اظهار نظر باقی می‌ماند.

در همین زمینه، تلاش‌های اتحادیه اروپا نیز ادامه دارد. بروکسل مدت‌هاست تلاش می‌کند واشنگتن را متقاعد کند که تعرفه واردات خودروهای اروپایی را از ۲۷.۵ درصد به سطحی پایین‌تر کاهش دهد. پیش از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ، این تعرفه تنها ۲.۵ درصد بود، که در مقایسه با تعرفه ۱۰ درصدی اروپا برای خودروهای آمریکایی، ناعادلانه تلقی می‌شد.

به گزارش رویترز، موضع‌گیری ولوو نشان می‌دهد که این برند با عبور از موضع منفعلانه، تلاش دارد نقش فعالی در شکل‌دهی به آینده‌ی تجارت جهانی ایفا کند. ولوو اکنون نه‌فقط یک برند خودروسازی، بلکه صدای منطق و باز بودن در عرصه بین‌الملل است؛ صدایی که تلاش می‌کند با کاهش تنش‌های سیاسی، تصویر برند خود را به‌عنوان یک بازیگر جهانی و پیشرو تثبیت کند.

 

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا