نوآوری بزرگ برند اپل: تحول در هوش مصنوعی با تحلیل خصوصی دادههای کاربران

برند اپل در جدیدترین ابتکار خود برای ارتقای مدلهای هوش مصنوعی، با ترکیبی از احترام به حریم خصوصی و استفاده از دادههای مصنوعی، تلاش میکند تجربه کاربران را به سطحی بالاتر برساند؛ این رویکرد میتواند جایگاه برند اپل را به عنوان سردمدار امنیت و تحول هوش مصنوعی تثبیت کند.
به گزارش توسعه برند، برند اپل اعلام کرده است با استفاده از رویکردی موسوم به «حریم خصوصی تفاضلی» (Differential Privacy)، ابتدا دادههای مصنوعی تولید میکند و سپس بخشهایی از این دادهها را به دستگاههای کاربرانی که امکان اشتراکگذاری تحلیلهای دستگاه را فعال کردهاند، ارسال میکند تا دقت مدلهای خود را بسنجد و نهایتاً آنها را بهبود دهد.
اپل در پستی وبلاگی توضیح داد: «دادههای مصنوعی به گونهای تولید میشوند که ساختار و ویژگیهای اصلی دادههای کاربران را تقلید میکنند، اما هیچ محتوای واقعی ایجادشده توسط کاربر را شامل نمیشوند.» این شرکت برای تهیه مجموعهای نماینده از ایمیلهای مصنوعی، ابتدا مجموعه بزرگی از پیامهای ساختگی در موضوعات گوناگون ایجاد میکند؛ سپس هر پیام مصنوعی را به یک نمایش عددی موسوم به «امبدینگ» (embedding) تبدیل میکند که ابعادی مانند زبان، موضوع و طول پیام را دربرمیگیرد.
مطابق اعلام اپل، این امبدینگها به تعداد محدودی از دستگاههای کاربرانی که به اشتراکگذاری Device Analytics رضایت دادهاند، ارسال میشود و این دستگاهها با مقایسه پیامهای واقعی و مصنوعی، به اپل اعلام میکنند کدام امبدینگها دقیقتر هستند.
به گزارش تککرانچ، برند اپل اعلام کرده که فعلاً از این روش برای بهبود مدلهای Genmoji استفاده میکند و در آینده دادههای مصنوعی را برای ارتقای ابزارهایی همچون Image Playground، Image Wand، Memories Creation و Writing Tools و همچنین Visual Intelligence بهکار خواهد گرفت. همچنین اپل قصد دارد با استفاده از دادههای مصنوعی و امبدینگ، دقت خلاصهسازی ایمیلها را با مشارکت داوطلبانه کاربران بهبود ببخشد.