صف طولانی تحویل خودرو YU7؛ برند شیائومی با موج جدید شکایتها و نگرانی از افزایش قیمت روبرو شد

برند شیائومی با ثبت بیش از ۲۴۰ هزار سفارش برای خودروی برقی YU7 در ساعات اولیه، با کمبود موجودی، صف انتظار بیش از یک سال و موج گسترده نارضایتی خریداران مواجه شده است؛ موضوعی که اعتبار برند شیائومی در بازار خودروهای برقی چین را به چالش کشیده است.
به گزارش توسعه برند، برند شیائومی، غول فناوری چینی که طی سالهای اخیر با قدرت وارد بازار رقابتی خودروهای برقی شده، این روزها با چالش بزرگی در زمینه تحویل دومین خودروی SUV خود با نام YU7 دست و پنجه نرم میکند. YU7 که به عنوان دومین محصول شاخص برند شیائومی در دسته خودروهای برقی معرفی شد، تنها طی ۱۸ ساعت اولیه عرضه، توانست ۲۴۰ هزار سفارش ثبت کند. اما تعداد محدود خودروهای آماده تحویل، سبب شد تا بسیاری از خریداران با صف انتظار بسیار طولانی (بین ۳۸ تا ۶۰ هفته) مواجه شوند؛ وضعیتی که منجر به ثبت بیش از ۴۰۰ شکایت رسمی توسط مشتریان در پلتفرمهایی چون Sina Black Cat شده است.
یکی از جدیترین انتقادات به برند شیائومی، عدم اطلاعرسانی شفاف درباره مدت زمان واقعی انتظار تا پس از ثبت قطعی سفارش در اپلیکیشن رسمی این شرکت است. شرایطی که موجب شده برخی خریداران احساس فریبخوردگی داشته باشند، بهویژه که پرداخت بیعانه ۵ هزار یوان (حدود ۷۰۰ دلار) نیز غیرقابل بازگشت بوده و عملاً امکان کنسل کردن ساده سفارش وجود ندارد.
این وضعیت در شرایطی اتفاق افتاده که معافیت مالیاتی خودروهای برقی در چین تا پایان سال جاری برقرار است و با توجه به صف انتظار طولانی، مشتریان نگراناند تا موعد تحویل، ناچار به پرداخت مالیات بیشتری شوند؛ موضوعی که شکایات آنها از برند شیائومی را تشدید کرده است. مسئولان شرکت فعلاً واکنشی رسمی به این شکایات گسترده نشان ندادهاند. با این حال، لی جون، مدیرعامل شناختهشده و کاریزماتیک برند شیائومی که بیش از ۲۶ میلیون دنبالکننده در شبکه اجتماعی ویبو دارد، اعلام کرده با لایو استریم اختصاصی مستقیماً به سوالات و دغدغههای خریداران YU7 پاسخ خواهد داد.
“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””
دومین محصول خودرویی برند شیائومی (YU7) با قیمت پایه ۲۵۳,۵۰۰ یوان (حدود ۳۵,۳۰۰ دلار) به بازار عرضه شد؛ رقمی که حدود ۴ درصد ارزانتر از رقیب اصلی این کلاس، یعنی تسلا مدل Y، است. همین قیمت رقابتی موجب جلب توجه مشتریان چینی و جهش تقاضا طی مدت کوتاه شد. برند شیائومی اما همین روند را سال گذشته با سدان SU7 آغاز کرده بود که با وجود تاخیرهای چندماهه در تحویل، موفق شد از ماه دسامبر فروش بالاتر از تسلا مدل ۳ را تجربه کند. با وجود موفقیت فروش، SU7 نیز با حادثه جدی تصادف مرگبار و انتقادهای متعدد از شفافیت در تحویل یا آپشنها روبرو شده بود.
سیاست برند شیائومی بر افزایش سریع ظرفیت تولید استوار شده است و در ماههای اخیر تولید کارخانه پکن خود را از ۴ هزار واحد در مارس ۲۰۲۳ به ۲۸ هزار دستگاه در ماه مه ۲۰۲۴ افزایش داده، ضمن اینکه برنامههایی برای احداث دو کارخانه در اراضی همجوار دارد. این اقدامات نشاندهنده عزم جدی شیائومی برای تصاحب سهم بیشتری از بازار خودروهای برقی و افزایش اعتبار برند خود نزد مشتریان چینی است، اما حل دغدغههای جدی درباره تحویل بهموقع خودروها، شفافیت فرآیندها و تقویت خدمات پس از فروش، همچنان چالشهای مهمی پیشروی برند شیائومی به شمار میرود.
در نهایت، تجربه اخیر نشان میدهد که اعتماد و رضایت مشتریان در صنعت خودرو، از برند و تکنولوژی پیشرفته نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اگر برند شیائومی بتواند با مدیریت بهتر سفارشها، شفافسازی فرآیند تحویل، و ارائه خدمات پاسخگو، نگرانیها را کاهش دهد، میتواند موقعیت خود را در بازار خودروی برقی چین تثبیت و حتی ارتقا دهد.
منبع: رویترز