اقتصادی

عدم آمادگی مهمترین دلیل موفق نبودن کشور در حوزه صادرات

معاون توسعه دیجیتال مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با اشاره به رشد کم صادرات ایران به بازارهای صادراتی هدف، گفت: برای این امر دلایلی چون تحریم ها و تبادلات مالی مطرح می‌شود، ولی دلیل عمده آن آماده نبودن کشور برای صادرات است.

به گزارش پایگاه خبری توسعه برند به نقل از ایسنا محمدمهدی کلانتر هرمز امروز در نشست فروم حکمرانی اینوتکس به تبیین نقش همکاری‌های بین‌المللی در توسعه زیست بوم علم و فناوری پرداخت و گفت: بررسی وضعیت اقتصاد و نسبت آن با درصد وسعت و جمعیت کشورها و اقتصادهای بزرگ و همچنین اقتصاد کشورهایی چون ترکیه و عربستان سعودی که در رتبه‌های نوزدهم و بیستم اقتصادهای جهانی ایستاده‌اند، حکایت از وضعیت خوب اقتصاد آنها نسبت به کل اقتصاد دنیا دارد.

وی ادامه داد: اما وقتی به ایران به عنوان سی و هفتمین اقتصاد دنیا می رسیم، وضع اصلا خوب نیست.

هرمز کلانتر با تاکید بر اینکه اقتصاد، تنها به مرزهای داخلی خلاصه نمی‌شود و باید حواسمان به بیرون از مرزها باشد، ادامه داد: در ابتدای بحران روسیه و اوکراین، من به مدت یک سال در سازمان توسعه تجارت مسئول توسعه صادرات ایران به روسیه بودم. در آن زمان تصور ما از وضعیت روسیه تصور درستی بود؛ بازاری ۳۰۰ میلیاردی که به هم ریخته بود و تقریبا هیچ کس به روسیه حاضر نبود کالا صادر کند.

معاون توسعه دیجیتال مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری اضافه کرد: در آن زمان ایران ادعای صادرات به روسیه را داشت و اما با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته هر چند شیب صادرات به این کشور افزایش یافت و به ۷۵۰ میلیون دلار رسید، ولی افزایشی که انتظارش را داشتیم، حاصل نشد.

هرمز کلانتر، دلیل این امر را عدم آمادگی کشور برای صادرات دانست و اظهار کرد: صادرات زیادی به کشورهای دیگر صورت می‌گیرد، ولی به طور کلی مساله ما این است که کشور آمادگی برای صادرات ندارد و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در فرایند توسعه کسب و کارها، همچنان در همکاری با کشورهای دیگر ضعف داریم و در مرحله همکاری‌های علمی در سطح بین‌المللی، رشد خوبی نداشتیم چه برسد به نمونه سازی مشترک با سایر کشورها.

وی به وضعیت همکاری‌های بین‌المللی در کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می‌دهد که چین ۱۵ تا ۲۰ درصد کل بودجه تحقیقاتی خود را به حوزه توسعه همکاری‌های تحقیقاتی بین‌المللی تا سال ۲۰۲۷ اختصاص داده که این میزان بالغ بر ۵۵ تا ۷۰ میلیارد دلار می شود.

هرمز کلانتر اضافه کرد: همچنین ۱۸ تا ۲۲ درصد از بودجه تحقیقاتی کل اتحادیه اروپا صرف همکاری‌های بین‌المللی می‌شود و این میزان در آمریکا به ۱۰ تا ۱۲ درصد بالغ می شود.

معاون توسعه دیجیتال مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت اعتبارات اختصاص داده شده ایران به همکاری‌های بین‌المللی با تاکید بر اینکه وضعیت ما داخل ایران در این زمینه مشخص نیست، ادامه داد: این در حالی است که آمار OECD نشان می‌دهد کشورهایی که همکاری‌های پژوهشی بین المللی بیشتری دارند، ۵۰ درصد بیشتر احتمال ثبت اختراع دارند و ۶۰ درصد از استارت‌آپ‌های حوزه هوش مصنوعی بر اثر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاهی شکل گرفته‌اند.

معاون توسعه دیجیتال مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: دلایل این عدم ْمادگی هر چند که تحریم ها و تبادلات مالی است، ولی شاهدیم که خیلی از کشورها آمادگی همکاری با ما را دارند.

وی با اشاره به تاکیدات اسناد کشور برای توسعه همکاری‌ها یادآور شد: یکی از آنها فصل ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه است که بر ارتقای نظام علمی فناوری و پژوهشی تاکید دارد که باید رتبه شاخص نوآوری کشور از ۶۲ به ۴۲ ارتقاء یابد. یکی از زیر مجموعه‌های این شاخص، همکاری‌های بین‌المللی فناورانه است.

هرمز کلانتر گفت: علاوه بر آن در این قانون تاکید شده که نسبت تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی از کل مقالاتی که از طرف ایرانی‌ها نمایه می شود، باید به ۳۹ درصد برسد. این رتبه در حال حاضر حدود ۱۵ درصد است.

وی به ماده ۹۸ قانون برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: در ماده قانونی به صراحت بحث بین‌المللی شدن را مطرح کرده و صرفاً به نخبگان خارج از کشور پرداخته است.

پایان

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا