پرش تاریخی فروش آنلاین در آمریکا با پیشتازی برند آمازون؛ رکوردشکنی در کمپین «جمعهسیاه تابستانی»

کمپین «جمعهسیاه تابستانی» به رهبری برندهای مطرحی مانند آمازون، والمارت، تارگت و بستبای، فروش آنلاین خردهفروشان آمریکایی را با رشد ۳۰ درصدی مواجه کرد. بر اساس گزارش ادوبی آنالیتیکس، تخفیفهای چشمگیر بر روی انواع کالاها، بهویژه پوشاک و لوازم الکترونیک، موجب شد ۲۴.۱ میلیارد دلار خرید آنلاین طی سه روز رقم بخورد و برند آمازون با تمدید ویژه Prime Day نقش کلیدی در این موفقیت ایفا نمود.
به گزارش توسعه برند، برندهای بزرگ خردهفروشی آنلاین ایالات متحده آمریکا در بازه زمانی ۸ تا ۱۱ ژوئیه – موسوم به «جمعهسیاه تابستانی» – رکوردی تازه از نظر فروش روزانه رقم زدهاند. بنا بر این گزارش، مجموع فروش آنلاین خردهفروشان آمریکایی به ۲۴.۱ میلیارد دلار رسیده که فراتر از پیشبینی قبلی ۲۱.۲ میلیارد دلاری این شرکت است. این جهش فروش به ویژه برای برندهای حاضر در حوزه خردهفروشی آنلاین مانند آمازون (Amazon)، والمارت (Walmart)، تارگت (Target) و بستبای (Best Buy)، نقطه عطفی برندمحور محسوب میشود و رقابت در بازار فروش آنلاین را وارد مرحلهای تازه کرد.
رشد فروش آنلاین در این رویداد معادل ۳۰.۳ درصد نسبت به رویداد مشابه سال گذشته است؛ در حالی که پیشبینیها از رشد ۲۸.۴ درصدی حکایت داشت. این رقم در قیاس با رشد ۱۱ درصدی سال گذشته که معادل ۱۴.۲ میلیارد دلار فروش ثبت شده بود، اهمیت بالاتر این دوره برای برندها و بازار خردهفروشی امریکا را میرساند. چنین رشد محسوسی نشان میدهد برندهای آمازون و والمارت با استراتژیهای جدید خود در تخفیفدهی و توزیع محصولات، توانستهاند سهم قابل توجهتری از تمایل خرید آنلاین کاربران را به دست آورند.
کمپین Prime Day آمازون، که سنتاً طی ۴۸ ساعت برگزار میشود، امسال با هدف تقویت برند و افزایش سهم بازار، به مدت ۹۶ ساعت تمدید شد. این اقدام موجب افزایش استقبال مشتریان شد و برند آمازون توانست در این بازه با تبلیغات گسترده و تخفیفهای استثنایی، جایگاه خود را بهعنوان پیشروترین برند خردهفروشی آنلاین تثبیت کند. تخفیف روی گروههای کالایی متنوعی از پوشاک گرفته تا لوازم الکترونیکی سبب شد برند آمازون سهم بزرگی از این حجم فروش را به خود اختصاص دهد.
بر خلاف سالهای گذشته که مشتریان بیشتر به دنبال خرید اجناس روتین بودند، در سال ۲۰۲۵ با افزایش رقابت برندها، فرصت خرید کالاهای ارزشمند و گرانقیمت با تخفیفهای بیسابقه برای مشتریان فراهم شد. برای مثال، حاشیه تخفیف بر گروه کالایی پوشاک به ۲۴ درصد (نسبت به ۲۰ درصد سال قبل) و لوازم الکترونیکی به ۲۳ درصد رسید که در جذب مشتریان برندمحور نقش مهمی ایفا کرد. سایر دستههای کالاها از جمله نوشتافزار و لوازم تحریر نیز با استقبال خوبی مواجه شدند؛ چون فصل بازگشایی مدارس همزمان با رویداد Prime Day، امکان تهیه اقلام مورد نیاز با بالاترین سطح تخفیف را برای خانوادهها فراهم کرد.
نکته قابل توجه در این دوره، سهم قابل توجه خریدهای موبایلی بود. ۵۳.۲ درصد کل خرید آنلاین این بازه توسط موبایل انجام شد، که این رقم بالاتر از پیشبینی ۵۲.۵ درصدی بود و نشان میدهد برندهای بزرگ خردهفروشی مانند آمازون، والمارت و تارگت توانستهاند زیرساختهای فروش موبایلی خود را ارتقاء دهند و روند تمایل مشتریان به خرید موبایلمحور را شتاب ببخشند.
“”توسعه برند را در اینستاگرام و تلگرام و لینکدین دنبال کنید””
همزمان با رقابت قیمتها و توسعه پلتفرمهای فروش آنلاین برندها، نگرانیهایی درباره رکود و فشارهای تورمی و البته عدم قطعیت در سیاستهای تعرفهای میان آمریکا و سایر شرکای تجاری وجود دارد. با این حال، برند آمازون با رویکرد تهاجمی در تخفیف و بازارسازی، همچنان فاصله خود را با سایر برندها حفظ کرده و موفق شده رضایت مشتریان امریکایی را در این بازه جلب کند.
در نهایت، موفقیت چشمگیر برندهای آمازون، والمارت، تارگت و بستبای در رویداد «جمعهسیاه تابستانی» ۲۰۲۵، علاوه بر تقویت جایگاه برندهای خردهفروشی آنلاین، دستاورد مهمی برای اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ آمریکا به شمار میرود و نقشه راه آینده خردهفروشی و رفتار مصرفکنندگان آمریکایی را تغییر خواهد داد.
منبع: ادوبی