اقتصادی

کل آب مصرفی جامعه عشایر کمتر از ۲۰ میلیون متر مکعب در سال است

۱۴:۰۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۴

باشگاه خبرنگاران جوان؛ آزاده محبی – جهانبخش میرزاوند رئیس سازمان امور عشایر ایران  در نخستین همایش ملی مدیران زن وزارت جهاد کشاورزی گفت: سهم ایران از بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری صنایع دستی جهان فقط ۳۴ صدم درصد است که با توجه به ظرفیت بالای زنان عشایری در تولید آثار هنری، می‌توان این سهم را افزایش داد.

وی  از برنامه‌های آینده برای حمایت از زنان عشایری خبر داد و افزود: در دولت چهاردهم، ثبت و ضبط میراث معنوی زنان عشایری در اولویت قرار دارد که اگر این داشته‌ها ثبت نشود در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده این میراث از بین خواهد رفت.

رئیس سازمان امور عشایر ایران ادامه داد: برنامه‌ریزی شده است تا اولین نگارخانه عشایری در تهران افتتاح و بازارچه‌های محلی در استان‌ها برای عرضه محصولات عشایری راه‌اندازی شود.

میرزاوند با انتقاد از کمبود امکانات برای عشایر به ویژه در حوزه آب شرب، افزود: کل آب مصرفی جامعه عشایری ایران کمتر از ۲۰ میلیون متر مکعب در سال است، در حالیکه ۹ میلیارد مترمکعب آب در شهرها و روستاها توزیع می‌شود. قیمت آب تانکری برای عشایر بسیار بالاتر از آب شهری و روستایی است.

وی به نقش محوری قشر عشایر در حفظ هویت فرهنگی و تولید صنایع دستی اشاره کرد و گفت: زنان عشایری با نجابت، صلابت، مادری، مهرورزی و هنرآفرینی، سنگ صبور خانواده و محور مراسم‌های شادی و عزا هستند و همواره تاریخ زیسته جامعه عشایری را از طریق دست‌بافته‌ها و آثار هنری خود به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند.

این مقام مسئول بر لزوم ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی به زنان عشایری تأکید کرد و گفت: سیاست‌های سازمان امور عشایر در دولت چهاردهم بر این است که زنان عشایری همانند زنان شهری و روستایی از خدمات کامل برخوردار شوند و در عین حال، هویت ایرانی اسلامی خود را حفظ کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

علی عزیزی

من به بررسی و پوشش اخبار مربوط به تجارت کشاورزی، صنعت و وب‌گردی پرداخته و تلاش می‌کنم تا تصویری کامل از این زمینه‌ها ارائه دهم. هدفم این است که تحولات این حوزه‌ها را از طریق تحلیل‌های دقیق و پوشش خبری به مخاطبان منتقل کنم و آنان را در جریان تازه‌ترین اتفاقات قرار دهم.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا