وب گردی

کشورهای مختلف برای کاهش نرخ چاقی خود چه می کنند؟

پزشک بریتانیایی درباره مشکل چاقی در کشورش می گوید: دو سوم بزرگسالان در بریتانیا در حال حاضر اضافه وزن یا چاق هستند، به این معنی که در سال ۲۰۲۴ در انگلیس، زندگی با مشکل وزن طبیعی تر از وزن سالم خواهد بود. . »

این اعداد را با کشوری مانند ژاپن مقایسه کنید که به همان اندازه ثروتمند و توسعه یافته است اما نرخ چاقی آن ۴ درصد است.

بریتانیای کبیر

چاقی در جمعیت سالمندان بریتانیا بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۰ دو برابر شده و به ۲۵.۹ درصد رسیده است. اما این کشور سیاست های مفیدی را در این زمینه اتخاذ کرده است.

به گفته محققان، متوسط ​​رژیم غذایی در بریتانیا ناسالم است و فعالیت بدنی در حال کاهش است. با این حال، او فکر می کند که بریتانیا از نظر سیاست های عمومی برای مبارزه با چاقی خیلی بد عمل نکرده است.

در سال ۲۰۱۳، بریتانیا یکی از اولین کشورهایی بود که «برچسب چند ترافیکی» را اتخاذ کرد، یک سیستم رنگی روی بسته‌بندی مواد غذایی که نشان می‌دهد چقدر چاق‌کننده، چرب، شور یا شیرین است. این روش مفید است، اما نه کد رنگ هر کدام برای همه کاربران واضح است و نه نصب این کدها برای همه تولیدکنندگان اجباری است.

در سال ۲۰۲۲، غذاهای ناسالم نیز از قفسه ها و راهروهای سوپرمارکت ها حذف شد. اما اقدامات دیگری که در سیاست دولت برای چاقی ۲۰۲۰ گنجانده شده است، مانند محدود کردن تبلیغات مواد غذایی ناسالم قبل از ساعت ۹ شب، هنوز اجرا نشده است.

آخرین تصمیم دولت لندن یک طرح ۴۰ میلیون پوندی برای داوران در دسترس برای مقابله با چاقی است.

به گفته متخصصان، این داروها به کسانی که با سایر روش های کاهش وزن مشکل دارند، امیدوار می کند. اما سیاست های مداخله گرانه دولت نیز تا حدی با انتخاب های فردی تداخل می کند، مانند مالیات بر غذاهایی که مردم دوست دارند یا محدود کردن تبلیغاتی که سرمایه گذاران صنعتی دوست ندارند.

فرانسه

محاسبات نشان می دهد که ۱۷ درصد از جمعیت فرانسه از چاقی رنج می برند. فرانسوی‌ها نیز مدت‌هاست که ارزیابی‌های چاق‌کننده را روی بسته‌بندی مواد غذایی قرار داده‌اند و همچنین مالیات‌های نوشابه‌ها را افزایش داده‌اند، هرچند کمتر از بریتانیا.

از سوی دیگر، فرانسوی ها در زمینه اعمال عوارض بر نوشابه های گازدار بیشتر عمل کردند.

سال گذشته، سیاستمداران فرانسوی وعده افزایش مالیات بر نوشابه ها و اعمال مالیات جدید بر غذاهای فرآوری شده با قند بالا را دادند. پر کردن نوشابه رایگان مدت‌هاست که در رستوران‌ها ممنوع شده است و هشدارهای بهداشتی تبلیغات تلویزیونی را به نفع غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم خاموش کرده است. همه تبلیغات غذاهای فرانسوی دارای شعارهای زیر هستند: “برای سلامتی خود حداقل پنج میوه و سبزی در روز بخورید”، “بخورید و حرکت کنید (ورزش کنید)”، “از خوردن میان وعده بین وعده های غذایی خودداری کنید”.

سال گذشته اعلام شد که برنامه مداخله ای با هدف پیشگیری از چاقی در کودکان سه تا دوازده ساله در معرض خطر چاقی در سراسر کشور اجرا خواهد شد. این برنامه شامل ارزیابی رایگان و راهنمایی در مورد رژیم غذایی، فعالیت ذهنی و بدنی است.

ژاپن

در سال ۲۰۱۹، مجمع جهانی اقتصاد دریافت که ژاپن کودکان دارای اضافه وزن کمتری نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته دارد، تا حدی به دلیل ناهار سالم در مدرسه.

این کشور یکی از بالاترین امید به زندگی در جهان را دارد، اما همیشه اینطور نبوده است. در واقع، در دهه ۱۹۶۰، ژاپن به دلیل هجوم ناگهانی غذاهای وارداتی و فرآوری شده، کمترین امید به زندگی را نسبت به گروه ۷ داشت.

در واکنش به این اتفاق مسئولان ناهار مدارس را رایگان کردند تا این برنامه توسط متخصصان تغذیه تنظیم شود. در سال ۲۰۰۸ قانونی در ژاپن ارائه شد که به طور منظم دور کمر افراد بالای ۴۰ سال را اندازه گیری می کند. دستورالعمل رژیم غذایی و کاهش وزن به افرادی داده می شود که دور کمر توصیه شده توسط دولت ۳۳.۵ اینچ برای مردان و ۳۵.۴ اینچ برای زنان بیشتر است.

در ژاپن، شرکت ها طبق قانون موظفند هر سال دور کمر کارمندان خود را اندازه گیری کنند. اگر تعداد زیادی از کارگران این کار را انجام ندهند، کارفرمای آنها جریمه می شود.

با این حال، روش های مداخله چاقی در جوامع آسیایی نسبتا قدیمی است و البته از یک کشور آسیایی به کشور دیگر متفاوت است. برخی از کارشناسان می گویند که اگر دور کمر از حد مجاز کمتر شود، به طور بالقوه خطر مرگ بیشتری را به همراه دارد.

اسلوونی

در سال های پس از فروپاشی یوگسلاوی در سال ۱۹۹۰، شیوه زندگی مردم اسلوونی به طرز چشمگیری تغییر کرده است. مصرف سالانه شکلات و بیسکویت نزدیک به ۶۰ درصد افزایش یافته است. درصد خانه های دارای تلویزیون رنگی از ۷۲ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۹۶.۳ درصد در سال ۲۰۰۰ افزایش یافت و تعداد رایانه های شخصی از ۱۲ درصد در سال ۱۹۹۱ به ۴۶ درصد در سال ۲۰۰۰ افزایش یافت.

کالری بیشتر و فعالیت کمتر به معنای افزایش نرخ چاقی در دوران کودکی است. اما این مسیر از آن زمان به دلیل مداخلات در مدارس کشور متوقف شده است.

برنامه اسلوونی در واقع دارای دو بخش است که هدف هر دوی آنها مبارزه با چاقی کودکان است. یکی از آنها این است که معلمان تربیت بدنی بیشتری برای مدارس فراهم کنند تا نه تنها در ساعات مدرسه، بلکه از طریق فعالیت های فوق برنامه نیز با کودکان کار کنند.

مولفه دوم نظارت دقیق بر تربیت بدنی کودکان در مدرسه است. این فراتر از میزان فعالیت بدنی آنهاست و در عین حال برخی از اندازه‌گیری‌ها مانند اندازه دور کمر را نیز انجام می‌دهند.

سال گذشته مطالعه ای که در مجله Obesity منتشر شد نشان داد که با افزایش فعالیت بدنی کودکان به یک ساعت در روز، اجرای این برنامه به طور قابل توجهی باعث کاهش شاخص توده بدنی در بین کودکان چاق شد.

آمریکای لاتین

در سال ۱۹۹۴، یک معامله تجاری با ایالات متحده و کانادا باعث شد سیل غذاهای ارزان و فرآوری شده از مرز مکزیک سرازیر شود و رژیم های غذایی سنتی از بین بروند. به گفته مجله علمی Lancet، نرخ چاقی در آمریکای لاتین سریعتر از هر منطقه دیگری در این سیاره افزایش یافته است.

کارشناسان با گذاشتن علامت هشت ضلعی روی بسته ها شروع به هشدار در مورد غذاهای چاق کننده و ناسالم کردند و اکنون چندین کشور آمریکای جنوبی از این شکل استفاده می کنند.

کارشناسان می گویند ثابت شده است که این موثرترین روش برای جلوگیری از مصرف غذاهای ناسالم است.

سال‌هاست که برزیل رویکرد متفاوت و موثری را برای تغییر عادات غذایی کودکان خود در پیش گرفته است. در واقع آنها دقت می کنند که غذایی که در مدرسه به بچه ها داده می شود در همان مکان تهیه شود. در قانون اساسی این کشور آمده است که ۳۰ درصد مواد غذایی مدارس باید از مزارع محلی و خانوادگی تهیه شود.

کلمبیا اخیراً به یکی از اولین کشورهای جهان تبدیل شده است که نه تنها بر نوشابه ها بلکه بر غذاهای بسیار فرآوری شده مانند شیرینی ها و چیپس ها مالیات می دهد. این مالیات به تدریج افزایش می یابد و در سال ۲۰۲۵ به ۲۰ درصد می رسد.

عربستان سعودی

سیاست مالیات بر نوشابه ها در حال حاضر در سراسر جهان گسترده شده است، اما این مالیات در عربستان سعودی قابل توجه است. این کشور با ۵۰ درصد مالیات، بالاترین نرخ مالیات بر نوشابه های گازدار را در جهان دارد. این باعث کاهش ۳۵ درصدی مصرف شد.

کانادا

در کبک، فروش غذاهای ناسالم به کودکان سال هاست که ممنوع شده است. قانون او که در سال ۱۹۸۰ به تصویب رسید، اولین قانون در نوع خود بود که تبلیغات غذاهای ناسالم را برای افراد زیر ۱۳ سال در تمام رسانه ها ممنوع کرد. مطالعات نشان می دهد که در نتیجه این قانون، کبک همچنان پایین ترین نرخ چاقی کودکان را در کانادا دارد.

کشور پرتغال

در سال ۲۰۱۹، پرتغال اولین کشور اتحادیه اروپا بود که قانونی را برای تنظیم بازاریابی دیجیتال غذاهای ناسالم برای کودکان ارائه کرد. این مهم است زیرا پخش کننده های دیجیتال بسیار قدرتمند هستند و به اطلاعات دقیق در مورد عادات مصرف ما دسترسی دارند. بنابراین، آنها می توانند در هر جایی عمل کنند تا بر انتخاب های ما تأثیر بگذارند.

دانمارک

آیا دانمارکی ها قد بلند، قوی، تناسب اندام و قوی مانند وایکینگ ها هستند؟ بله، اما باید بدانید که تعداد بزرگسالان چاق دانمارکی در چند دهه اخیر سه برابر شده است، از ۶ درصد در سال ۱۹۸۷ به بیش از ۱۸ درصد در سال ۲۰۲۱.

البته این کشور زادگاه داروی لاغری معروف «ویگووی» است. ارزش سهام شرکت سازنده این دارو از کل اقتصاد دانمارک بیشتر است.

با این حال، دانمارک در استراتژی ضد چاقی خود شگفت آور است. اگرچه هوا برای پیاده روی و دوچرخه سواری مناسب نیست، اما تعداد زیادی از دانمارکی ها همیشه این کار را انجام می دهند! وقتی از کارشناسان این کشور درباره دلیل این علاقه عمومی به دوچرخه سواری می پرسید، می گویند: “این به این دلیل نیست که ما دوچرخه سواری در برف را دوست داریم یا از آب و هوای سخت مصون هستیم، بلکه به این دلیل است که سیاست های دولت دوچرخه سواری را راحت تر از رانندگی می کند.”

از سال ۲۰۰۹، دانمارک حدود ۳۵۰ میلیون یورو در پروژه‌های دوچرخه‌سواری سرمایه‌گذاری کرده است، با بودجه اختصاصی برای کمپین‌های عمومی دوچرخه‌سواری و زیرساخت‌هایی مانند خطوط دوچرخه‌سواری. امروزه ۴۵ درصد از مردم کپنهاگ با دوچرخه به محل کار یا مدرسه می روند.

ارقام دولتی با استناد به فواید این سبک زندگی برای سلامتی نشان می دهد که تعداد بیماری های ثبت شده در این کشور یک میلیون روز کاهش یافته است.

منبع: آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا