برندهای خارجی

دستاورد تاریخی برند گوگل با هوش مصنوعی جمینی؛ تسخیر دنیای بازی‌های کلاسیک

برند گوگل بار دیگر توانایی خود را در حوزه هوش مصنوعی به نمایش گذاشت؛ مدل پیشرفته جمینی این برند، توانست بازی کلاسیک «پوکمون بلو» را که نزدیک به ۳۰ سال از انتشار آن می‌گذرد، به پایان برساند. این موفقیت نشان‌دهنده جایگاه برجسته برند گوگل در پیشرفت هوش مصنوعی و کاربردهای خلاقانه آن است.

به گزارش توسعه برند، مدل هوش مصنوعی برند گوگل موسوم به «جمینی» موفق شد بازی کلاسیک و محبوب «پوکمون بلو» را به طور کامل به پایان برساند و رکوردی جدید را در تاریخ فناوری ثبت کند. این دستاورد که توسط گوگل اعلام شده، به‌عنوان یک نقطه عطف بزرگ در پیشرفت هوش مصنوعی و توانایی آن در انجام وظایف پیچیده شناخته می‌شود.

لحظه تاریخی برای برند گوگل

شب گذشته، ساندار پیچای، مدیرعامل برند گوگل، در پلتفرم X (توییتر سابق) از این موفقیت بزرگ خبر داد و نوشت: «چه پایان فوق‌العاده‌ای! جمینی ۲.۵ پرو همین حالا پوکمون بلو را به پایان رساند!» این اعلامیه نه تنها توجه علاقه‌مندان به فناوری بلکه طرفداران بازی‌های کلاسیک را نیز به خود جلب کرد.

البته جریان بازی «جمینی پلیز پوکمون» توسط مهندسی به نام «جوئل زد» که ارتباطی با برند گوگل ندارد، ایجاد شد. جوئل زد یک مهندس نرم‌افزار ۳۰ ساله است که در طی چند ماه گذشته از جمینی برای اجرای این بازی استفاده کرده است. با این حال، مدیران برند گوگل و از جمله لوگان کیلپاتریک، مدیر محصول گوگل AI Studio، از ابتدا این پروژه را حمایت کرده‌اند و حتی در شبکه‌های اجتماعی پیشرفت‌های جمینی در این بازی را جشن گرفته‌اند.

کیلپاتریک ماه گذشته در یک پست اعلام کرده بود که جمینی موفق به کسب پنجمین نشان خود در بازی شده است، در حالی که «کلود»، مدل AI برند Anthropic، با استفاده از ابزارهای متفاوت، تنها سه نشان به دست آورده است. پیچای در ادامه شوخی کرد: «ما در حال کار روی API هستیم؛ هوش مصنوعی پوکمون!»

 

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

چرا بازی پوکمون؟

انتخاب بازی «پوکمون بلو» به عنوان چالش هدفمند یک علت خاص دارد. در فوریه امسال، برند Anthropic پیشرفت مدل‌های هوش مصنوعی خود، Claude، را در نسخه دیگر این بازی یعنی «پوکمون رد» اعلام کرد و بیان داشت که آموزش‌های عمیق و ابزارهای معین به آن کمک کرده‌اند تا در انجام وظایف غیرمنتظره مثل بازی‌های قدیمی بهتر عمل کند.

هرچند کلود هنوز نتوانسته بازی «پوکمون رد» را به پایان برساند. آیا این بدان معناست که جمینی در این زمینه از کلود برتر است؟ طبق گفته جوئل زد در صفحه توییچ خود: «لطفاً این را به‌عنوان معیاری برای سنجش کیفیت مدل‌های هوش مصنوعی در بازی پوکمون در نظر نگیرید. میان جمینی و کلود تفاوت‌های زیادی در ابزارها و اطلاعات ارائه‌شده وجود دارد.»

نقش ابزارها در موفقیت جمینی

جمینی برای بازی کردن به تنهایی کافی نیست. مدل هوش مصنوعی برند گوگل با کمک مکانیسم‌هایی به نام «هارنس ایجنت» هدایت شده است که اطلاعات، تصاویر بازی و داده‌های اضافی را در اختیار آن قرار می‌دهد. این ابزارها به جمینی اجازه تصمیم‌گیری براساس شرایط بازی را می‌دهند و اقدامات مختلف مثل فشار دادن دکمه‌ها را ممکن می‌سازند.

جوئل زد تاکید کرده است که دخالت‌های او در جریان بازی نوعی «تقویت توانایی‌های مدل در تصمیم‌گیری و استدلال» بوده است و هیچ‌گونه راهنمایی مستقیم یا دستورالعملی برای چالش‌های خاص بازی ارائه نکرده است. او تنها زمانی که با یک خطای شناخته‌شده (مثل نیاز به صحبت دوباره با Grunt در بازی) مواجه شده، پیشنهاد خود را اعلام کرده است.

او همچنین افزود: «جمینی پلیز پوکمون همچنان در حال توسعه است و چارچوب کلی آن همچنان در حال تغییر و پیشرفت است.»

آینده هوش مصنوعی و برند گوگل

این موفقیت برند گوگل با مدل هوش مصنوعی جمینی، معیارهای جدیدی را در زمینه فناوری ترسیم کرده و توانایی‌های نسل جدید سیستم‌های هوش مصنوعی را در حل چالش‌های پیچیده و نامتعارف برجسته کرده است. هرچند جمینی و کلود ابزارها و روش‌های متفاوتی را به کار برده‌اند، رقابت میان برندهای بزرگ حوزه هوش مصنوعی همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا