سازندگان محتوا: نمیدانستیم یوتیوب از ویدیوهای ما برای آموزش هوش مصنوعی گوگل استفاده میکند

در پی معرفی ابزار پیشرفته تولید ویدیوی هوش مصنوعی گوگل با نام Veo 3، حالا بسیاری از تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب میگویند از اینکه محتوای آنها بدون اطلاع یا رضایت، برای آموزش این مدلها استفاده شده، شوکه شدهاند.
به گزارش توسعه برند به نقل از CNBC، گوگل در ماه مه از Veo 3 رونمایی کرد؛ مدلی قدرتمند که میتواند ویدیوهایی سینمایی بهصورت کامل با کمک هوش مصنوعی تولید کند — از جمله صحنهای از پیرمردی روی قایق یا حیواناتی کارتونی با گفتوگوی مشابه تولیدات پیکسار. اما حالا افشا شده است که بخش بزرگی از این پیشرفتها بر پایه محتوای آپلودشده کاربران در یوتیوب حاصل شده است، بدون آنکه به خالقان این محتواها اطلاعی داده شود.
“نسخههای تقلبی از خلاقیت ما”
لوک اریگونی، مدیرعامل شرکت Loti که در زمینه حفاظت از هویت دیجیتال تولیدکنندگان فعالیت میکند، میگوید:
> «تولیدکنندگان وقت، انرژی و فکر خود را برای ساخت این ویدیوها صرف کردهاند. حالا این ویدیوها باعث شدهاند Veo 3 نسخهای مصنوعی و ضعیف از این خالقان را بازتولید کند؛ و این اصلاً عادلانه نیست.»
طبق آمار یوتیوب، روزانه بیش از ۲۰ میلیون ویدیو از سوی تولیدکنندگان مستقل و شرکتهای رسانهای بزرگ در این پلتفرم بارگذاری میشود. بسیاری از این افراد اکنون نگرانند که نادانسته، در حال آموزش سیستمی هستند که در آینده ممکن است جای آنها را بگیرد یا با آنها رقابت کند.
بیاطلاعی کامل سازندگان
هیچیک از سازندگان مطرح محتوا و متخصصان حقوق مالکیت فکری که با CNBC مصاحبه کردهاند، از استفادهی یوتیوب از ویدیوهایشان برای آموزش هوش مصنوعی مطلع نبودهاند. هرچند گوگل مطابق شرایط خدمات خود، مجوز استفاده گسترده از محتوای کاربران را دارد، اما منتقدان میگویند این رویه اعتماد سازندگان را بهخطر میاندازد.
اریگونی میگوید:
> «برای گوگل ضرری ندارد که بگوید از چه نوع ویدیوهایی برای آموزش استفاده کرده یا تعدادشان چقدر بوده. تنها چیزی که ممکن است آسیب ببیند، رابطهاش با سازندگان است.»
بدون رضایت، بدون جبران
حتی اگر خروجی نهایی مدل Veo 3 دقیقاً محتوای خاصی را کپی نکند، باز هم این فناوری به ابزاری تجاری تبدیل شده که ممکن است با تولیدکنندگانی رقابت کند که محتوای آموزش را فراهم کردهاند — بدون هیچ اعتباری، رضایتی یا جبرانی برای آنها.
در همین زمینه، دن نیلی، مدیرعامل شرکت Vermillio که در حوزه حفاظت از هویت دیجیتال و صدور مجوز محتوای اصلی فعالیت میکند، میگوید:
> «در ماههای اخیر، تولیدکنندگان بسیاری شاهد نسخههای جعلی از خودشان در فضای مجازی بودهاند. ابزارهایی مثل Veo 3 فقط این روند را سرعت خواهند داد.»
Vermillio ابزار اختصاصیای با نام Trace ID دارد که بررسی میکند آیا یک ویدیوی تولیدشده با هوش مصنوعی، شباهت معناداری با یک ویدیوی انسانی دارد یا خیر. به گفته نیلی، اگر امتیاز همپوشانی در این ابزار بالای ۱۰ باشد، نشانهای از شباهت معنادار است — بهویژه وقتی صدا هم در کار باشد.