همکاری علیبابا و ردنوت برای اتصال مستقیم خرید آنلاین؛ رقابت تجارت الکترونیک در چین شدت میگیرد

غول تجارت الکترونیک چین، علیبابا (Alibaba)، با پلتفرم محتوایی محبوب ردنوت (RedNote) همکاری جدیدی را آغاز کرده است که به کاربران این پلتفرم امکان میدهد با کلیک مستقیم روی لینک محصولات، از طریق اپلیکیشن علیبابا یعنی تائوبائو (Taobao) خرید کنند.
به گزارش توسعه برند به نقل از رویترز، این همکاری، در واقع اتصال مستقیم میان دو اپلیکیشن را رسمی میکند؛ ردنوت — که در چین با نام شیاوهونگشو (Xiaohongshu) شناخته میشود و اغلب با اینستاگرام مقایسه میگردد — اکنون به زیرساخت فروش علیبابا متصل شده است.
«با ترکیب تخصص تائوبائو و تیمال (Tmall) در تجارت با قدرت محتوای سبک زندگی شیاوهونگشو، ما به برندها کمک میکنیم تا به شیوهای مؤثرتر با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کنند.»
این را لیو بو، معاون رئیس گروه علیبابا و رئیس تیمال، بیان کرد.
گسترش این همکاری استراتژیک در حالی صورت میگیرد که شرکتهای تجارت الکترونیک چین برای حفظ سهم بازار در شرایطی رقابت میکنند که اعتماد مصرفکنندگان تضعیف شده و شرکتها بهطور مداوم مشوقهایی برای جذب مشتریان ارائه میدهند — موضوعی که به فشارهای تورمی منفی در بازار دامن زده است.
در حال حاضر، رقابت آنلاین در چین به سمت خردهفروشی فوری (Instant Retail) متمرکز شده است؛ بازاری که ابتدا با خدمات تحویل غذای فوری آغاز شد اما اکنون شامل کالاهای الکترونیکی و پوشاک نیز میشود — کالاهایی که در عرض یک ساعت به مشتری تحویل داده میشوند.
در این حوزه، میتوان (Meituan) که یک غول تحویل غذای فوری است، سهم غالب را دارد و اِلمی (Ele.me)، متعلق به علیبابا، در رتبه دوم قرار دارد.
در ماه فوریه، شرکت JD.com نیز وارد رقابت شد و رستورانها را به سرویس غذارسانی خود با نام JD Takeaway متصل کرد.
علیبابا نیز در هفتههای اخیر قابلیتهای خردهفروشی فوری خود را در تائوبائو تقویت کرده است. در این مدل، خریدها از طریق پورتال «تجارت فوری» در اپلیکیشن تائوبائو انجام میشود و با استفاده از ناوگان پیکهای اِلمی، ظرف یک ساعت به دست مشتری میرسد.
برای جذب کاربران، JD.com و علیبابا به شدت در یارانهدادن به خریدهای فوری سرمایهگذاری کردهاند. JD.com در ماه آوریل اعلام کرد که در سال جاری بیش از ۱۰ میلیارد یوان (۱.۳۸ میلیارد دلار) در این حوزه سرمایهگذاری خواهد کرد. علیبابا نیز اعلام کرد که تنها در پنج روز، ۱۰ میلیون سفارش فوری را تحویل داده است.
اتصال مستقیم میان اپلیکیشنهای ردنوت و تائوبائو، بخشی از تلاش علیبابا برای رشد در بخش خردهفروشی فوری است. فاز آزمایشی این برنامه بر کالاهای تندمصرف و محصولات بهداشتی-درمانی تمرکز دارد — دو دستهای که در خردهفروشی فوری به سرعت در حال رشد هستند.