برندهای ایرانی

شورای رقابت: اسنپ‌پی باید قراردادهای انحصاری خود با فروشگاه‌ها را اصلاح کند

شورای رقابت در تصمیم شماره ۷۴۲ خود، شرکت توسعه اطلس تجارت نوین دیبا (اسنپ‌پی) را به دلیل رویه‌های ضدرقابتی در قراردادهایش با فروشگاه‌ها، به اصلاح این قراردادها ملزم کرد.

به گزارش توسعه برند؛ این تصمیم در پی شکایت دو شرکت فعال در حوزه پرداخت – شرکت افرا سرمایه دیجیتال (از کی وام) و شرکت نوآوران پرداخت مجازی ایرانیان (دیجی‌پی) – و به استناد بند ۳ ماده ۶۱ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی صادر شده است.

بر اساس مصوبه شورای رقابت، تخلفات اسنپ‌پی در چهار محور اصلی احراز شده است:

۱. وادار کردن فروشگاه‌ها به خودداری از معامله با رقبا از طریق شروط قراردادی محدودکننده

۲. تحمیل شروط انحصاری در قراردادها که مانع همکاری آزادانه فروشگاه‌ها با سایر شرکت‌های پرداخت می‌شود

۳. اعمال شرایط قراردادی غیرمنصفانه از جمله جریمه‌ها و وجه التزام‌های سنگین برای خروج از قرارداد

۴. ایجاد مانع برای ورود رقبای جدید به بازار از طریق سوءاستفاده از موقعیت مسلط اقتصادی

در متن مصوبه آمده است: «کلیت شروط و قیود مندرج در قراردادهای مورد بحث به گونه‌ای است که طرف قرارداد به راحتی و با اختیار خود نمی‌تواند با رقیب اسنپ‌پی همکاری نماید و به منظور خروج از قرارداد می‌بایست جریمه‌ها و وجه التزام‌های تعیین شده را پرداخت نماید.»

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

شورای رقابت همچنین تصریح کرده است که «امتیازها و اعطای تخفیف در میزان کمیسیون موجود در قرارداد و ضمانت اجراهای عدم اجرای آن» در کنار «میزان حضور کاربران در نرم افزار اسنپ»، موجب وضعیت مسلط اقتصادی این شرکت شده و همین امر منجر به «ایجاد دشواری در ورود رقبا و فعالیت آنها و سلب اختیار از فروشگاه‌ها برای انعقاد قرارداد با سایر فعالان بازار» شده است.

با این حال، اسنپ‌پی در برخی موارد دیگر از جمله:

  • تبعیض در شرایط قراردادی
  • قیمت‌گذاری تهاجمی
  • محدود کردن قیمت فروش مجدد

از اتهامات مطروحه تبرئه شده است.

شورای رقابت همچنین بر اطلاع‌رسانی عمومی این تصمیم تاکید کرده است. این تصمیم تا ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در هیئت تجدیدنظر است و پس از قطعیت، ظرف سه ماه قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری خواهد بود.

 

تحریریه توسعه برند

“تحریریه توسعه برند” متشکل از تیمی حرفه‌ای از نویسندگان، ویراستاران و کارشناسان است که با ارائه مقالات تخصصی و پوشش خبری دقیق، مأموریت خود را در ارتقای دانش و توانمندی مخاطبان دنبال می‌کند. هدف ما همراهی شما در مسیر آگاهی، رشد و توسعه برندهای موفق است.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا