برند Google خدمات خودرویی را متحول کرد؛ پایان تحقیقات ضد انحصاری در اروپا

تحقیقات ضد انحصاری آلمان درباره برند Google با اعلام تعهدات این شرکت برای باز کردن راه رقابت در خدمات نقشه و سیستمهای خودرویی پایان یافت. این تغییرات گسترده به تمامی بازار اروپا اعمال خواهد شد.
به گزارش توسعه برند، شرکت Google موافقت کرد که خدمات خودرو و پلتفرم نقشه خود را تغییر دهد تا تحقیقات ضد انحصاری آلمان که میتوانست به جریمه سنگین منجر شود، پایان یابد. این تغییرات در سراسر اروپا اعمال خواهند شد.
اداره فدرال رقابت آلمان اعلام کرد که در پی تعهدات ارائهشده از سوی گوگل، بررسیهای خود را در این زمینه به پایان رسانده است.
آندریاس موندت، رئیس اداره رقابت آلمان، در بیانیهای گفت: “از اینکه توانستیم به توافقی با گوگل دست یابیم و به این ترتیب تأثیرات مثبت فوری برای بخشهای اقتصادی مرتبط ایجاد کنیم، بسیار خوشحال هستم. تعهدات گوگل قابلیت ایجاد تغییرات گسترده در بازار را دارند.”
این تغییرات بهطور گسترده در سراسر اروپا اعمال خواهد شد زیرا خودروسازان در تلاش هستند سیستمهایی یکپارچه و قابل استفاده در سطح بینالمللی توسعه دهند.
اداره رقابت آلمان پیشتر نگرانیهایی درباره خدمات نقشه و سیستمهای اطلاعات و سرگرمی خودروی گوگل مطرح کرده بود که بهدلیل بستهبندی این خدمات، ممکن بود فرصت عرضه مشابه محصولات رقبا را محدود کند.
در دسامبر ۲۰۲۳، حدود شش ماه پس از مطرح شدن این نگرانیها و احتمال ممنوعیت خدمات گوگل، این شرکت پیشنهادهایی برای رفع مشکلات ارائه داد که امکان استفاده از نقشهها و اپلیکیشنهای رقبا داخل پلتفرم خود را فراهم میکرد.
بر اساس توافق با مقام ناظر آلمان، سرویسهای خودرویی گوگل که شامل Google Maps، Google Play و Google Assistant میشوند، امکان استفاده از سایر خدمات در سیستمهای اطلاعات و سرگرمی خودرو را نیز فراهم خواهند کرد.
گوگل همچنین متعهد شده است که شروط قراردادی محدودکننده استفاده ترکیبی از سرویسهای نقشه خود و خدمات ارائهشده توسط سایر رقبا، از جمله HERE، Mapbox یا TomTom، را حذف کند.
تحقیقات آلمان در پی شکایتی از رقیب هلندی گوگل یعنی TomTom آغاز شد.
رالف برمر، سخنگوی گوگل، در بیانیهای گفت: “پلتفرمها و خدمات گوگل همیشه به توسعهدهندگان، خودروسازان و مصرفکنندگان نوآوری و انتخاب ارائه دادهاند. شرایط ما مطابق با استانداردهای جهانی بوده و ما همچنان از مشتریان خود با محصولات نوآورانه و مفید برای کاربران نهایی حمایت خواهیم کرد.”
به گزارش رویترز، اداره فدرال رقابت آلمان، که در سال ۲۰۲۱ با اختیارات جدیدی تجهیز شد، طی سالهای اخیر تحقیقات رقابتی متعددی در مورد شرکتهای بزرگ فناوری از جمله Google، شرکت مادر گوگل Alphabet، همچنین Meta (فیسبوک سابق) و Apple آغاز کرده است.