گزارش برندها

گزارش برند دیوار از رفتار کاربران ایرانی در سال ۱۴۰۳؛ دوچرخه رکورددار ۸۰ میلیون جستجو در پلتفرم دیوار

پلتفرم دیوار با انتشار گزارشی تحلیلی از بیش از ۲۰۰ میلیون جستجوی کاربران در حوزه اوقات فراغت، تصویری جامع از سلایق و رفتار مصرف‌کنندگان ایرانی در سال ۱۴۰۳ ارائه کرد.

به گزارش توسعه برند؛ بر اساس جستجوهای دیوار در سال ۱۴۰۳ که مرتبط با اوقات فراغت بودند، ورزش و تحرک در صدر علاقه‌مندی‌های کاربران دیوار قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای که دوچرخه به‌تنهایی بیش از ۸۰ میلیون بار جستجو را به خود اختصاص داده است. برتری پنج‌برابری سازهای غربی بر سنتی و محبوبیت کنسرت‌های پاپ، گویای تنوع سلیقه‌های کاربران و انتخاب‌های گوناگون آن‌ها در حوزه سرگرمی است.

اطلاعات این گزارش که بیش از ۲۰۰ میلیون جستجوی مرتبط با اوقات فراغت در سال ۱۴۰۳ را شامل می‌شود، اگرچه نمایانگر همهٔ سلایق به‌صورت دقیق نیست، اما چشم‌اندازی جالب از گرایش‌های مردم در گذران اوقات فراغت ارائه می‌دهد.

ورزش و تحرک؛ اولویت اول

به‌طورکلی جستجوهای مرتبط با وسایل ورزشی در دیوار بیش از ۱۱۵ میلیون بار انجام شدند. در این جستجوها تنوع بسیاری از وسایل مختلف ورزشی وجود دارد. از تجهیزات کوهنوردی و ماهیگیری تا وسایل مرتبط با ورزش‌های توپی مثل فوتبال و هندبال. در بین این تجهیزات و لوازم ورزشی انواع دوچرخه با جستجوی نزدیک به ۸۰ میلیون بار، پرجستجوترین وسیله ورزشی و تفریحی است. پس‌ازآن، اسکوتر و اسکیت هرکدام با حدود ۵ میلیون جستجو قرار دارند.

در ادامه این لیست نیز تردمیل ۲٫۷ میلیون، دمبل ۲٫۳ میلیون و لوازم بوکس ۲٫۱ میلیون بیشترین جستجو را داشته‌اند.

آلات موسیقی؛ رقابت سازهای ایرانی و غربی

بیش از ۱۹ میلیون از جستجوهای دیوار در سال گذشته به آلات موسیقی اختصاص داشت. در این بخش سازهای غربی نزدیک ۵ برابر بیشتر از سازهای ایرانی جستجو شدند.

جدای از طبل که با ۱٫۴ میلیون جستجو بیشتر برای مراسم مذهبی کاربرد دارد، گیتار با ۳٫۶ میلیون و ارگ با ۲٫۷ میلیون پرطرفدارترین سازهای غربی هستند.

در بخش سازهای سنتی ایرانی، دف با حدود ۵۶۰ هزار و تنبک با حدود ۵۰۰ هزار صدرنشین جستجوهای مرتبط با سازهای ایرانی هستند. تار، دوتار و سه‌تار نیز در کنار هم کمی بیشتر از ۱ میلیون جستجو را به دست آوردند.

“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””

مطالعه و کتاب؛ از کلاسیک تا مدرن

یکی از موضوعات پرجستجوی کاربران دیوار در حوزه سرگرمی و فراغت، کتاب‌ها هستند. در این بخش، جستجوی کلمه کتاب بیش از ۲٫۷ میلیون انجام شده است. اما اگر بخواهیم موضوعات جستجوی کتاب‌ها را بررسی کنیم، رمان و داستانی با مجموع نزدیک به ۶۶۰ هزار جستجو نشان‌دهنده علاقه به ادبیات داستانی است. پس‌ازآن، کتاب‌های تاریخی با مجموع نزدیک به ۲۰۰ هزار جستجو در رتبه دوم قرار دارند. کتاب‌های روانشناسی نیز  بیش از ۱۰۵ هزار جستجو داشتند و در رتبه سوم قرار گرفتند.

جالب اینجاست که در کنار کتاب‌های ادبی و داستانی، کتاب‌های کاربردی و آموزشی نیز طرفداران خود را دارند. برای مثال، کتاب‌های حوزه فلسفه نزدیک به ۲۹ هزار جستجو و جامعه‌شناسی نیز با نزدیک به ۱۱ هزار جستجو، نشان‌دهنده علاقه طیفی از جستجوگران دیوار به مطالعات عمیق‌تر است. کتاب‌های آشپزی نیز بیش از ۱۱ هزار جستجو، داشته است.

در مجموع، الگوی جستجوی کتاب در دیوار به‌نوعی نشان‌دهنده این است که کاربران دیوار همچنان به ادبیات کلاسیک و معاصر علاقه‌مند هستند، اما در کنار آن به دنبال کتاب‌های کاربردی و حتی سرگرم‌کننده نیز می‌گردند.

بلیط کنسرت و رقابت خواننده‌های پاپ و سنتی

در بخش جستجو برای بلیط کنسرت و خوانندگان، عبارت کنسرت و مشتقات آن حدود ۱٫۷ میلیون جستجو داشتند. اما از میان خوانندگان، حامیم با ۱۶۷ هزار جستجو محبوب‌ترین خواننده برای حضور در کنسرت است. پس‌ازآن عرفان طهماسبی و علیرضا قربانی قرار دارند.

پرطرفدارترین خواننده‌ها و کنسرت‌ها در دیوار
پرطرفدارترین خواننده‌ها و کنسرت‌ها در دیوار

 

جستجو برای تفریحات آبی و ورزشی

در سال گذشته استخر و مجموعه‌های آبی با بیش از ۲٫۴ میلیون جستجو محبوب‌ترین جستجوها برای پیدا کردن بلیط بودند. بلیط مسابقات فوتبال در مجموع کمی بیشتر از ۳٫۶ میلیون بار جستجو شده‌اند. در میان جستجوهای مسابقات فوتبال، بلیط بازی‌های استقلال حدود ۲۹۲ هزار بار و بازی‌های پرسپولیس حدود ۱۶۲ هزار بار جستجو شدند. بلیط‌های مرتبط با شهربازی نیز جستجوی نزدیک به ۳۵۰ هزار بار را داشته‌اند.

رقابت غول‌های کنسول بازی

رقابت کنسول‌های بازی در میان جستجوهای کاربران دیوار نیز وجود دارد دارند و با توجه به رشد چشمگیر صنعت بازی، این موضوع چندان دور از انتظار نیست. بر اساس آمار، پلی‌استیشن و مشتقات آن با بیش از ۳۴ میلیون بار جستجو در صدر فهرست قرار گرفته و پس از آن، ایکس‌باکس و خانواده‌اش با نزدیک به ۱۰ میلیون بار جستجو جایگاهی مهم را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که اکانت بازی‌های آنلاین نیز با بیش از ۷۲۰ هزار جستجو، از افزایش تمایل کاربران به تجربه‌های تعاملی و رقابتی در فضای دیجیتال حکایت دارد.

پایان

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا