برندهای خارجی

فصل تازه‌ای برای برند نیسان؛ مدیریت نقدینگی و تعویق پرداخت‌ها در شرایط بحرانی

برند نیسان، یکی از مشهورترین برندهای خودروسازی ژاپن، این روزها با تصمیمی متفاوت تلاش می‌کند بحران نقدینگی و زیان انباشته را پشت سر بگذارد. براساس اسناد و ایمیل‌های داخلی، «برند نیسان» از برخی تامین‌کنندگان اروپایی و بریتانیایی خود خواسته تا با تعویق دریافت مطالبات، به این خودروساز کمک کنند تا موقعیت مالی کوتاه‌مدتش را بهبود بخشد؛ تصمیمی که پیامدهای عمیقی برای اعتبار برند و زنجیره تأمین جهانی این غول خودروسازی به دنبال دارد.

به گزارش توسعه برند، شرکت نیسان، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین برندهای خودروسازی ژاپن و جهان، این روزها با چالشی جدی در زمینه تأمین نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کند؛ موضوعی که از بازنگری در ساختار هزینه‌ها، ریزش فروش و افزایش زیان سالانه ناشی شده است. طبق ایمیل‌ها و اسناد داخلی که توسط خبرگزاری رویترز رؤیت شده، «برند نیسان» از برخی تامین‌کنندگان خود در بریتانیا و اتحادیه اروپا درخواست کرده برای کمک به بهبود وضعیت مالی، دریافت مطالبات خود را به تعویق بیندازند تا شرکت بتواند جریان نقدی بیشتری در کوتاه‌مدت داشته باشد.

این اقدام درست در شرایطی انجام می‌شود که «ایوان اسپینوزا» مدیرعامل جدید برند نیسان، برنامه فشرده‌ای برای اصلاح ساختار شرکت معرفی کرده: اخراج حدود ۱۵ درصد از نیروی کار جهانی، تعطیلی هفت کارخانه و کاهش ۵۰۰ میلیارد ین هزینه طی دو سال آتی از جمله اهداف کلیدی این برند است. اهدافی که مستقیماً به بهبود تراز مالی، احیای نقدینگی و بازگرداندن برند نیسان به مسیر سودآوری ارتباط دارد.

طی سال مالی گذشته، برند نیسان با زیان خالص ۴.۵ میلیارد دلاری روبه‌رو شد؛ رکوردی منفی که سبب شد هیچ پیش‌بینی مشخصی درباره آینده سود یا فروش وضعیت شرکت ارائه نشود. کاهش فروش و روند فرسودگی سبد محصولات هم مزید بر علت شده تا نیسان، حتی پرداخت‌های خود به تأمین‌کنندگان اروپایی را به تعویق اندازد؛ امری که طبق ایمیل‌های لو رفته درون شرکت، پیش‌تر هم در پایان سال مالی قبل رخ داده بود.

در بیانیه رسمی، برند نیسان تأکید کرد که این تصمیم با هدف پشتیبانی از جریان آزاد نقدینگی بوده و برای برخی تامین‌کنندگان، گزینه دریافت پول فوری یا پذیرش تاخیر در مقابل دریافت مبلغ بیشتری را در نظر گرفته است؛ به این معنا که تامین‌کنندگان می‌توانند با قبول مدت انتظار بیشتر، از سود این تاخیر منتفع شوند یا همچنان به‌صورت فوری مطالبات خود را از طریق بانک (مثلاً HSBC) دریافت کنند که در این صورت، نیسان بهره مربوطه را به بانک خواهد پرداخت.

برخی تحلیل‌گران مانند «سیجی سوگیورا» از لابراتوار اطلاعات توکای توکیو، این اقدام نیسان را نشانه دوره‌ای بسیار دشوار در تأمین مالی و مدیریت هزینه‌های جاری برند نیسان می‌دانند. وی معتقد است نیسان سعی دارد هزینه‌های کوتاه مدت را به حداکثر میزان ممکن عقب بیندازد تا مانع فشار بیشتر بر نقدینگی گردد.

طبق اسناد داخلی، هدف نیسان از این سیاست، آزادسازی ۱۵۰ میلیون یورو نقدینگی و افزایش جریان نقدی تا ۵۹ میلیون یورو از طریق تعویق پرداخت بوده است. برخی تامین‌کنندگان بزرگ مانند شعبه بریتانیا ی شرکت ManpowerGroup و خطوط کشتیرانی Mitsui O.S.K هم در فهرست مزبور قرار دارند اما حاضر به اظهارنظر اختصاصی نشده‌اند. قابل ذکر است که این درخواست تعویق برای برخی تامین‌کنندگان اجباری نبوده و صرفاً یک مدل همکاری اختیاری با انگیزه‌های مالی باشد.

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

این اقدامات در حالی در پیش گرفته می‌شود که برند نیسان در پایان ماه مارس، ۲.۲ تریلیون ین وجه نقد در تراز خود داشته و باید امسال مالی، ۷۰۰ میلیارد ین بدهی سررسید شده را تسویه کند. کاهش رتبه اعتباری برند نیسان به سطح “اوراق بی‌ارزش” توسط سه آژانس اعتبارسنجی بزرگ نیز نگرانی‌هایی درخصوص تأمین مالی وام‌های جدید ایجاد کرده است. شرکت تأکید کرد هدف نهایی این سیاست‌ها، حفظ نقدینگی کافی جهت عبور از سال دشوار و دستیابی به گردش نقدی مثبت تا سال مالی ۲۰۲۶ است.

در نهایت، خبر اخیر تلاش برند نیسان برای تعویق پرداخت به تامین‌کنندگان، بازتاب‌دهنده عمق بحران مالی و چالش اعتبار برند در یکی از حساس‌ترین دوران تاریخچه این خودروساز معروف ژاپنی است.

منبع: رویترز

محدثه مدنی

من با دوربین و قلمم در دنیای برندها به گشت‌وگذار می‌پردازم. تلاشم بر این است که با پوشش اخبار و رویدادهای کلیدی برندهای ایرانی و خارجی، تصویری شفاف و دقیق از تحولات این حوزه ارائه دهم و داستان‌ آن‌ها را روایت کنم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا