چالش بزرگ “برند تویوتا”؛ آیا ادغام ۳۳ میلیارد دلاری با Toyota Industries، به ضرر سهامداران کوچک است؟

در یکی از بزرگترین تحولات سازمانی و مالی اخیر در گروه تویوتا، پیشنهاد ۳۳ میلیارد دلاری “برند تویوتا موتور” برای خصوصیسازی و تملک کامل “Toyota Industries”، زیرمجموعه تولیدکننده لیفتراک و قطعات کلیدی، با موجی از انتقادات روبرو شده است. این معامله که از سوی سهامداران بینالمللی و اکنون سهامداران داخلی به “ناعادلانه” بودن برای سهامداران اقلیت متهم شده، “برند تویوتا” را در کانون توجهات و چالشهای حاکمیتی قرار داده است. سوال اینجاست: آیا این گام بلند برای تبدیل شدن به “شرکت جامع حملونقل”، با نادیده گرفتن منافع سهامداران کوچکتر انجام میشود؟
به گزارش توسعه برند، گروه تویوتا، به عنوان یکی از نمادهای جهانی صنعت خودروسازی و پیشرو در برند تویوتا، این روزها با چالشهای داخلی بزرگی روبروست. تصمیم این غول خودروسازی برای خصوصیسازی کامل و تصاحب “Toyota Industries”، زیرمجموعهای که ریشههای تاریخی مشترکی با شرکت اصلی دارد، با اعتراضات گستردهای از سوی سهامداران مواجه شده است. این معامله که ارزشی معادل ۳۳ میلیارد دلار (۴.۷ تریلیون ین) دارد، به بهای ۱۶,۳۰۰ ین به ازای هر سهم پیشنهاد شده؛ اما بسیاری از سهامداران، این قیمت را بسیار پایینتر از ارزش واقعی “برند” و داراییهای “Toyota Industries” میدانند.
اعتراضات از توکیو تا لندن
اعتراضات به این پیشنهاد ابتدا از سوی صندوقهای سرمایهگذاری بینالمللی مانند Zennor Asset Management از لندن و Oasis Management از هنگکنگ آغاز شد. آنها این معامله را به شدت ناعادلانه توصیف کرده و معتقدند که این اقدام نه تنها ارزش واقعی سرمایهگذاری سهامداران اقلیت را نادیده میگیرد، بلکه کنترل خانواده “تویودا” را بر کل گروه گستردهتر میکند. اما نکته قابل توجه در جلسه عمومی سالانه “Toyota Industries” که احتمالا آخرین نشست این شرکت به عنوان یک نهاد عمومی پیش از خصوصیسازی خواهد بود، پیوستن سهامداران داخلی به این اعتراضات بود.
یکی از سهامداران در این نشست که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید و رکورد طولانیترین و پرسشوپاسخترین جلسه شرکت را شکست، گفت: «فکر نمیکنم تنها کسی باشم که حس میکنم قیمت بسیار پایین است.» دیگری اشاره کرد که این تملک به «تسلط» تویوتا موتور بر “Toyota Industries” منجر خواهد شد که از تامینکنندگان کلیدی برند تویوتا محسوب میشود.
استراتژی “شرکت جامع حملونقل” و ابهامات پشت پرده
“برند تویوتا موتور” اعلام کرده است که این تملک، “Toyota Industries” را قادر میسازد تا همکاری عمیقتری با شرکتهای گروه داشته باشد، بدون نگرانی از اهداف سود کوتاهمدت. این اقدام در راستای تبدیل شدن تویوتا به یک “شرکت جامع حملونقل” (mobility company) انجام میشود. با این حال، سهامداران معترض به این دیدگاه خوشبین نیستند و معتقدند که هدف اصلی، تقویت هر چه بیشتر کنترل خانواده بنیانگذار بر گروه و نادیده گرفتن حقوق سهامداران اقلیت است.
“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””
ساختار این معامله نیز پیچیدگیهای خاص خود را دارد: یک هلدینگ جدید تشکیل خواهد شد و شرکت املاک و مستغلات غیربورسی Toyota Fudosan مبلغ ۱۸۰ میلیارد ین و آکیو تویودا، نوه بنیانگذار، ۱ میلیارد ین در آن سرمایهگذاری خواهند کرد. تویوتا موتور نیز ۷۰۰ میلیارد ین برای سهام ممتاز بدون حق رأی اختصاص خواهد داد. رئیس “Toyota Industries”، کوئیچی ایتو، در واکنش به اعتراضات اظهار داشت: «این تصمیمی نبود که سهامداران اقلیت را نادیده بگیرد، بلکه با در نظر گرفتن تمام عوامل اتخاذ شده است.»
داراییهای پنهان و نبرد ارزشگذاری برند
یکی از دلایل اصلی اعتراضات، ارزشگذاری پایین داراییهای “Toyota Industries” است. شرکت Oasis Management، که در هر دو شرکت تویوتا موتور و “Toyota Industries” سهام دارد، اعلام کرده که برای افزایش قیمت پیشنهاد شده تلاش خواهد کرد. Zennor و برخی دیگر نیز اشاره کردهاند که قیمت پیشنهادی، ارزش قابل توجه املاک و مستغلات در دفاتر “Toyota Industries” را نادیده میگیرد. در ترازنامه این شرکت تا پایان ماه مارس، ۱.۵ تریلیون ین (حدود ۱۰.۷ میلیارد دلار) املاک، کارخانهها و تجهیزات ثبت شده است؛ رقمی که تنها هزینه اولیه و استهلاک را نشان میدهد و نه ارزش واقعی بازار آنها را.
به گزارش رویترز، با وجود این اعتراضات، با توجه به اینکه شرکتهای گروه تویوتا حداقل ۳۹ درصد از سهام “Toyota Industries” را در اختیار دارند، انتظار میرود این معامله به طور گستردهای به سرانجام برسد. برند تویوتا در حال حاضر در حال آزمونی بزرگ از شفافیت، حاکمیت شرکتی و احترام به سهامداران اقلیت است؛ آزمونی که نتایج آن میتواند بر اعتبار جهانی این برند تاثیرگذار باشد.