برندهای آمازون و فلیپکارت در بحران جدید؛ توقیف کالاهای غیرمجاز در هند

سازمان استانداردهای هند طی بازرسیهایی در انبارهای آمازون و فلیپکارت، کالاهای فاقد گواهی کیفی را توقیف کرد. این اقدام میتواند جایگاه این برندهای مطرح را در یکی از مهمترین بازارهای نوظهور تجارت الکترونیک به چالش بکشد.
به گزارش توسعه برند، سازمان استانداردهای هند، یک نهاد دولتی مسئول نظارت بر کیفیت محصولات، اعلام کرد که در ماه جاری طی بازرسیهایی از انبارهای شرکتهای تجارت الکترونیک آمازون و فلیپکارت در دهلی، اقدام به توقیف کالاهایی کرده که با استانداردهای کیفی مطابقت نداشتهاند. این اقدام بخشی از تشدید نظارتهای این نهاد بر فعالیت این دو غول تجاری است.
این سازمان هفته گذشته نیز اعلام کرده بود که بازرسیهای مشابهی را در ایالت تامیل نادو انجام داده و محصولات فاقد برچسب استاندارد را در انبارهای این شرکتها کشف کرده است. آمازون و فلیپکارت، که مالکیت آن در اختیار شرکت خردهفروشی آمریکایی والمارت است، در واکنش به این موضوع اعلام کردهاند که به قوانین محلی پایبند هستند.
در حالی که فلیپکارت هنوز به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره بازرسیهای اخیر در دهلی پاسخ نداده، سخنگوی آمازون هند اعلام کرد که این شرکت در تعامل نزدیک با نهادهای نظارتی و سایر ذینفعان است.
آمازون و فلیپکارت دو بازیگر اصلی بازار تجارت الکترونیک هند محسوب میشوند. طبق برآوردهای مؤسسه مشاورهای بین، ارزش این بازار در سال ۲۰۲۳ بین ۵۷ تا ۶۰ میلیارد دلار بوده و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۸ از مرز ۱۶۰ میلیارد دلار عبور کند.
سازمان استانداردهای هند روز پنجشنبه اعلام کرد که در بازرسی از انبار یکی از زیرمجموعههای آمازون در دهلی، کالاهایی از جمله آبگرمکن و همزنهای برقی به ارزش حدود ۷ میلیون روپیه (۸۱,۵۶۱ دلار) را که فاقد علامت کنترل کیفی یا دارای برچسبهای جعلی بودند، توقیف کرده است.
همچنین، در یکی از انبارهای فلیپکارت نیز محمولهای از کفشهای ورزشی به ارزش حدود ۷,۰۰۰ دلار، که آماده ارسال بود اما فاقد گواهی استاندارد لازم بود، ضبط شد.
توقیف این محصولات، تازهترین چالش برای آمازون و فلیپکارت در بازار هند محسوب میشود. در سپتامبر گذشته، یک تحقیق ضدانحصار نشان داد که این دو شرکت قوانین رقابتی محلی را نقض کرده و در پلتفرمهای فروش خود به برخی فروشندگان خاص اولویت دادهاند.
به گزارش رویترز، علاوه بر این، بررسیهای رویترز در سال ۲۰۲۱ بر اساس اسناد داخلی آمازون نشان داد که این شرکت سالها با ارائه مزایای ویژه به گروهی کوچک از فروشندگان، برخی از قوانین تجاری هند را دور زده است. آمازون این اتهامات را رد کرده است.