علاقه ترکیشایرلاینز به خرید سهام در ایروئروپا؛ مهلت ارائه پیشنهاد نهایی نزدیک است

به گفته دو منبع آگاه، شرکت هواپیمایی ترکیشایرلاینز در حال بررسی امکان ارائه پیشنهاد برای خرید سهام اقلیت در شرکت اسپانیایی ایروئروپا است؛ جدیدترین مورد از مجموعه شرکتهایی که علاقهمند به سرمایهگذاری در این ایرلاین هستند. بر اساس اطلاعات موجود، پیشنهادات نهایی باید تا اوایل ماه ژوئیه ارائه شوند.
به گزارش توسعه برد به نقل از رویترز؛ به گفته یکی از منابع و دو منبع دیگر، از سرمایهگذاران علاقهمند خواسته شده است پیشنهادات الزامآور (binding bids) خود را تا اوایل ژوئیه تحویل دهند. منابع نخواستهاند نامشان فاش شود زیرا مفاد این مذاکرات محرمانه است.
ورود احتمالی ترکیشایرلاینز به این معامله از آن جهت اهمیت دارد که نمونههای اندکی از خرید سهام شرکتهای هواپیمایی اروپایی توسط ایرلاینهای خارج از قاره وجود دارد. پیش از این، رسانه اسپانیایی El Español نیز به علاقه ترکیشایرلاینز اشاره کرده بود، اما مهلت دقیق ارائه پیشنهادات نهایی تاکنون رسانهای نشده بود.
بر اساس گزارشهای پیشین رویترز، شرکتهای ایرفرانس-کیالام و لوفتهانزا نیز در حال مذاکره با شرکت مادر ایروئروپا، یعنی گروه گلوبالیا متعلق به خانواده هیدالگو هستند تا بخشی از سهام این شرکت را خریداری کنند.
ایروئروپا حدود یکچهارم درآمد خود را از بازار اروپا بهدست میآورد و با ترکیشایرلاینز قرارداد همکاری پروازی (codeshare) دارد.
شرکت ترکیشایرلاینز و صندوق ثروت ملی ترکیه بهعنوان سهامدار این شرکت، هنوز واکنشی به درخواست اظهار نظر نشان ندادهاند. نماینده گلوبالیا و خانواده هیدالگو نیز به دلیل مسائل محرمانه، از اظهارنظر درباره این فرایند خودداری کردهاند. همچنین شرکت لوفتهانزا نیز پاسخی نداده، اما سخنگوی ایرفرانس-کیالام اعلام کرده این شرکت علاقهمند به تقویت همکاری بلندمدت خود با ایروئروپا است.
ورود به فاز جدید از یک فرایند طولانی
ارائه پیشنهادات الزامآور، مرحلهای تازه در فرایند طولانی واگذاری ایروئروپا بهشمار میآید؛ این شرکت تلاش دارد با جذب سرمایه، بخشی از وامی را که در دوران پاندمی از دولت اسپانیا دریافت کرده، بازپرداخت کند. دو منبع گفتهاند که در ابتدا قرار بود پیشنهادات نهایی در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) ارائه شود.
این فرایند با تاخیرهایی مواجه بوده است؛ به گفته منابع، بخشی از این تأخیر ناشی از اختلافات درون خانواده هیدالگو و نگرانی برخی ایرلاینهای متقاضی نسبت به ساختار پیشنهادی واگذاری بوده است.